Care sunt abilităţile unui lider, metodele şi tehnicile de comunicare, imaginea unui lider care trebuie să inspire încredere, funcţiile acestuia, dar şi relaţia dintre personalitatea liderului şi cultura organizaţională, sunt doar câteva dintre tehnicile pe care le-au însuşit membrii Comitetului Confederal al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și conducătorii departamentelor din cadrul aparatului CNSM.
Aceștia au participat recent la seminarul cu genericul „Leadership, comunicare și cultura organizațională”. În calitate de formator a fost cercetătorul în științe sociale și psihologie, expertul independent Ștefan Popov.
Potrivit preşedintelui CNSM, Oleg Budza, aceste seminare sunt foarte utile, pentru că participanţii sunt învăţaţi cum să identifice, să-şi asume propriile greşeli, dar şi cum să le corecteze. De asemenea, cum să depăşească situaţii de conflict sau chiar să le prevină.
„Aceste lecţii interactive prezintă ceva deosebit pentru că ne arată greşelile proprii, pe care le am şi eu, ca lider, le au şi alţii. Ne învaţă să ne corectăm, pentru că unele aspecte încep de la sine. Poţi să critici pe cineva, dar tu începe de la sine, tu arată cu pilda proprie, cum trebuie să procedăm, cum trebuie să mergem înainte, să lucrăm aşa ca să nu comitem unele greşeli în lucru cu colectivul sau în gestionarea anumitor situații, probleme sociale”, a spus Oleg Budza.
„Încerc să le transmit liderilor o nouă viziune, abilităţi de a comunica cu oamenii, cum să conducă o echipă, astfel ca să obţină anumite rezultate şi performanţe în ceea ce fac. Sigur, fiecare are instrumentarul şi managmentul său şi fiecare își cunoaște munca, dar ceea ce le spun eu este o alternativă, posibilitatea de a-şi lărgi spectrul de cunoştinţe în acest sens”, a spus, pentru ziarul ,,Vocea poporului”, Ştefan Popov.
Posibilitate de a conştientiza propriile valori
Potrivit Valeriei Tricolici, preşedinta Federaţiei Sindicatelor din Domeniile Cooperaţiei de Consum, Comerţului şi Antreprenoriatului „Moldsindcoopcomerţ”,
participarea la acest seminar nu este un prilej de a rezolva problemele manageriale, dar constituie un mod de a conștientiza propriile valori și, mai ales, de a realiza cum, cât și când trebuie să le folosești.
„Termenul de „lider” nu mai este un termen nou pentru nimeni, el integrându-se deja în vocabularul și în spiritul tuturor. Activitatea de lider o desfășurăm cu toții, fie că suntem manageri în instituții ori manageri ai propriilor noastre competențe, valori, destine. Oricare ar fi poziția noastră profesională, a fi lider se învață de-a lungul timpului, trecând prin diverse experiențe, prin practică și perseverență.
Ce am aflat aici nu pot spune că reprezintă ceva nou pentru nici unul dintre noi, în schimb, de fiecare dată îmi apare întrebarea: „Şi ce poate face dintr-un om un lider?” Dar ca să poți fi un bun lider, trebuie mai întâi să înveți să te cunoști pe tine însuți, să-ți afli propriile valori, să-ți construiești strategii bazându-te pe propriile greșeli și să înveți de la tine însuți. Să fii întotdeauna atent, receptiv la ceea ce au de spus și ceilalți. Să cauți întotdeauna să afli cât mai multe informații, sprijinindu-te pe entuziasm, pe curiozitate, pe propria credibilitate și inovație, pe valorile autentice. Am rămas încântată de ideile pe care ni le-a transmis formatorul Ştefan Popov, căruia țin să-i mulțumesc din partea tuturor colegilor”, a conchis Valeria Tricolici.