Anul trecut, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) a susţinut doar 31 din cele 68 de proiecte de legi şi hotărâri ale Guvernului, trimise spre avizare de către autorităţile centrale. Amintesc că, potrivit Legii sindicatelor, autoritățile publice sunt obligate să trimită organelor sindicale proiectele de programe și de acte juridice privind dezvoltarea social-economică, proiectele de legi și de alte acte normative în domeniul remunerării muncii, asigurării sociale, formării preţurilor, ocrotirii sănătăţii şi în alte domenii ce ţin de muncă şi de dezvoltarea social-economică.
Drepturile şi interesele salariaţilor sunt în pericol
Motivul refuzului CNSM de a aproba aceste proiecte de documente îl constituie faptul că se încearcă a aduce atingere, a trunchia prin lege drepturile și interesele profesionale, economice, de muncă și sociale colective şi individuale ale membrilor de sindicat. Or, nu este un secret că în ultima vreme, după cum susţine Ion Preguza, şeful Departamentului juridic al CNSM, asistăm la un atac masiv împotriva intereselor şi drepturilor juridice ale salariaţilor din ţară, împotriva organizaţiilor sindicale.
Bunăoară, CNSM nu a fost de acord cu faptul completării Listei cu tarife noi ale serviciilor contra cost din sfera sănătăţii publice. Dacă se accepta această propunere a Ministerului Sănătăţii, tarifele pentru ser-viciile medicale contra cost în instituţiile medicale publice urmau să crească de 4-40 ori.
Legile devin mai umane după intervenţiile sindicatelor |
La fel, anul acesta, tocmai datorită poziţiei intransigente a CNSM, a rămas neschimbat cuantumul contribuţiilor pe care salariaţii trebuie să le plătească în fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Conducerea sindicatelor din ţară s-a împotrivit proiectului Ministerului Sănătăţii care prevedea majorarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală la 9%, adică cu 1% mai mult faţă de anul trecut.
Chiar dacă a avizat o bună parte din proiectele de acte legislative şi normative, CNSM nu s-a mulţumit cu acceptarea lor necondiţionată, ci a intervenit cu multiple propuneri de modificări, completări menite să contribuie la îmbunătăţirea acestora. Intervenţiile experţilor sindicali s-au dovedit într-atât de raţionale, judicioase, încât autorii, autorităţile publice centrale nu au putut să nu ţină cont de acestea. Drept dovadă este faptul că intervenţiile CNSM, ce se conţin în cele 37 de proiecte de acte legislative şi normative avizate de către Confederaţie, au fost acceptate integral în 24 de cazuri, iar în alte 8 cazuri, parţial. La momentul de faţă, 5 proiecte cu propunerile CNSM se află în proces de definitivare.
De exemplu, CNSM a făcut cam 10 propuneri la proiectul Planului de acţiuni privind minimizarea practicii de achitare a salariilor „în plic” şi a muncii nedeclarate, elaborat de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Acestea vizau majorarea salariului minim până la nivelul de 50-60% din cuantumul salariului mediu pe economie, înregistrarea obligatorie a contractelor individuale de muncă la Inspectoratul de Stat al Muncii, creşterea pragului de venit neimpozabil şi altele, multe dintre care şi-au aflat locul în textul acestui program aprobat de Guvern.
Singura instituţie preocupată de apărarea drepturilor populaţiei
Mai mult ca atât, CNSM a atacat iniţiativele unor structuri ale administraţiei pub-lice centrale, prevederile unor acte legislative şi normative care afectează protecţia social-economică a populaţiei ţării. În acest sens, pe parcursul anului trecut, Confederaţia a depus 11 solicitări către Parlament, Guvern, Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM). Astfel, drept urmare a unei scrisori adresate Parlamentului, a fost exclusă din Legea privind indemnizaţiile pentru incapacitate de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale prevederea care limita dreptul la indemnizaţia pentru creşterea copilului în cazul în care asiguratul îşi reia activitatea de muncă în condiţiile timpului de muncă parţial.
CNSM a solicitat printr-o scrisoare finanţarea măsurilor de reducere a riscurilor de îmbolnăvire a salariaţilor din fondul măsurilor de profilaxie a bugetului asigurării obligatorii de asistenţă medicală. În semn de înţelegere a poziţiei sindicatelor, administraţia CNAM s-a arătat dispusă să coopereze cu CNSM pentru realizarea acestui proiect.
Din păcate, CNSM este nevoită uneori să manifeste multă răbdare şi insistenţă în relaţiile cu structurile administraţiei publice centrale până îşi vede demersurile acceptate. De altminteri, cum s-a întâmplat cu solicitările CNSM adresate premierului şi spi-cherului, prin care se cerea suspendarea urgentă a unor prevederi a noii Legi privind serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare, care obligă consumatorii casnici să plătească pierderile suportate de „Apă–Canal”.
Din păcate, Guvernul nu a reacţionat nicicum, iar Parlamentul s-a rezumat la un răspuns superficial. Însă CNSM nu cedează şi va insista ca legea cu bucluc să fie revizuită. Astfel încât populaţia ţării să simtă că există în această ţară o forţă care-i apără drepturile, interesele.