Activez într-o instituție din sectorul bugetar. Aș dori să cunosc cum se stabilește salariul de bază. Dacă se poate, un studiu de caz privind calcularea salariului.
Tatiana Iavorscaia, Chișinău
Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Angajații din sectorul bugetar sunt salarizați în baza prevederilor Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
Registrul funcțiilor din sectorul bugetar cuprinde opt grupuri ocupaționale corespunzătoare domeniilor de activitate, detaliate în anexe, după cum urmează:
- Administrație publică (Ane-xa 3);
- Justiție (Anexa 4);
- Apărare națională (Anexa 5);
- Ordine publică și securitate a statului (Anexa 6);
- Învățământ și cercetare (Anexa 7);
- Cultură, tineret și sport (Anexa 8);
- Asistență socială și sănătate (Anexa 9);
- Funcții complexe (Anexa 10).
Salariul de bază se stabilește conform coeficienților de salarizare prevăzuți în anexele nr. 3–10, în raport cu funcția deținută, nivelul de studii, categoria de calificare, gradul didactic, vechimea în muncă sau treapta de salarizare, după caz, în condițiile legi respective.
Clasele de salarizare și coeficien-ții de salarizare prevăzuți în ane-xele nr. 3–10 corespund treptei de salarizare I și nivelului de studii și/sau de calificare necesar pentru ocuparea funcției, după caz.
Fiecărei funcții îi corespund 6 trepte de salarizare conform perioadelor de vechime în muncă, cu excepția funcțiilor de demnitate publică, personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, funcționarilor publici de conducere de nivel superior și a conducătorilor unităților bugetare, indiferent de statut sau categoria de personal a acestora.
Treptele de salarizare corespunzătoare vechimii în muncă sunt:
- treapta I – până la 2 ani – îi corespunde clasa de salarizare indicată pentru funcția respectivă conform anexelor nr. 3–10;
- treapta II – de la 2 la 5 ani – se adaugă 2 clase de salarizare succesive, suplimentar față de clasa de salarizare prevăzută pentru treapta I;
- treapta III – de la 5 la 10 ani – se adaugă 3 clase de salarizare succesive, suplimentar față de clasa de salarizare prevăzută pentru treapta I;
- treapta IV – de la 10 la 15 ani – se adaugă 4 clase de salarizare succesive, suplimentar față de clasa de salarizare prevăzută pentru treapta I;
- treapta V – de la 15 la 20 de ani – se adaugă 5 clase de salarizare succesive, suplimentar față de clasa de salarizare prevăzută pentru treapta I;
- treapta VI – peste 20 de ani – se adaugă 6 clase de salarizare succesive, suplimentar față de clasa de salarizare prevăzută pentru treapta I.
Atribuirea pentru personal a unei noi trepte de salarizare corespunzătoare vechimii în muncă se efectuează prin actul administrativ al conducătorului unității bugetare de la data atingerii următoarei tranșe de vechime în muncă.
Modul de determinare a perioadei de vechime în muncă pentru stabilirea treptelor de salarizare este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1231/2018.
Persoanele care nu au absolvit nivelul necesar de studii pentru ocuparea funcției beneficiază de salariul de bază prevăzut de lege pentru aceste funcții, redus cu 5 clase de salarizare succesive.
Persoanele care ocupă funcții de vicepreședinte, adjunct, locțiitor, cu excepția funcțiilor care se regăsesc expres în anexele nr. 3–10, beneficiază de salariul de bază, determinat în condițiile legii, redus cu 4 clase de salarizare succesive față de clasa de salarizare indicată pentru conducătorul ierarhic superior.
Personalul unităților bugetare din partea stângă a Nistrului, al celor din satul Varnița, raionul Anenii Noi, din satele Copanca și Hagimus, raionul Căușeni, din municipiul Bender, precum și personalul din cadrul subdiviziunilor Ministerului Afacerilor Interne și structurilor teritoriale de asistență socială din raionul Dubăsari beneficiază de salariul de bază determinat în condițiile prezentei legi, majorat cu 4 clase de salarizare succesive.
Personalul care desfășoară activitate în cadrul delegației Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control, pe perioada activității în cadrul delegației, beneficiază de salariul de bază, determinat în condițiile prezentei legi, majorat cu 2 clase de salarizare succesive.
Salariul de bază se calculează prin înmulțirea valorii de referință stabilite cu coeficientul de salarizare corespunzător clasei de salarizare pentru funcția respectivă, determinată în condițiile legi, cu rotunjire până la 10 lei în favoarea salariatului.
Valoarea de referință corespunzătoare coeficientului de salari-zare 1,00 se stabilește în Legea bugetului de stat pentru anul respectiv. Prin Legea bugetului de stat pentru anul 2024, valoarea de referință este stabilită în mărime de 2100 de lei.
Salariul lunar al personalului din unitățile bugetare este constituit din:
- partea fixă, compusă din:
- salariul de bază;
- sporul lunar în valoare fixă;
- sporul lunar pentru gradul profesional;
- sporul lunar pentru deținerea titlului științific și/sau științifico-didactic;
- sporul lunar pentru deținerea titlului onorific;
- partea variabilă, care cuprinde:
- sporul pentru performanță;
- sporuri cu caracter specific.
Studiu de caz: Persoana X, funcția – jurist, vechime în muncă – 5 ani, spor lunar pentru perfor-manță – 10%.
- Se identifică: Anexa nr.10, grup ocupațional „Funcții complexe” (H), codul funcției – H6028, clasa de salarizare indicată în anexă = 61, coeficientul aferent acestei clase – 3,51.
- Se determină clasa de salarizare finală: 61 (clasa de bază) + 2 clase (treapta de salarizare II ce se atribuie persoanei cu o vechime de la 2 la 5 ani) 61 + 2 = 63 (clasa de salarizare determinată), coeficientul aferent acestei clase = 3,66 (din Anexa nr. 1)
- Salariul de bază: 2100 x 3,66 = 7686 de lei
- Spor lunar în valoare fixă: 1300 de lei
- Spor pentru performanță (10%): 7686 x 10%| = 768,60 lei
- Salariul total: 7686 + 1300 + 768,60 = 9754,60 lei.