Este greu de închipuit că în ţara noastră se poate să ajungi la vârsta pensionării şi, în acelaşi timp, să ai o bătrâneţe liniştită şi îndestulată. Chiar dacă ai muncit o viaţă întreagă şi ţi-ai plătit cinstit impozitele la bugetul asigurărilor sociale de stat. Pentru că sistemul de pensionare în Republica Moldova este discriminatoriu, nedrept cu persoanele care îşi încheie cariera de muncă şi speră la o susţinere onorabilă din partea statului la bătrâneţe.
Din păcate, pensia medie lunară în ţară noastră este de doar aproape 1050 de lei, echivalentul a 80 de dolari SUA. Asta în timp ce o persoană în etate are nevoie lunar, doar pentru a exista ca fiinţă umană, de peste 1325 de lei, care reprezintă, conform registrelor statistice, minimul de existenţă al unui pensionar. În aceste condiţii, din cauza pensiei mici, aproape 80 la sută dintre bătrânii ţării, adică buneii noştri, trăiesc în sărăcie.
Statul condamnă pensionarii la sărăcieStatul condamnă pensionarii la sărăcie
Cu regret, rata de înlocuire a pensiei, ce exprimă raportul dintre mărimea medie a pensiei şi mărimea medie a salariului calculat, adică nu cel real care ajunge în buzunarele angajaţilor, este unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană şi din Comunitatea Statelor Independente, doar 26,6 la sută.
Nu se ține cont de efectele inflaţiei şi ale deprecierii monedei naţionale |
Pentru comparaţie, vă voi informa că rata de înlocuire a pensiei în Federaţia Rusă este de peste 34 la sută, în Kazahstan – 42%. În Belarus, mărimea medie a pensiei pe ţară reprezintă peste 64 la sută din câştigul salarial mediu al unui angajat. Dintre ţările Uniunii Europene, raportul dintre mărimea medie a pensiei şi mărimea medie a salariului calculat în Polonia este unul dintre cel mai înalte, peste 68 la sută. În Finlanda, alt exemplu de pe continent, veniturile medii ale unui pensionar reprezintă cam 50 la sută din salariul mediu pe ţară. Doar în Republica Moldova, omul în etate este cel mai discriminat, dispreţuit de stat, alegându-se cu o pensie egală cu un sfert din salariul mediu brut pe ţară.
Formula de calculare a pensiei pentru limita de vârstă este greoaie
De ce statul Republica Moldova este atât de răuvoitor cu omul ajuns la vârsta respectabilă, care a muncit o viaţă întreagă? De ce stabileşte reguli atât de nedrepte, jecmănitoare de pensionare? În opinia Mariei Creminscaia, consultant principal–expert în probleme financiare şi social-economice al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, în primul rând, formula actuală de calculare a pensiei este într-atât de greoaie, încurcată, încât înşişi specialiştii, experţii nu pot înţelege esenţa ei, darmite omul simplu, care toată viaţă a muncit şi a ajuns la vârsta pensionării. Pur şi simplu te rătăceşti în hăţişul de precizări care însoţesc metodologia de bază.
Dumneaei subliniază că cuantumul total al pensiei constă din două părți. O componentă este determinată în baza venitului asigurat, realizat până la 1 ianuarie 1999, actualizată la coeficientul individual şi înmulțită cu anii stagiului de cotizare necesar, stabilit prin lege. Iar pentru perioada de activitate după această dată se stabileşte după o altă formulă. În acest caz, se ia în calcul tot venitul asigurat.
În afară de aceasta, la calcularea primei părți a pensiei pentru limita de vârstă pentru lucrătorii din agricultură se aplică o formulă de calculare, iar pentru angajaţii din restul sectoarelor economiei – o altă schemă. Astfel, pentru lucrătorii din agricultură este stabilit un cuantum al pensiei garantat de stat în mărime de 110 lei, iar pentru angajaţii din sferele non-agricole, 125 de lei. La care se mai adaugă un coeficient de 5 miimi, înmulţit cu raportul stagiului de cotizare de până la 01.01.1999 şi stagiul total.
Ar mai fi de precizat că respectivul coeficient se calculează după o anumită formulă, adică prin împărţirea salariului total al angajatului pentru 60 de luni consecutive din cei 15 ani înainte de intrare în vigoare a Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat, ceea ce coincide cu perioada anilor 1984-1998. Trebuie de menţionat că persoana care se pensionează are dreptul să aleagă pentru calcularea pensiei orice perioadă de cinci ani consecutivi, în care el a avut cele mai mari câştiguri salariale. De exemplu, mărimea medie a salariului pe țară în anii 1984-1986 constituia echivalentul a 0,16 lei, în anii 1987-1991 – 0,24 lei. Din aceste considerent, pensionarii care au ieșit la pensie în anii 1992-1998 primesc cele mai mici pensii.
Partea a doua a pensiei pentru perioada de activitate de după anul 1999 se calculează prin formula de 1,4% (costul unui an de cotizare după anul 1999), înmulțit cu durata stagiului de cotizare necesar și suma salariului. La care au fost calculate contribuțiile fiecărui angajat la bugetul asigurărilor sociale de stat. Adică, pentru această perioadă de activitate, beneficiarul de pensie nu trebuie să prezinte nici un certificat privind veniturile sale la întreprinderile, instituţiile la care a lucrat după 1999.
Însă, din păcate, a remarcat Maria Creminscaia, nu toţi salariaţii care ajung la vârsta pensionării cunosc această prevedere a legislaţiei de pensionare. Chiar nu demult, un angajat ajuns la vârsta de pensionare s-a adresat către preşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova cu rugămintea de a verifica corectitudinea calculării pensiei de către reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări Sociale. Din păcate, administraţia acestei instituţii a refuzat să prezinte dosarul persoanei care a solicitat intervenţia conducerii sindicatelor din ţară.
Un mare handicap al metodologiei actuale de calculare a pensiilor, accentuează Maria Creminscaia, este faptul că nu se ia în seamă impactul inflaţiei, devalorizării valutei naţionale asupra veniturilor salariaţilor din care se calculează pensia. Doar indicele preţurilor în Moldova a crescut, în perioada 01.01.1999-01.01.2014, cu 483%. Leul s-a depreciat de câteva ori, însă pensia pentru limita de vârstă se calculează fără a se aplica coeficientul de compensare a veniturilor salariale înghiţite de inflaţie şi depreciere a valutei naţionale, din care cauză rata de înlocuire a pensiei în Republica Moldova este una dintre cele mai mici în lume.
De aceea, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova cere să fie efectuată o recalculare unică a pensiilor persoanelor care au ieşit la pensie până la 1999. Deoarece rezultă că tocmai salariaţii care au contribuit în cea mai mare măsură la formarea bugetului pentru pensii sunt nedreptăţiţi. Drept consecinţă, cei cu salarii mari nu-şi vor da interesul să achite contribuţii în bugetul asigurărilor sociale de stat. Formula actuală de calculare a pensiei este într-atât de inechitabilă, inadecvată, încât contribuabilii cu participare substanţială la formarea bugetului asigurărilor sociale ajung să beneficieze de aceleaşi pensii ca şi persoanele care au contribuit cu mijloace băneşti minore. Sindicatele pledează pentru simplificarea formulei de calculare și stabilirea unor criterii unice de stabilire a pensiilor pentru toate categoriile de pensionari.
Ca să nu se ajungă ca un ţăran, medic, pedagog să primească o pensie de nici o mie de lei, iar judecătorii, cunoscuți ca un dintre cele mai corupte tagme, să se lăfăiască cu pensii de aproape 20 de mii de lei. Este prea din cale-afară!