Confederaţia Naţională a Sindicatelor se pronunţă împotriva substituirii taxei pentru folosirea drumurilor prin impozitul pe autovehicule, propus spre colectare în bugete-le locale. Această măsură este pre-văzută în proiectul de Lege cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative (politica fiscală, vamală și bugetară pentru anul 2016).
Sergiu Sainciuc, vicepreşedinte al CNSM, susţine că, potrivit actualelor prevederi ale legii, 50% din taxa pentru folosirea drumurilor se ducea în Fondul Rutier, în timp ce celelalte 50 la sută erau virate bugetelor raionale.
„Impozitul pe autovehicul, în totalitate, urmează să fie alocat primăriilor comunelor, satelor, oraşelor. Administraţia publică locală însă va utiliza aceşti bani ineficient. Potrivit modificărilor propuse, pe viitor, drumurile de la sate vor fi reparate doar din banii primăriilor, dar nu şi din banii Fondului Rutier. Primăriile, ca să facă drumuri, au nevoie de personal calificat. Majoritatea primăriilor însă nu dispun de astfel de specialişti. În acelaşi timp, există primării în sate mici, care au puţine maşini înmatriculate. Evident, aceste primării n-o să poată colecta bani pentru reparaţia drumurilor”, a menţionat Sergiu Sainciuc.
Actualmente, aceste atribuţii îi revin Administraţiei de Stat a Drumurilor, instituţia fiind responsabilă de gestionarea, reparaţia, modernizarea, dezvoltarea şi exploatarea drumurilor, în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă.
În acelaşi timp, Boris Rojnevschi, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova, este de părerea că impozitul pe autovehicul „va încuraja
autoritățile locale să utilizeze banii acumulați din impozite pentru alte necesități decât cele de reparaţie şi întreținere a rețelelor rutiere. Pe de altă parte, acumulările de bază vor fi în municipiile Chişinău şi Bălţi, unde sunt înregistrate majoritatea unităţilor de transport. Există riscul ca o parte din sursele fondului rutier să fie gestionate neprofesionist, iar automobiliștii, ca proprietari de imobil, vor fi lezați în dreptul de a cere drumuri bune și infrastructură corespunzătoare după majorarea taxei rutiere”, a subliniat Boris Rojnevschi.
Totodată, sindicaliștii din ramură solicită Guvernului să revizuiască politica privind importul mijloacelor de transport, care favorizează creşterea numărului unităţilor înregistrate în afara țării (Bulgaria, țările baltice, Irlanda, România etc.). Federaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor cere şi revizuirea bazei legislative imperfecte, care permite activitatea ilicită a transportului auto de călători atât în țară, cât și peste hotare.
Sindicatele de ramură insistă și asupra reglementării activității gărilor și stațiilor auto, pentru a exclude cazurile de călătorii fără bilete.
Există riscul
ca mijloace ale fondului rutier să fie gestionate prost
De asemenea, CNSM se pronunţă împotriva excluderii indemnizaţiei de eliberare din categoria surselor de venit neimpozabile, pornind de la faptul că aceasta nu are caracter de salariu, dar reprezintă o despăgubire, compensaţie pentru un prejudiciu cauzat, ca urmare a pierderii locului de muncă şi, implicit, a venitului.
În același timp, sindicatele cer micșorarea cotelor TVA de la 8% la 5% la pâine, produse de panificație și animaliere, medicamente și gaze naturale, concomitent cu stabilirea cotei TVA de 5% la produsele social-importante şi serviciile de strictă necesitate, la îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru copii, precum și la echipamentele individuale de protecţie, pe care angajatorul este obligat să le acorde gratuit salariaţilor.