Vladimir Hotineanu, preşedintele Comisiei parlamentare pentru protecţie socială, sănătate şi familie, a declarat nu demult că sistemul de pensii din Republica Moldova, aşa cum arată el astăzi, nu mai poate să funcţioneze, trebuie schimbat. De unde ar rezulta că sistemul de asigurare cu pensii din ţara noastră ar fi unul falimentar.
[wp-ad_camp_1]
În opinia deputatului, în primul rând, din cauza scăderii numărului de persoane care îşi aduc contribuţia la formarea veniturilor în bugetul asigurărilor sociale de stat, ca urmare a plecării masive a cetăţenilor noştri apţi de muncă la lucru peste hotare. Aceasta pe fundalul îmbătrânirii populaţiei ţării. De aceea, Vladimir Hotineanu consideră drept necesar introducerea şi a altor sisteme de asigurări cu pensii, suplimentare la cel de stat, precum ar fi participarea obligatorie la unul dintre fondurile private de pensii, asigurarea facultativă cu pensii.
La rândul ei, Maria Bortă, preşedinta Casei Naţionale de Asigurări Sociale, consideră că actualul sistem de pensii al ţării se confruntă cu un şir de probleme grave, care ameninţă funcţionarea lui.
Deficitul bugetului de asigurări sociale de stat se ridică la peste 1 miliard de lei |
Înainte de toate, ea este de acord că întradevăr mărimea pensiei minime este prea mică, nu asigură nici 80 la sută din minimul de existenţă pentru pensionari. Mai apoi, pensia reprezintă doar 27% din salariul persoanei care a plătit contribuţii în bugetul asigurărilor sociale de stat (BASS), pe când, după normele internaţionale, mărimea acesteia nu trebuie să fie mai mică de 42 la sută din leafa contribuabilului.
Aceasta mai spune că veniturile populaţiei noastre, din care se calculează pensiile, sunt prea mici. În timp ce numărul participanţilor la formarea bugetului de asigurări sociale de stat scade, cel al beneficiarilor se află în continuă creştere. Gradul de îmbătrânire a populaţiei în Republica Moldova depăşeşte 15 procente din populație. În fine, începând cu 2008, ţara noastră se confruntă, potrivit Valentinei Buliga, ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, cu un deficit cronic de venituri în bugetul asigurărilor sociale de stat pentru plata pensiilor.
Citește și: O lege le va permite moldovenilor pensii facultative
Maria Creminscaia, consultant principal – expert în probleme financiare şi social-economice al Confederației Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), confirmă că de mai multă vreme se face resimţită o lipsă acută de mijloace băneşti din cauza acumulării restanțelor debitoare la finele fiecărei perioade de gestionare, de peste 900 de milioane de lei, și „ înfloririi” economiei subterane. Astfel, conform Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2014, pentru acoperirea deficitului BASS sunt prevăzute peste 1 miliard 81 de milioane de lei din bugetul de stat, dar, judecând după suma transferată în primele trei luni ale anului, ar putea să ajungă la mai bine de 2 miliarde de lei la finele acestui an. Totuşi, insistă Maria Creminscaia, nu se poate afirma că sistemul de pensii din Republica Moldova este unul falimentar, după cum a menţionat Vladimir Hotineanu, câtă vreme bugetul asigurărilor sociale de stat nu este gestionat în mod transparent, judicios.
Lipsă de transparenţă în gestionarea banilor pentru pensii
Potrivit Mariei Creminscaia, BASS ar trebui să fie divizat în fonduri, după cum prevede legea organică privind sistemul public de asigurări sociale şi cum a fost până în 2005. Astfel încât să se instituie în cadrul BASS fonduri distincte pentru pensii, pentru indemnizaţii, ajutoare sociale, după cum se procedează în toată lumea. Doar în condiţiile în care ar exista un asemenea fond pentru pensii, s-ar putea vorbi dacă actualul sistem de pensii din ţara noastră este compromis sau nu, accentuează expertul din cadrul CNSM. Modul existent de concentrare a mijloacelor băneşti într-un cont comun exclude transparenţa privind acumularea veniturilor şi folosirea acestora.
De asemenea, Maria Creminscaia acuză modul de planificare a bugetului asigurărilor sociale de stat din ultimii doi ani, care se face prin înmulţirea indicilor de anul trecut cu cifra creşterii preţurilor în ţară. Ar rezulta că lipsesc nişte calcule reale, adecvate de planificare a BASS. De exemplu, s-a constatat că în bugetul asigurărilor sociale de stat pentru 2014 au fost planificate cu titlu de ajutoare pentru perioada rece a anului 170 de milioane de lei pentru 136 de mii de persoane, pe când în primele trei luni ale anului curent au beneficiat de asistență doar 22 de mii de persoane. Ce s-a făcut cu restul banilor publici alocaţi în acest scop? Doar la sfârşitul anului, spune expertul CNSM, se vor efectua anumite rectificări, ceea ce denotă un mod defectuos de utilizare a resurselor băneşti din BASS, lipsa de transparenţă.
Citește și: Când vor trăi mai bine pensionarii…?
Dacă planificarea veniturilor s-ar face la nivelul fondurilor conform unei destinaţii concrete, este de părere Maria Creminscaia, atunci Casa Naţională de Asigurări Sociale ar putea efectua un control riguros privind utilizarea veniturilor, depăşirea cheltuielilor pe anumite capitole. CNSM insistă de mai multă vreme, dar se confruntă cu un refuz categoric din partea autorităţilor. Angajatorii, lucrătorii din sectorul agricol al ţării varsă anual în bugetul asigurărilor sociale de stat aproape 1,8 procente contribuții de asigurări sociale, ceea ce reprezintă peste 119 milioane de lei, consumând din acest buget numai pentru plata pensiilor peste 2,6 miliarde de lei pentru 247,1 mii de beneficiari. Însă CNSM a propus ca suma dată să fie alocată din bugetul de stat. Din această perspectivă, cele două miliarde şi 600 de milioane de lei, plătite pentru pensionarii din sectorul agricol, ar putea fi folosite pentru majorarea cuantumului pensiilor tuturor celor care contribuie la formarea BASS. Din păcate, nici această iniţiativă nu are susţinere din partea Guvernului.
În bugetul asigurărilor sociale de stat se conţin cheltuieli care nu au nici în clin şi nici în mânecă cu pensiile. Se au în vedere, în primul rând, sumele de bani prevăzu-te pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale, a administraţiei aces-teia. Sindicatele, spune Maria Creminscaia, au pledat în repetate rânduri ca acest gen de cheltuieli să fie realizat din bugetul de stat şi pe această cale să fie oprită creşterea lor pe an ce trece. Uneori, unele articolele ale acestui capitol de cheltuieli (reparații capitale și curente, servicii editoriale, pază, deplasări peste hotare) sunt umflate de 2-2,6 ori în comparaţie cu anul precedent. Nu este normal (nici corect din punct de vedere moral) ca deficitul BASS să se adâncească, iar confortul material al colaboratorilor CNAS să sporească cu așa ritm.
Pensiile foştilor membri ai guvernului sunt de 4,4 ori mai mari decât cea medie pe ţară |
În Republica Moldova, din păcate, constată Maria Creminscaia, pensia este foarte mică. Bunăoară, pensia medie o depăşeşte pe cea minimă doar cu 136 de procente. În timp ce în toate ţările din CSI acest indice reprezintă aproape 200%. Acest detaliu denotă faptul că populaţia în etate din ţara noastră o duce extrem de prost. Or, aveţi în vedere că la stabilirea mărimii medii a pensiei pe ţară se ia în calcul şi pensiile deputaţilor, ale membrilor guvernului, funcţionarilor publici, procurorilor, judecătorilor, care sunt cu mult mai mari. De exemplu, pensiile foştilor membri ai guvernului sunt de 4,4 ori mai mari decât cea medie. Pornind de la aceste nedreptăţi, inegalităţi, CNSM propune ca să fie egalate, unificate condiţiile de calculare a pensiilor pentru toate categoriile de beneficiari din sectorul public al ţării.
Unde mai pui, precizează expertul CNSM, formula calculării cuantumului pensiei în ţara noastră este foarte greoaie, se dovedeşte lipsită de transparenţă. Sindicatele sugerează că modul de stabilire a pensiilor să fie conceput în aşa fel încât să fie pe înţelesul oricărui cetăţean.
Cât priveşte introducerea altor tipuri de asigurări cu pensii, precum propune Vladimir Hotineanu, Maria Creminscaia spune că sindicatele sunt împotrivă, deoarece experienţa amară a celor două fonduri private de pensii înregistrate în ţara noastră dovedeşte că nici o persoană nu a fost asigurată. În primul rând, există temerea că acestea s-ar putea transforma în nişte structuri criminale de genul IMM, care au înşelat zeci de mii de cetăţeni din ţara noastră şi de peste hotare. Este adevărat că nu demult a fost adoptată o lege privind pensiile facultative, contestată, de altfel, de sindicate, deoarece prevede impozitarea pensiilor plătite de fondurile private de pensii, constituite din contribuţiile oamenilor.
Astfel, singura condiţie a supravieţuirii actualului sistem de pensii din Republica Moldova, în opinia expertului CNSM, este acceptarea propunerilor sindicatelor de îmbunătăţire a administrării acestuia, diminuarea practicii plății salariilor „în plic”, calcularea cinstită de către angajatori și achitarea completă a contribuțiilor de asigurări sociale, înăsprirea controlului din partea organelor fiscale, precum și a structurilor CNAS.