Acţiunea legilor privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi privind moratoriul asupra controlului de stat ar putea fi supusă unui control al constituţionalităţii. Obiectul verificării ţine de limitarea dreptului inspectorilor de stat ai muncii de a avea acces liber la unităţi, la orice oră de zi sau de noapte, fără vreo notificare prealabilă.
Conducerea Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova a expediat, recent, pe adresa Avocatului Poporului un demers prin care îi solicită acestuia să înainteze în acest scop o sesizare către Curtea Constituţională. Demersul respectiv a fost discutat de curând şi susţinut de către membrii Comitetului Confederal al CNSM.
Urgentarea procedurii
În demers este menţionat faptul că reprezentanţii CNSM au solicitat anterior Guvernului să urgenteze procedura de amendare a legilor privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi privind Inspectoratul de Stat al Muncii în vederea aducerii acestora în concordanţă cu prevederile Convenţiei privind inspecţia muncii a Organizaţiei Internaţionale a Muncii. Această solicitare a fost întemeiată pe Recomandările Comitetului tripartit al OIM, constituit pentru examinarea unei reclamaţii depuse de CNSM contra Guvernului Republicii Moldova pentru nerespectarea convenţiei sus-menţionate.
Comitetul OIM a specificat în raportul întocmit în urma examinării reclamaţiei în cauză că mai multe prevederi ale Legii privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător constituie restricţii ale libertăţii inspectorilor de muncă de a-şi exercita mandatul.
Stipulările respective se referă la
limitarea controalelor până la epuizarea altor modalităţi de verificare a respectării legislaţiei de către persoanele supuse controlului. Totodată, acestea impun necesitatea obţinerii unei autorizaţii prealabile pentru efectuarea inspecţiilor, precum şi efectuarea vizitelor la unităţi doar în cazul notificării cu cel puţin cinci zile lucrătoare înainte.
Prevederi incompatibile
Astfel, reprezentanţii CNSM consideră că prevederile din legile privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi privind Inspectoratul de Stat al Muncii menţionate de Comitetul tripartit al OIM sunt incompatibile cu mai multe articole din Convenţia privind inspecţia muncii a OIM.
Mai mult ca atât, faptul că Inspectoratul de Stat al Muncii este inclus în Lista structurilor abilitate cu dreptul de a efectua control în domeniul muncii în condiţiile Legii privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător contravine prevederilor articolului 43 din Constituţia Republicii Moldova. Acestea le garantează salariaţilor drepturile de muncă, inclusiv condiţii echitabile şi nepericuloase sau satisfăcătoare de activitate, nivelul minim al salariului pe economie, concediul anual plătit, durata normală a timpului de lucru etc.
Aceste garanţii constituţionale sunt asigurate prin exercitarea de către inspectorii de muncă a controlului de stat în condiţiile Legii privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. Unul dintre obiectivele principale ale Inspectoratului de Stat al Muncii îl constituie aplicarea dispoziţiilor din actele legislative referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor.
Dispoziţiile constituţionale, ignorate
Cu toate acestea, dispoziţiile respective din Constituţie sunt ignorate de controlul de stat sau sunt supuse unei verificări limitate, iar în acest fel este diminuat considerabil volumul de competenţe speciale ale Inspectoratului de Stat al Muncii prevăzute inclusiv de Convenţia privind inspecţia muncii a OIM.
CNSM şi-a exprimat dezacordul faţă de instituirea, de la 1 aprilie 2016, a moratoriului asupra controlului de stat, care se răsfrânge şi asupra activităţii Inspectoratului de Stat al Muncii. Pe lângă faptul că acest lucru contravine Constituţiei, el expune unor riscuri sporite viaţa şi sănătatea omului la locul de muncă şi duce la creşterea numărului de accidente de muncă, inclusiv soldate cu decesul salariaţilor.
Astfel, în prima jumătate a acestui an, în ţara noastră au fost înregistrate 216 cazuri de accidentare a lucrătorilor la locul de muncă sau cu 24 mai mult decât în perioada similară din 2015. Totodată, în aceeaşi perioadă, numărul de accidente de muncă soldate cu decesul salariaţilor a crescut de la şapte cazuri în 2015 la 15 – în anul curent.
Reprezentanţii
Guvernului
au decis, ulterior,
să dea curs solicitării
sindicatelor
Drept răspuns la solicitarea CNSM către Guvern în vederea urgentării procedurii de amendare a legilor cu pricina, reprezentanţii Ministerului Economiei au informat sindicatele că aceste acte juridice sunt conforme normelor internaţionale şi nu restricţionează aria de drepturi şi obligaţii ale inspectorilor de muncă.
Ulterior însă reprezentanţii mai multor structuri guvernamentale au contestat în cadrul unei şedinţe a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective poziţia Ministerului Economiei referitoare la această chestiune. În consecinţă, ei au decis să dea curs solicitării din partea sindicatelor, fără însă ca să mai fie întreprinse măsuri în această privinţă.