2 December 2024
Chisinau
Social

Vehiculele de peste 30 de ani domină drumurile Moldovei

Loading
Social Vehiculele de peste 30 de ani domină drumurile Moldovei
Vehiculele de peste 30 de ani domină drumurile Moldovei
promotor.ro

Republica Moldova se confruntă cu o problemă semnificativă în ceea ce privește parcul auto. Mai bine de jumătate din vehiculele înregistrate au peste 20 de ani vechime, iar fiecare a treia mașină are mai mult de trei decenii. Datele de la Agenția Servicii Publice arată că din cele 1,2 milioane de vehicule înregistrate, majoritatea sunt tractoare, autocamioane, autobuze și motociclete care continuă să circule pe drumurile naționale, deși ar trebui scoase din uz.

O criză a vehiculelor vechi

Statisticile prezentate de Registrul de stat al transporturilor indică:

  • 0-10 ani: 157.000 vehicule
  • 10-20 ani: 349.000 vehicule
  • 20-30 ani: 245.000 vehicule
  • Peste 30 ani: 354.000 vehicule

Impactul asupra mediului și sănătății

Anatolie Prohnițchi, ecologist, explică de ce multe dintre aceste vehicule ajung în Moldova: „Multe mașini cu termen mare de exploatare nu corespund standardelor din Uniunea Europeană și ar costa prea mult să fie reciclate acolo. Așa că ele sunt aduse aici la prețuri mici.” Impactul acestor vehicule asupra mediului este semnificativ, deoarece emit cantități mari de noxe.

Pentru a economisi la reparații, mulți șoferi îndepărtează filtrele din sistemul de eșapament, ignorând noxele emise. În 2023, doar nouă șoferi au fost amendați pentru că vehiculele lor generau emisii poluante peste limita legală. În 2024, nu a fost aplicată nicio sancțiune, deoarece singurul dispozitiv de măsurare al Agenției de Mediu nu mai funcționează.

Necesitatea aliniamentului la standardele europene

Constantin Beresteanu, președintele Asociației Importatorilor de Automobile Autorizați, subliniază importanța trecerii la standardele europene de emisii: „De la EURO 1 până la EURO 5, fiecare trecere reduce emisiile de gaze cu 20%. Dacă acum avem mașini EURO 1 sau Euro 0, la Euro 5, mașinile vor fi mult mai ecologice.”

În timp ce Uniunea Europeană a adoptat standardul Euro 6 datorită politicilor clare în domeniul transporturilor, Republica Moldova rămâne în urmă. În 2019, Asociația Importatorilor de Automobile Autorizați a elaborat un proiect de lege pentru alinierea la standardele europene, dar acesta nu a fost implementat.

Măsuri legislative și perspective

Sergiu Lazarencu, ministrul Mediului, a declarat că este necesar să se promoveze politici care să stimuleze transportul alternativ și achiziționarea de vehicule prietenoase cu mediul. „Suntem în discuții cu Ministerul Infrastructurii pentru a modifica cadrul legal,” a afirmat el. Cu toate acestea, Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, susține că normativele de emisii țin de Ministerul Mediului.

În mai 2024, a intrat în vigoare o lege privind calitatea aerului atmosferic, care prevede taxe de poluare mai mari pentru vehiculele cu emisii ridicate. Totuși, aplicarea acestei legi este întârziată până la stabilirea valorii amenzilor. Conform Agenției de Mediu, transportul auto este responsabil pentru peste 90% din totalul emisiilor de poluanți din Republica Moldova.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
slot thailand