2 December 2024
Chisinau
Dialoguri

Snejana ADAM: „În plan personal, participarea la concurs a însemnat o experiență nemaipomenit de utilă”

Loading
Dialoguri Snejana ADAM: „În plan personal, participarea la concurs a însemnat o experiență nemaipomenit de utilă”
Snejana ADAM: „În plan personal, participarea la concurs a însemnat o experiență nemaipomenit de utilă”
Vocea poporului

Interviu cu Snejana Adam, președinta OSP de la Instituția de educație timpurie nr. 1 „Florile dalbe” din Drochia.

– Doamnă Adam, ați obținut locul III la concursul OSP, Categoria „Dialog social constructiv”. Ne puteți deschi­de parantezele: ce v-a deosebit de alte organizații prin mesajul pe care l-ați promovat și cum credeți că ați con­vins juriul că meritați să fiți printre premianți?

– Organizația  sindicală  primară (OSP) a grădiniței nr.1 „Florile dalbe” din or. Drochia este parte componentă a Centrului Sindical Ramural Teritorial Drochia din do­meniul educației și științei, care, la rândul lui, face parte din Federația Sindicală a Educației și Științei (FSEȘ). Nu e un secret, FSEȘ este una dintre cele  mai numeroase, mai combative, mai unite, mai puternice federații ale CNSM. Chiar dacă organizația noastră sindicală primară numeric este mică, în orice activități pe care le  organi­zăm, suntem deciși, hotărâți, siguri de ceea ce  facem, de ceea ce solicităm. Dialogul social pe care îl desfășurăm se diversifi­că, pentru că, fie că e vorba de grădinițe din oraș, fie de la sat, acesta trebuie dus, la început, cu administrația instituției. Mai apoi, sindicatul din instituție, împreună cu  administrația, negociază cu primăria.

 

Fiecare dintre cei 20 de copii din grupa în care activez este o personalitate. Fiecare este dornic, zilnic, de a însuși ceva nou

 

Financiar, grădinițele sunt subordonate  administrației publice  locale. Această par­ticularitate a dialogului social în instituțiile de educație timpurie cere o dublare a efor­turilor în activitatea sindicală. De exemplu, Contractul colectiv de muncă (CCM) pentru anii 2021-2025, la început, a fost discutat în OSP la o  adunare sindicală din decem­brie 2020. Apoi, reprezentanții colectivului, împreună cu administrația instituției, au negociat cu reprezentanții primă­riei orașului. Numai după ce s-a ajuns la un numitor comun, am prezentat CCM la Inspecția teritorială de muncă. Așa s-a procedat și când am aprobat unele mo­dificări la CCM printr-un Acord adițional, în 2022.

– Care e procentul de sindicalizare în colectivul dvs.?

– Educația este unul din principalii piloni ai propășirii țării. Iar calitatea vieții de mâi­ne depinde, în mare măsură, de calitatea educației de astăzi. Sub acest slogan acti­văm, la momentul actual, iar toți cei 56 de salariați ai instituției sunt membri de sin­dicat. În protejarea drepturilor angajaților, o importanță deosebită o au activitățile  comune ale celor cinci instituții preșcolare din oraș. Ne străduim ca forțele sindicale să se completeze cu forțe noi, tinere, pline de energie, cu noi viziuni. Noii  angajați  sunt atrași în sindicat, de aceea, avem un colec­tiv tânăr. Numai în anul curent am angajat doi tineri specialiști.

– Cum e să lucrezi cu copiii și, totoda­tă, să găsești timp și pentru activita­tea sindicală?

– Fiecare dintre cei 20 de copii din gru­pa în care activez este o personalitate. Fi­ecare este dornic, zilnic, de a însuși ceva nou. Ziua de muncă a fiecărui  educator se împarte, în mod obligatoriu,  în două. În una din părți, activăm în grupă, petrecem activități cu copiii, iar în cealaltă ne pregă­tim pentru a doua zi. Pregătindu-ne pentru activități, încercăm a mai rupe din timp și pentru activitatea sindicală. Nu rareori, în primul rând, petrecem  activitățile sindica­le, iar pregătirile pentru a doua zi rămân pentru seara. Dar oricum suntem pregătiți pentru a doua zi. Este un lucru intens, se solicită mult efort. Dar și responsabilitatea este mare, deoarece membrii de sindicat te-au ales să-i dirijezi, să-i protejezi, să-i organizezi la unele activități care urmăresc protecția lor socială, să-i informezi etc. Dar aceasta este și onorabil, mai ales când oa­menii au încredere în tine și îți apreciază munca.

– Faceți parte din cea mai numeroasă și mai puternică entitate, Federația Sindicală a Educației și Științei. Cum se manifestă sprijinul, umărul puternic al FSEȘ la o grădiniță, unde colectivul nu e prea numeros?

– Toți cunosc foarte bine că  cel informat este și protejat. Aportul FSEȘ, CSRT Dro­chia din domeniul educației și științei este evident în toate acțiunile noastre. Suntem bine informați, bine instruiți la „Școala sin­dicală raională” privind legile,  hotărârile de guvern, regulamentele din sfera educației, cu toate modificările ce survin în documen­tele în vigoare. Școala dată ne adună mini­mum de patru ori în an. Un plus al acestor ședințe este faptul că activăm foarte mult practic. Nu este ședință ca să nu discutăm cazuri speciale, situații de conflict, răspun­surile la care le găsim în Codul muncii sau în revista „Dreptul muncii”. Cum să proce­dăm  într-o situație sau alta ne ajută une­le explicații pe care le primim, în scris, de la CSRT Drochia. Ele se aduc la cunoștință membrilor de sindicat la adunările sindica­le, la adunările cu scop informativ, precum și prin intermediul „Colțișorului sindicalist” din instituție. Este incontestabil aportul zi­arului „Vocea poporului”, la care suntem abonați anual, al rubricilor „Economistul”, „Cetățeanul și legea”, susținute de harnicii Ana Moldovanu și Ion Preguza. Nu lăsăm în umbră nici inițiativele FSEȘ. Când a fost vorba despre  sensibilizarea societății pri­vind majorarea salariilor, inițiativa fiind lan­sată de FSEȘ, toți am participat activ, uniți, cu ardoare, dar și cu interes: vom obține ceea ce ne dorim? Și am obținut. Multe din activitățile noastre sunt, la început, discuta­te în OSP, înaintate, prin intermediul CSRT Drochia, către FSEȘ. Chiar dacă colectivele din educație nu sunt prea numeroase, să nu uităm proverbul: „Buturuga mică răs­toarnă carul mare”.

– „Călcâiul lui Ahile”, mai ales în educație, este salariul mic și mun­ca grea, epuizantă, s-ar putea spune. Cum îmbinați activitatea profesională cu viața familială?

– Într-adevăr, salariul mic și munca  grea cu copiii este „Călcâiul lui Ahile” în educație. Nu vrem să supraapreciem rolul unor ramuri ale economiei naționale, iar pe al altora să-l subestimăm. Astăzi nu poți acorda  servicii de calitate în domeniul me­dicinei, dacă nu ai cunoștințe și condiții pe potrivă. Și nu poți  căpăta cunoștințe pro­funde, dacă nu ai sănătate. În aceste două ramuri-cheie salarial nu ar trebui să se de­osebească cu mult. Dar la noi, un medic, în primul trimestru al anului curent, a primit, în medie, un salariu cu 11846 lei mai mare decât un educator sau un profesor.

 

Nu vrem să supraapreciem rolul unor ramuri ale economiei naționale, iar pe al altora să-l subestimăm

 

Asta nu înseamnă că medicii au salarii prea mari, ci că pedagogii au lefuri prea mici. Ce ne ține de activitatea noastră? În primul rând, muncă ce ne place, dragostea pentru copii, activitatea noastră atât de vertiginoasă, complexă și de migăloasă cu aceste ființe plăpânde, nevinovate, cu zâm­betul lor inocent. Din acest motiv ne stră­duim să îmbinăm în mod util și cu plăcere activitatea profesională cu cea  personală. Iată de ce  se cere o mai mare grijă a Gu­vernului față de educație.

– Ce a însemnat pentru dvs. Concursul OSP și cum v-a motivat în plan profe­sional și personal?

– Concursul OSP pentru mine a fost o provocare. În plan personal, participarea la concurs a însemnat o experiență nemai­pomenit de utilă. Activez ca președinte  al  comitetului sindical de trei ani. Dar am fost membru  al comitetului sindical mai mulți ani. Iar problemele  sindicale nicicând nu mi-au fost străine. Participarea la acest concurs m-a mobilizat și mai mult pentru a putea fi evaluată la adunarea de rapor­tare și dare de seamă, de curând, cu cali­ficativul  „foarte bine”. Locul III pe care s-a plasat organizația sindicală primară pe care o conduc este, pe bună dreptate, o apreci­ere a activităților întreprinse  cu colegii mei, membri de sindicat. Cred că acest concurs trebuie desfășurat în fiecare an.

– Cum vedeți evoluția mișcării sindica­le? Ce ar trebui să se mai întreprindă la nivel local, dar și la nivel central, ca sindicatele să fie mai eficiente?

– Ca sindicatul să obțină cât mai multe beneficii pentru membrii săi, este nevoie de o  conlucrare cât mai prietenoasă între administrație și comitetul sindical, între ministerul de resort și federația sindica­lă. Doar comunicarea și conlucrarea vor contribui tot mai mult la un dialog social eficient, care să dea rezultate palpabile, la mobilizarea reală, intensă, și a comisiilor de negocieri bipartite și tripartite.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
slot thailand