Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova insistă ca, începând cu 1 ianuarie 2026, salariul minim pe țară să fie de 8050 de lei. Această majorare ar asigura implementarea Directivei UE 2022/2041 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. De asemenea, majorarea salariului minim este necesară în contextul crizei energetice, care determină majorările prețurilor la produse și mărfuri, precum și a tarifelor la servicii, mai spun sindicaliștii.
Acest aspect, dar și altele, au fost discutate la ultima ședință a Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective (CNCNC).
Pe agenda discuțiilor au mai figurat subiecte precum: politicile de remunerare a muncii salariaților din autoritățile și instituțiile publice locale; procedura de raportare a Comisiilor ramurale către CNCNC; conceptul de muncă prin agent de muncă temporară – Directiva 2008/104/CE.
Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al CNSM, a reiterat poziția Confederației în ceea ce privește necesitatea stabilirii unui mecanism funcțional de reexaminare a salariului minim conex și a prezentat viziunea CNSM despre acest subiect. El a subliniat că Legea prevede că acest salariu trebuie să fie reexaminat cel puțin o dată pe an de către Guvern, după consultarea sindicatelor, a patronatelor, și ținându-se cont de modificarea indicilor prețurilor de consum, evoluția salariului mediu pe economie, volumul Produsului Intern Brut și alți indicatori. Este un cadru pe care trebuie să-l respectăm.
Legea prevede că acest salariu trebuie să fie reexaminat cel puțin o dată pe an de către Guvern, după consultarea sindicatelor și a patronatelor
„Dacă este vorba de un mecanism, colegii noștri s-au întâlnit recent la Ministerul Muncii și Protecției Sociale și au discutat acest aspect. Cu regret, nu s-a ajuns la un numitor comun, ce facem și cum facem. Care ar trebui să fie procedura: sau negociem salariu minim pe țară în fiecare an, ca într-o perioadă de timp să ajungem la acel cuantum de 50 la sută din salariul mediu pe economie, sau să fie adoptată o hotărâre de Guvern prin care să fie stabiliți foarte clar pașii concreți pe o perioadă de timp și procentul din salariu mediu pe care să-l atingem, ca să avem 50 la sută din salariul mediu”, a relevat Sergiu Sainciuc.
„Dar aici trebuie să vedem care salariu mediu: cel prognozat pentru anul curent, cel pentru anul precedent sau altceva. De pildă, astăzi, având un salariu mediu prognozat pentru anul curent de 16100 de lei, ar trebui să avem un salariu minim de 8050 de lei pentru anul viitor. Pentru anul curent a fost majorat salariul minim cu doar 500 de lei, de la 5 mii, la 5500 de lei. Trebuie să lucrăm într-un grup de lucru și să ajungem la un numitor comun, dar să participăm și cu secretarii de stat, ca ulterior să discutăm și la nivel de miniștri. Nu este vorba de a majora salariile, dar de a majora garanția minimală de stat în domeniul salarizării”, a conchis vicepreședintele CNSM.
Carențe și inechități
Cât privește politicile de remunerare a muncii salariaților din autoritățile și instituțiile publice locale, CNSM constată unele probleme care necesită atenție și soluții. Despre acestea a vorbit în cadrul ședinței Vlad Canțîr, președintele Federației Sindicatelor Angajaților din Serviciile Publice.
„Sunt multe inechități și mi se creează impresia că nu suntem auziți atunci când le raportăm, sau ni se oferă niște răspunsuri formale. Am putea să ne referim la creșterea umilitoare a valorii de referință de doar 100 de lei pentru bugetari. Din aceste considerente, noi tragem concluzia că doar niște proteste ar putea să provoace rezultate mai benefice. Referindu-mă la Legea 270 privind sistemul unitar de salarizare, vă voi da un mic exemplu: și procurorii fac parte din federația noastră și noi salutăm majorările de salariu care se produc pe alte segmente decât administrația publică de nivelul unu, dar un grefier să aibă un coeficient și o clasă de salarizare mai mare decât un secretar al consiliului local este total deplasat. Vorbim și de responsabilitatea celui din urmă. Nu prea vedem anumite inițiative, prognoze, fie și pentru 2026, dar să se refacă politica de clasă salarială. Este deranjant”, a menționat Vlad Canțîr.

sindicate.md
Sindicaliștii au atras atenția asupra anumitor aspecte, cum ar fi: majorarea neuniformă a salariilor (valorilor de referință), care conduce la creșterea inichității și la discrepanțe în aprecierea muncii funcționarilor publici cu atribuții similare, dar din domenii diferite de activitate; majorarea doar cu 100 de lei a valorii de referință generală, de la 2100 la 2200 de lei (indexarea doar a Indicelui Prețurilor de Consum cu 4,6%), fapt care nu asigură o motivație pentru funcționarii publicii din APL de nivelul I și II; diferențe în clase de salarizare și coeficienți de salarizare pentru funcționarii de nivelul I și II care au atribuții similare, ceea ce conduce la migrația salariaților la funcțiile mai bine plătite și se creează deficit de lucrători; imposibilitatea acoperirii din veniturile APL a sporului pentru consolidarea capacităților manageriale și profesionale ale personalului funcționarilor publici de execuție; recunoașterea și asigurarea respectării prevederilor contractelor colective de muncă în procesul de control financiar ș. a.
În ceea ce privește subiectul activității comisiilor de ramură, reprezentanții Confederației Naționale a Patronatului (CNPM) au comunicat că aceasta este anevoioasă, complicată și nu produce rezultatele așteptate, fiind necesar de a dezvolta noi abordări, care ar contribui la impulsionarea dialogului social la nivel teritorial, și anume modificarea Legii 245/2006 privind organizarea şi funcționarea Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective, a comisiilor pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură și la nivel teritorial.
„Mai mult decât atât, în afară de efort, școlarizare și dotare tehnică, noi am format aceste comisii în teritoriu, dar după o perioadă am văzut că ele au dispărut. Modificarea Legii 270 în cazul dat ar responsabiliza într-un fel structurile respective să activeze, pentru că nu este cazul să obligăm. În caz contrat, prevederile acestui dialog social devin fără efect. Comisiile ramurale – în aceste domenii nu este peste tot bine. Și atunci toate problemele care apar ori nu se discută, ori vin pentru a fi discutate la CNCNC, la nivel național. Mult mai bine ar fi fost ca să fie discutate la nivel ramural și să se ia deciziile respective favorabile, atât pentru unul, cât și pentru alt partener social”, a menționat Leonid Cerescu, președintele CNPM.
Referindu-se la ultimul subiect, reprezentanții patronatului au dezvăluit conceptul de muncă prin agent de muncă temporară. Acesta vizează munca prestată de un salariat care a încheiat un contract de muncă temporară cu o întreprindere – agent de muncă temporară și, ulterior, este plasat pentru prestarea muncii la un alt agent economic, pentru a lucra temporar sub supravegherea și conducerea acestuia din urmă. Instituția muncii prin agent de muncă temporară permite suplinirea necesităților de personal ale agenților economici în perioade de vârf sau înlocuirea temporară a unor salariați.