În căutarea unui loc de muncă ce ar putea să le asigure o viaţă decentă, tot mai mulţi moldoveni se lasă pe mâna agenţiilor private de recrutare, care îi taxează cu sute şi chiar mii de euro în schimbul serviciilor de intermediere în angajări peste hotare. Pentru că nici o instituţie din ţara noastră nu exercită control asupra activităţii acestora, agenţiile lucrează nestingherit şi obţin profit ilegal.
În prezent, potrivit datelor Camerei de Licenţiere, sunt înregistraţi 87 de titulari de licenţă, dintre care în jur de 46 sunt agenţii private care prestează servicii de plasare în câmpul muncii peste hotare. Locurile de muncă oferite de către agenţiile respective presupun o calificare joasă şi, preponderent, sunt legate de îngrijirea bătrânilor în Israel, lucrări de construcţie în Federaţia Rusă, lucrări agricole în Polonia, servicii în domeniul industriei hoteliere sau în comerţ etc.
Practic, nu sunt cunoscute cazuri în care aceste agenţii ar oferi servicii gratuite, aşa cum prevede legislaţia. Astfel, taxele cu care operează majoritatea lor variază între 200 şi trei mii de euro, în funcţie de condiţiile de muncă oferite de angajatorii din ţara de destinaţie.
„Am înregistrat un caz ieşit din comun, potrivit căruia o familie a plătit unei agenţii private din Moldova câte 450 de euro de fiecare persoană pentru contracte de muncă în Polonia. Odată ajunşi acolo, ei au mai fost taxaţi deja de agenţia poloneză de recrutare şi au fost remuneraţi pentru munca efectuată cu mai puţin de jumătate din suma promisă de agenţia de la noi. Deşi au fost ajutaţi de consulatul din Polonia să-şi recupereze banii, ei şi-au pierdut ulterior locul de muncă şi au fost nevoiţi să se întoarcă acasă”, spune Mihail Cebotari, jurist la Centrul de Informare a Muncitorilor Migranţi (CIMM). El susţine că, de facto, persoanele care îşi caută un loc de muncă peste hotare prin intermediul agenţiilor, trebuie să-şi asume riscurile, întrucât legislaţia naţională nu îi protejează în nici un fel.
Potrivit lui Adrian Jovmir, şeful serviciului de presă al Comisariatului general de poliţie, cele mai multe plângeri din partea persoanelor care au suferit de pe urma activităţii agenţiilor private de ocupare au fost înregistrate acum doi ani, iar majoritatea lor au vizat ţara de destinaţie Olanda şi au fost examinate ca fiind infracțiuni de escrocherie. Până la urmă, nu se ştie care este soarta dosarelor remise de către organele de poliţie la procuratură, însă numărul real al celor pătimiţi ar putea fi mult mai mare, deoarece majoritatea persoanelor nu depun cereri pe motivul neîncrederii în organele noastre de drept.
Ministerul protejează indirect agenţiile private
La sfârşitul anului trecut, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei a organizat o şedinţă la care au participat şi reprezentanţi ai agenţiilor private de recrutare la care s-au depistat nereguli ce ţin de perceperea taxelor ilegale pentru serviciile de angajare în străinătate şi angajarea în statele cu care agenţiile noastre nu au acorduri încheiate. Deşi s-a convenit că vor fi luate măsuri dure cu agenţiile respective, deocamdată nu s-a întreprins nici o acţiune în acest sens. „Nu putem lua, pentru moment, măsuri cu aceste agenţii, fiindcă suntem partenerii lor. Avem Legea privind migraţia forţei de muncă, în care este un compartiment special ce ţine de agenţiile private, şi am ratificat Convenţia 181 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii privind aceste agenţii private. În cazul de faţă, noi putem doar să asigurăm o corelare şi coordonare deontologică a acestor agenţi economici şi atât”, explică viceministrul Sergiu Sainciuc, fiind întrebat de ce unele agenţii care nici măcar nu deţin licenţa prestează în continuare servicii de acest fel.
„Trebuie să ne întâlnim mai des cu administratorii agenţiilor, mai ales că acum au posibilitatea să plaseze un număr mare de cetăţeni peste hotare, noi le-am prezentat solicitările din Federaţia Rusă şi Belarus. Dar dacă încalcă legislaţia, atunci ele trebuie sancţionate”, a mai precizat viceministrul.
De partea cealaltă, se pare că nu există posibilitate de a le trage la răspundere, căci nu există nici o instituţie abilitată cu atribuţii de control al activităţii agenţiilor private de ocupare în muncă. Unica autoritate de control este Camera de Licenţiere, însă ea verifică doar respectarea condiţiilor de oferire a licenţei. O structură separată din cadrul Agenţiei Naţionale de Ocupare a Forţei de Muncă (ANOFM) are atribuţii de monitorizare, ceea ce înseamnă că agenţiile sunt obligate să-i transmită rapoarte trimestriale despre numărul de contracte de mediere şi să înregistreze contractele de muncă, însă reprezentanţii acesteia nu pot merge cu controale şi nu pot aplica sancţiuni agenţiilor. După procedură, ANOFM trebuie să sesizeze Camera de Licenţiere, care poate sancţiona agenţia prin retragerea licenţei. De facto, respectarea drepturilor muncitorilor nu este verificată de nimeni.
„Convenţia OIM mai prevede şi crearea unui organ care să se ocupe de control. Nu există nici un mecanism prin care agenţiile să fie pedepsite, iar oamenii îşi asumă toate riscurile apelând la serviciile acestora. Lipsa oricărui control şi a oricărei răspunderi creează haos pe piaţă. Dacă agenţia este privată de licenţă, persoana juridică poate aplica iarăşi peste trei ani, însă nimic nu-l împiedică pe fondator, persoană fizică, să deschidă mâine alt SRL şi să presteze acelaşi gen de activitate”, afirmă Mihail Cebotari. Spre exemplu, anul trecut, doar două agenţii private şi-au pierdut licenţa de activitate în urma unor astfel de sesizări.
Sindicatele nu vor accepta legalizarea taxelor
Încercând să reglementeze cât de cât activitatea agenţiilor private de recrutare, ministerul de resort a propus să fie examinate şi introduse anumite taxe cu care acestea să opereze. Unele surse susţin că înseşi agenţiile ar pretinde taxe pentru fiecare etapă separat, spre exemplu, pentru consultare, oferirea contractului-tip, traducerea actelor etc.
Sergiu Iurcu, șef adjunct al Departamentului protecţie social-economică, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), susţine că „Convenţia OIM prevede că Guvernul poate stabili anumite taxe cu care să opereze agenţiile respective numai după consultarea sindicatelor şi patronatelor. Sindicatele consideră că agenţiile urmăresc în continuare să obţină profit de pe urma angajaţilor şi noi nu vom susţine proiectul ministerului”. Într-o scrisoare adresată ministerului de resort, CNSM consideră inoportun să fie stabilite excepţii de la prevederile pct. 1, art. 7 al Convenţiei 181 a OIM cu privire la agenţiile private de ocupare, şi anume, acordarea dreptului agenţiilor private de a percepe plăţi pentru unele tipuri de servicii.
În acelaşi timp, sindicatele au sesizat de nenumărate ori instituţiile statului, abilitate cu atribuţii în domeniu, despre existenţa acestor probleme şi au propus ca gestionarea migraţiei să devină o prioritate a structurilor de stat, iar angajarea peste hotare să fie efectuată anume de o structură de stat specializată şi nu de agenţiile private, cum este în prezent.
Datele ANOFM arată că anul trecut doar 19 agenţii private au prezentat regulat rapoartele trimestriale din care se deduce că peste hotare au plecat ceva mai mult de şapte sute de persoane, o cifră infimă comparativ cu datele oficiale privind migraţia.