Ministerul Educației și Cercetării va crea o rețea de școli moderne din banii oferiți de Banca Mondială și Uniunea Europeană. Va fi câte o școală de acest fel în toate cele 32 de raioane ale Republicii Moldova. Copiilor din sate le va fi asigurat transportul, iar părinții vor primi o alocație de 50 de euro pe lună timp de doi ani.
Ministerul susține că în localitățile foarte mici, în școlile mici calitatea educației lasă de dorit. Astfel, Ministerul Educației și Cercetării își propune să creeze o rețea de școli model, bine echipate cu toate cele necesare, cu terenuri de sport, cu echipamente digitale, astfel încât copiii să aibă acces la instituții de învățământ unde sunt profesori, se face carte și care le oferă o perspectivă pe viitor. De asemenea, ministrul Dan Perciun a mai precizat că celelalte școli din raioane nu vor fi închise, fiindcă doar consiliile raionale care le gestionează pot lua astfel de decizii.
„La momentul de față avem resurse pentru 10 asemenea instituții de învățământ dintr-un proiect al Băncii Mondiale, plus din anumite resurse puse la dispoziție de UE. Mai căutăm resurse pentru încă 25 de instituții, sunt necesare în jur de 50 de milioane de euro”, a adăugat ministrul.
Ghenadie Donos: Școala trebuie ajustată la cerințele europene
„Optimizarea rețelei școlare nu ar oferi doar condiții mai bune de studii, ci și surse suplimentare pentru majorări salariale”, a declarat Ghenadie Donos, președin-tele Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei (FSEȘ), în cadrul emisiunii „Puncte de reflecție” de la postul TV Vocea Basa-rabiei.
„Școala are un viitor incert și, dacă rețeaua școlară ar funcționa la maximum și ar fi ajustată conform cerințelor unei reforme din învățământ într-o țară care tinde să fie europeană, atunci lucrul acesta ar genera niște mijloace financiare care ar putea fi orientate spre dezvoltarea școlilor de circumscripție, a școlilor centre pentru mai multe comune. Din păcate, se opune rezistență din partea părinților, a politicienilor din opoziție, care spun că asta este o distrugere a satelor. Nu aș fi atât de categoric în această privință”, a menționat liderul sindical.
În același timp, Ghenadie Donos afirmă că în localitățile mici ar trebui menținute școlile primare și grădinițele. „Într-un sat, o școală primară ar trebui să fie păstrată în mod obligatoriu, să avem formula școala primară-grădiniță. Dacă avem 10-20 de copii într-o școală-grădiniță, e un număr care ar putea fi menținut, doar că pentru economia națională, desigur, sunt cheltuieli mari. Nu contează câți copii învață într-o școală, 100 sau 200, căldura trebuie plătită, costurile pentru asemenea școli sunt mult mai mari”, a afirmat acesta.
Părinții însă își doresc ca copiii lor să frecventeze o școală mai aproape de casă. „Confortul psihologic, confortul pe care îl au copiii la școala din localitate dictează condițiile. Dacă avem resurse pentru a păstra aceste școli mici sau școli primare-grădinițe, e bine. Când e vorba de școli-gimnazii și școli cu clase gimnaziale și liceale, cifra elevilor trebuie să fie mai mare. Într-un raion e suficient să fie un liceu cu predare în limba rusă și unul cu predare în română, dar să fie liceu clasic. Sunt părinți care insistă ca elevii să învețe în limba rusă și aceștia nu pot fi ignorați. Să nu uităm că minoritățile naționale de la noi vorbesc limba rusă, nu ucraineană sau găgăuză”, a relevat Ghenadie Donos. În total, în Republica Moldova activează 1203 instituții de învățământ general.