24 March 2025
Chisinau
Social

„Suntem la fundul gropii”: oficialii au ieșit cu promisiuni în fața protestatarilor

Loading
Social „Suntem la fundul gropii”: oficialii au ieșit cu promisiuni în fața protestatarilor
„Suntem la fundul gropii”: oficialii au ieșit cu promisiuni în fața protestatarilor
Vocea poporului

Angajații Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” din mai mul­te raioane s-au adunat, la sfârșitul săptămânii trecute, în fața Guver­nului și au cerut într-un glas să le fie achitate lefurile pe care nu le-au primit din vara anului trecut. Să discute cu manifestanții a ieșit ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, doar că soluțiile prezentate de acesta nu i-au convins pe oameni, așa că aceștia au con­tinuat să protesteze deja în fața Parlamentului. Aceștia s-au plâns că își asigură cu mare greu existența.

Trăiesc din datorii

„Din luna august nu ne-am ridicat sa­lariile”. – Cum ați trăit în tot acest timp? – Încărcați de datorii și aș vrea ca cei de la pu­tere să locuiască alături de noi jumătate de an fără salarii, cu servicii comunale și cu tot de ce mai avem nevoie. Nu ne vor ajunge salariile să achităm datoriile”, ni se plânge unul dintre protestatari.

„Aveți familie, copii? – Da, familie, co­pii, Trei membri ai familiei lucrează la ca­lea ferată, fetița este elevă în clasa a 8-a. Ne mai ajută mama, care este pensionară, atunci când poate, când nu, ne împrumu­tăm”, adaugă o altă angajată a companiei naționale de transport feroviar.

„Probleme au mai fost, dar restanța era de trei, patru luni, nu mai mult. Acum însă deja de șapte luni trăim fără salariu”.

– Ieri a fost numit în funcție un alt șef, ce așteptări aveți?

”Nu știu dacă va schimba ceva, dacă autoritățile nu îl vor ajuta, nu se va descur­ca”, este de părere un alt angajat al CFM.

În fața protestatarilor au venit minis­trul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale,  Vladimir Bolea, și noul șef al CFM, Sergiu Cotelnic. Ambii au promis că salariile vor fi achitate cât de curând.

„Obiectivul care a fost trasat, repetat, în fața noului director al Căii Ferate, este plata salariilor, câteva componente de cheltuieli, la toți banii care vor fi încasați. Noi am luat de pe Calea Ferată a Republicii Moldova presiunea pentru următoarele patru luni, presiunea făcută de necesitatea de a plăti motorina care este destul de costisitoare. Începând cu luna aceasta, din rezerva de stat pentru următoarele patru luni, vor fi oferite câte 250 de tone de motorină pen­tru ca CFM să își poată câștiga existența. Motorina este una dintre cele mai impor­tante componente pentru activitatea eco­nomică. Acest lucru va începe săptămâna viitoare”, a menționat Vladimir Bolea.

Totodată, ministrul a enumerat câteva proiecte de infrastructură care vor „încărca căile ferate cu muncă”. Oficialul s-a referit la segmentul de la Văleni, în valoare de 75 de milioane de lei, și la segmentul de la Fălciu, evaluat la 10 milioane de lei. Conform mi­nistrului, porțiunea de 500 de metri de cale ferată de la Văleni va permite transportarea a 250 de mii de tone de marfă și va aduce încasări la întreprindere de peste 50 de mi­lioane de lei.

Legat de salariile restante, Vladimir Bolea a declarat că plata acestora este obiectivul numărul unu și că își dorește să „finalizăm procesul de decădere și de în­ceput de creștere”. Ministrul a mai declarat protestatarilor că înțelege că „situația este extrem de grea”, că s-a ajuns „la fundul gro­pii”, dar că totuși Guvernul este alături de angajații de la Calea Ferată.

Și noul șef interimar al Căii Ferate, Ser­giu Cotelnic, a vorbit în fața protestatarilor. Acesta a dat asigurări că plata salariilor este prioritatea numărul unu și a promis că sala­riile vor fi plătite în curând.

„Sper că, pe parcursul săptămânii vii­toare, vom achita datoriile pentru august. Avem mai mult de jumătate achitată, dar, din păcate, în prezent, veniturile sunt așa cum sunt. Trebuie să achităm și cealaltă jumătate a datoriilor pentru august. Deci, aceasta este sarcina principală și o vom în­deplini”, a subliniat Sergiu Cotelnic.

Manifestanții însă nu s-au lăsat convinși și au mutat protestul la Parlament, unde în fața lor a ieșit Dorian Istrati, deputat PAS, care este și vicepreședinte al Comisiei economie, buget și finanțe.

„La următoarea rectificare de buget, vom aloca 100 de milioane de lei pentru întreținerea infrastructurii feroviare și acest lucru va debloca o parte din banii întreprin­derii, să meargă la salarii, să vi se achite sa­lariile”, a spus Istrati.

„Situația de la CFM este inadmisibilă”

Reprezentanții sindicatelor susțin că, pe termen lung, soluțiile propuse de autorități ar putea să dea roade.

„Sunt reale, pentru că am participat și la ședința prim-ministrului. Dacă ne vor oferi motorină, așa cum ni s-a promis, o mie de tone pentru jumătate de an, acei bani de 17-20 de milioane pe lună, vor fi redirecționați pentru salarii, asta reprezintă 50% din salarii. În această lună se așteaptă mai multe venituri decât în lunile trecute, în jur de 53 de milioane de lei”, a mențio-nat Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Mol­dova.

La rândul său, Igor Zubcu, președin-tele Confederației Naționale a Sindicate­lor din Moldova, a subliniat că situația cu care se confruntă salariații de la CFM este inadmisibilă, încalcă grav drepturi­le salariaților, iar CNSM va depune toate eforturile necesare pentru a identificaîn cadrul dialogului cu autoritățile de stat soluții la problemele abordate de fero­viari.

Printre revendicările protestatarilor se numără: Respectarea legislației în vigoa­re de către autoritățile statului, în special, în ceea ce privește salariații CFM;  Impli­carea urgentă a Guvernului pentru achita-rea restanțelor salariale și compensarea pierderilor cauzate de întârzierile la plata salariilor, conform legislației, dar și majora­rea salariului minim la 5500 de lei.

Problemele financiare ale Î.S. „Calea Ferată din Moldova” persistă de câțiva ani.

Pentru a plăti datoriile salariale ale celor cinci mii de angajați, administrația CFM a accesat, anterior, două credite a câte 35 de milioane de lei fiecare. Proble­ma s-a rezolvat însă temporar. Ulterior,întreprinderea a mizat că ar putea obține în jur de 200 de milioane de lei din vân-zarea locomotivelor, a vagoanelor vechi, dar și a metalului uzat, însă așteptările optimiste nu au fost confirmate.

În prezent, restanțele la salarii au ajuns la 215 milioane de lei. Din această cauză, în jur de 1.200 de angajați au demisionat de la CFM.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
link slot gacor
Slot
slot thailand