Organele sindicale primare şi Consiliul raional Orhei al Federației Sindicale a Educației și Științei contribuie la administrarea instituțiilor de învățământ prin diferite forme, fiind în componenţa comisiilor de atestare a cadrelor didactice, de normare a muncii personalului, de stabilire a sporurilor la salarii.
Reprezentanţii sindicatului participă la elaborarea actelor normative de uz intern, cum ar fi Regulamentul intern al unităţii, Regulamentul privind stimularea salariaţilor, iniţiază negocierea şi semnarea contactelor colective de muncă, solicită opinia membrilor de sindicat privind acţiunile sindicatului, menite să soluţioneze problemele social-economice ale membrilor de sindicat.
Acestea sunt doar câteva dintre activităţile organelor sindicale din raionul Orhei, apreciate la şedinţa Biroului Executiv al Consiliului General al Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei (FSEŞ), care a avut loc zilele trecute.
Instruiţi în ceea ce privește respectarea legislaţiei muncii
Potrivit preşedintelui CR Orhei al FSEŞ, Simion Boţan, organizaţia sindicală este constituită din 121 de organizaţii sindicale primare, cu un efectiv de 2853 de membri de sindicat sau 96 la sută din numărul total de angajaţi.
„Pentru a implica mai multe organizaţii sindicale în procesul de atragere a lor în soluţionarea problemelor cu care se confruntă salariaţii, desfăşurăm un
şir de activităţi privind instruirea conducătorilor şi a activului sindical în parte ce ţine de respectarea de către conducători a legislaţiei muncii şi a altor acte normative. Chiar recent, peste 50 de manageri şcolari au fost instruiţi în domeniul sănătăţii şi securităţii la locurile de muncă. Problemele social-economice ale membrilor de sindicat se examinează la şedinţele în plen şi ţinem sub control asigurarea tinerilor specialişti cu indemnizaţii şi facilităţi sociale. Acordăm o atenţie deosebită sănătăţii membrilor de sindicat prin procurarea şi reducerea costului biletelor de tratament”, a spus în luarea sa de cuvânt Simion Boţan.
Lipsă de transparenţă
Cât priveşte lacunele depistate, este vorba despre modalitatea de elaborare şi adoptare a bugetului instituţiei. Potrivit vorbitorilor, în nici o instituţie vizitată nu se examinează bugetul la Consiliul de administraţie. Se atestă o lipsă de transparenţă a executării acestuia, iar bilanțul nu se discută în colectivele de muncă, componentele bugetului nu sunt plasate pe pagina web a unităţii.
De asemenea, contrar prevederilor Convenţiei Colective la nivel de ramură pe anii 2016- 2020, în componenţa Consiliului de administraţie a instituţiilor nu se regăsesc reprezentanţii organizației sindicale. Totodată, în unităţile supuse verificării nu sunt create comitete de securitate şi sănătate în muncă, iar sporul la salariu pentru activitate în condiţii nefavorabile de muncă se plăteşte de la caz la caz.
Tema de acasă
După ce au audiat raportul, membrii Biroului Executiv al Consiliului General al FSEŞ au luat act şi au votat o serie de recomandări. Este vorba despre desfăşurarea seminarelor, a atelierelor de lucru privind familiarizarea managerilor şi a preşedinţilor organizaţiilor sindicale cu actele legislative şi normative, inclusiv de uz intern, ce ţin de reglementarea raporturilor individuale şi colective de muncă.
De asemenea, s-a avut în vedere monitorizarea procesului de participare a structurilor sindicale în administrarea unităţilor educaţionale, modificarea Regulamentului intern al unităţii în parte, ce ţine de repartizarea orelor de muncă ale personalului didactic, dar şi alte recomandări.