Interviu cu Snejana Adam, președinta OSP de la Instituția de educație timpurie nr. 1 „Florile dalbe” din Drochia.
– Doamnă Adam, ați obținut locul III la concursul OSP, Categoria „Dialog social constructiv”. Ne puteți deschide parantezele: ce v-a deosebit de alte organizații prin mesajul pe care l-ați promovat și cum credeți că ați convins juriul că meritați să fiți printre premianți?
– Organizația sindicală primară (OSP) a grădiniței nr.1 „Florile dalbe” din or. Drochia este parte componentă a Centrului Sindical Ramural Teritorial Drochia din domeniul educației și științei, care, la rândul lui, face parte din Federația Sindicală a Educației și Științei (FSEȘ). Nu e un secret, FSEȘ este una dintre cele mai numeroase, mai combative, mai unite, mai puternice federații ale CNSM. Chiar dacă organizația noastră sindicală primară numeric este mică, în orice activități pe care le organizăm, suntem deciși, hotărâți, siguri de ceea ce facem, de ceea ce solicităm. Dialogul social pe care îl desfășurăm se diversifică, pentru că, fie că e vorba de grădinițe din oraș, fie de la sat, acesta trebuie dus, la început, cu administrația instituției. Mai apoi, sindicatul din instituție, împreună cu administrația, negociază cu primăria.
Fiecare dintre cei 20 de copii din grupa în care activez este o personalitate. Fiecare este dornic, zilnic, de a însuși ceva nou
Financiar, grădinițele sunt subordonate administrației publice locale. Această particularitate a dialogului social în instituțiile de educație timpurie cere o dublare a eforturilor în activitatea sindicală. De exemplu, Contractul colectiv de muncă (CCM) pentru anii 2021-2025, la început, a fost discutat în OSP la o adunare sindicală din decembrie 2020. Apoi, reprezentanții colectivului, împreună cu administrația instituției, au negociat cu reprezentanții primăriei orașului. Numai după ce s-a ajuns la un numitor comun, am prezentat CCM la Inspecția teritorială de muncă. Așa s-a procedat și când am aprobat unele modificări la CCM printr-un Acord adițional, în 2022.
– Care e procentul de sindicalizare în colectivul dvs.?
– Educația este unul din principalii piloni ai propășirii țării. Iar calitatea vieții de mâine depinde, în mare măsură, de calitatea educației de astăzi. Sub acest slogan activăm, la momentul actual, iar toți cei 56 de salariați ai instituției sunt membri de sindicat. În protejarea drepturilor angajaților, o importanță deosebită o au activitățile comune ale celor cinci instituții preșcolare din oraș. Ne străduim ca forțele sindicale să se completeze cu forțe noi, tinere, pline de energie, cu noi viziuni. Noii angajați sunt atrași în sindicat, de aceea, avem un colectiv tânăr. Numai în anul curent am angajat doi tineri specialiști.
– Cum e să lucrezi cu copiii și, totodată, să găsești timp și pentru activitatea sindicală?
– Fiecare dintre cei 20 de copii din grupa în care activez este o personalitate. Fiecare este dornic, zilnic, de a însuși ceva nou. Ziua de muncă a fiecărui educator se împarte, în mod obligatoriu, în două. În una din părți, activăm în grupă, petrecem activități cu copiii, iar în cealaltă ne pregătim pentru a doua zi. Pregătindu-ne pentru activități, încercăm a mai rupe din timp și pentru activitatea sindicală. Nu rareori, în primul rând, petrecem activitățile sindicale, iar pregătirile pentru a doua zi rămân pentru seara. Dar oricum suntem pregătiți pentru a doua zi. Este un lucru intens, se solicită mult efort. Dar și responsabilitatea este mare, deoarece membrii de sindicat te-au ales să-i dirijezi, să-i protejezi, să-i organizezi la unele activități care urmăresc protecția lor socială, să-i informezi etc. Dar aceasta este și onorabil, mai ales când oamenii au încredere în tine și îți apreciază munca.
– Faceți parte din cea mai numeroasă și mai puternică entitate, Federația Sindicală a Educației și Științei. Cum se manifestă sprijinul, umărul puternic al FSEȘ la o grădiniță, unde colectivul nu e prea numeros?
– Toți cunosc foarte bine că cel informat este și protejat. Aportul FSEȘ, CSRT Drochia din domeniul educației și științei este evident în toate acțiunile noastre. Suntem bine informați, bine instruiți la „Școala sindicală raională” privind legile, hotărârile de guvern, regulamentele din sfera educației, cu toate modificările ce survin în documentele în vigoare. Școala dată ne adună minimum de patru ori în an. Un plus al acestor ședințe este faptul că activăm foarte mult practic. Nu este ședință ca să nu discutăm cazuri speciale, situații de conflict, răspunsurile la care le găsim în Codul muncii sau în revista „Dreptul muncii”. Cum să procedăm într-o situație sau alta ne ajută unele explicații pe care le primim, în scris, de la CSRT Drochia. Ele se aduc la cunoștință membrilor de sindicat la adunările sindicale, la adunările cu scop informativ, precum și prin intermediul „Colțișorului sindicalist” din instituție. Este incontestabil aportul ziarului „Vocea poporului”, la care suntem abonați anual, al rubricilor „Economistul”, „Cetățeanul și legea”, susținute de harnicii Ana Moldovanu și Ion Preguza. Nu lăsăm în umbră nici inițiativele FSEȘ. Când a fost vorba despre sensibilizarea societății privind majorarea salariilor, inițiativa fiind lansată de FSEȘ, toți am participat activ, uniți, cu ardoare, dar și cu interes: vom obține ceea ce ne dorim? Și am obținut. Multe din activitățile noastre sunt, la început, discutate în OSP, înaintate, prin intermediul CSRT Drochia, către FSEȘ. Chiar dacă colectivele din educație nu sunt prea numeroase, să nu uităm proverbul: „Buturuga mică răstoarnă carul mare”.
– „Călcâiul lui Ahile”, mai ales în educație, este salariul mic și munca grea, epuizantă, s-ar putea spune. Cum îmbinați activitatea profesională cu viața familială?
– Într-adevăr, salariul mic și munca grea cu copiii este „Călcâiul lui Ahile” în educație. Nu vrem să supraapreciem rolul unor ramuri ale economiei naționale, iar pe al altora să-l subestimăm. Astăzi nu poți acorda servicii de calitate în domeniul medicinei, dacă nu ai cunoștințe și condiții pe potrivă. Și nu poți căpăta cunoștințe profunde, dacă nu ai sănătate. În aceste două ramuri-cheie salarial nu ar trebui să se deosebească cu mult. Dar la noi, un medic, în primul trimestru al anului curent, a primit, în medie, un salariu cu 11846 lei mai mare decât un educator sau un profesor.
Nu vrem să supraapreciem rolul unor ramuri ale economiei naționale, iar pe al altora să-l subestimăm
Asta nu înseamnă că medicii au salarii prea mari, ci că pedagogii au lefuri prea mici. Ce ne ține de activitatea noastră? În primul rând, muncă ce ne place, dragostea pentru copii, activitatea noastră atât de vertiginoasă, complexă și de migăloasă cu aceste ființe plăpânde, nevinovate, cu zâmbetul lor inocent. Din acest motiv ne străduim să îmbinăm în mod util și cu plăcere activitatea profesională cu cea personală. Iată de ce se cere o mai mare grijă a Guvernului față de educație.
– Ce a însemnat pentru dvs. Concursul OSP și cum v-a motivat în plan profesional și personal?
– Concursul OSP pentru mine a fost o provocare. În plan personal, participarea la concurs a însemnat o experiență nemaipomenit de utilă. Activez ca președinte al comitetului sindical de trei ani. Dar am fost membru al comitetului sindical mai mulți ani. Iar problemele sindicale nicicând nu mi-au fost străine. Participarea la acest concurs m-a mobilizat și mai mult pentru a putea fi evaluată la adunarea de raportare și dare de seamă, de curând, cu calificativul „foarte bine”. Locul III pe care s-a plasat organizația sindicală primară pe care o conduc este, pe bună dreptate, o apreciere a activităților întreprinse cu colegii mei, membri de sindicat. Cred că acest concurs trebuie desfășurat în fiecare an.
– Cum vedeți evoluția mișcării sindicale? Ce ar trebui să se mai întreprindă la nivel local, dar și la nivel central, ca sindicatele să fie mai eficiente?
– Ca sindicatul să obțină cât mai multe beneficii pentru membrii săi, este nevoie de o conlucrare cât mai prietenoasă între administrație și comitetul sindical, între ministerul de resort și federația sindicală. Doar comunicarea și conlucrarea vor contribui tot mai mult la un dialog social eficient, care să dea rezultate palpabile, la mobilizarea reală, intensă, și a comisiilor de negocieri bipartite și tripartite.