Consiliul Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor din Moldova remarcă o scădere continuă a nivelului de trai al angajaților din toate ramurile economiei naţionale. „În acest context, atenționăm asupra lipsei unei coordonări și a luării deciziilor de ordin social-economic în mod unilateral, fără coordonare cu partenerii sociali și ignorând Comisia de consultări și negocieri colective la nivel național. Iar acest lucru generează o atitudine adecvată și la nivel de ramură, discreditând procesul dialogului social și al negocierilor colective”, a declarat Boris Rojnevschi, președintele FSTD, în cadrul plenarei care a avut loc recent.
Federaţia Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor dezaprobă practica adoptării unor decizii de către diverse ministere în interes departamental și în defavoarea transportatorilor și drumarilor. Este vorba de schimbarea numerelor de înmatriculare a autovehiculelor, a documentelor și permiselor de conducere, majorarea taxelor Fondului rutier și readresarea parțială a acestuia către organele publice locale, scumpirea asigurării obligatorii cu circa 30% ș.a.m.d. Boris Rojnevschi a menționat că atât sindicatele, cât și Patronatul – Uniunea Transportatorilor și Drumarilor, au aflat despre aceste modificări din mass-media, fără a putea interveni în procesul de protejare a organizațiilor din ramură.
„Majorările permanente de tarife şi preţuri pe parcursul ultimilor ani la gaze naturale, energie electrică şi termică, servicii comunale, carburanţi au complicat activitatea agenţilor economici, reducând considerabil veniturile salariaților. În consecință, situația economico-financiară a întreprinderilor din ramură s-a complicat, devenind problematică realizarea Convențiilor și contractelor colective de muncă, modernizarea şi introducerea de noi tehnologii, deschiderea unor noi locuri de muncă și îmbunătățirea condiţiilor de lucru, majorarea salariilor angajaților”, a mai declarat președintele FSTD.
FSTD cere lichidarea restanțelor salariale de la întreprinderile SA „Drumuri” |
Conducerea Federaţiei apreciază pozitiv deciziile actuale ale guvernării de a micșora prețurile în domeniul energetic și întreprinderea unor măsuri de ordin social, despre care consideră că vor duce la îmbunătățirea condițiilor de activitate ale agenților economici și colectivelor de muncă. Trebuie menționat faptul că la şedinţa în plen a Consiliului Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor a fost analizată situația din septembrie 2015 și până în prezent, adică tot ce s-a întâmplat după congres.
Sindicaliștii au mai menționat că datorită legislației imperfecte și situației social-economice din țară, economia subterană rămâne a fi un flagel care afectează grav economia națională, inclusiv ramurile transportului, construcțiilor etc.
„Se constată un nivel de creștere al acestui fenomen din cauza legislației imperfecte și lipsei unor mecanisme eficiente de combatere a acestor activități, ce complică acumulările la buget și în fondurile corespunzătoare – asigurări sociale, pensii, medicină. Moldova rămâne a fi ţara cu cel mai mic salariu din Europa, dar şi din ţările CSI, 1/3 din angajaţi având un salariu sub nivelul minim de existenţă”, a mai spus liderul sindical.
În acest sens, membrii Consiliului FSTD pledează pentru implementarea de urgență a
unor mecanisme de combatere a fenomenului muncii „la negru” și a practicilor de achitare a salariilor „în plic”. Totodată, ei cer identificarea mijloacelor necesare pentru înlăturarea restanțelor salariale de la întreprinderile SA „Drumuri”, care înregistrează datorii pentru lunile ianuarie-februarie anul curent.
Concurență neloială și activități ilicite
Federaţia Sindicatelor a atras atenția asupra faptului că se mențin conflictele în domeniul transportului auto de călători, care activează ilicit atât pe rutele interne, cât și pe cele externe, activității ilegale ale taximetriștilor și asupra politicii tarifare în acest domeniu. „Rămân în afara statisticii datele privind veniturile reale ale şoferilor care prestează serviciile date, mulți dintre care activează cu încălcarea legislației și a Regulamentului stabilit. Situația dată îi afectează și pe agenții economici, deținători de rute, o parte dintre care, neachitând impozite, practică o concurență neloială”, a mai menționat Boris Rojnevschi.
Concomitent, Federaţia Sindicatelor, de comun acord cu Patronatele, au solicitat guvernării revederea politicii privind importul mijloacelor de transport, care favorizează creşterea numărului unităţilor înregistrate în afara țării (Bulgaria, țările baltice, Irlanda, România, etc.). În cadrul plenarei, sindicaliștii au mai abordat subiecte ce țin de organizarea odihnei angajaților și a copiilor acestora, repartizarea biletelor de tratament, organizarea activităților de instruire și de recrutare a noilor membri de sindicat.