La solicitarea sindicatelor, Guvernul a instituit un grup de lucru pentru soluţionarea revendicărilor legate de majorarea salariului minim al angajaţilor din sistemul bugetar şi a stabilit acţiuni concrete, precum şi termene de realizare a acestora. Prevederile respective se conţin într-o dispoziţie semnată, la începutul acestei săptămâni, de premierul Pavel Filip şi adusă ulterior la cunoştinţa sindicaliştilor.
Conform documentului, grupul de lucru în cauză va elabora, până la 15 aprilie 2017, un concept de reformare a sistemului de salarizare a personalului din sectorul bugetar. Membrii acestui grup se vor convoca de câte ori va fi nevoie în componenţă deplină, pe subgrupuri sectoriale sau tematice, iar după caz, vor coopta şi alte autorităţi, persoane sau experţi în domeniu.
Potrivit aceleiaşi decizii, Ministerul Finanţelor va elabora, până la 1 februarie 2017, un formular şi o instrucţiune de completare a acestuia pentru colectarea datelor primare din instituţiile finanţate de la bugetul de stat şi de la bugetele unităţilor teritorial-administrative. Informaţiile respective vor fi generalizate până la 20 martie 2017 şi vor fi puse la dispoziţia grupului de lucru pentru elaborarea conceptului de reformare a sistemului de salarizare din sectorul bugetar, lucru care ar urma să se întâmple până la 1 aprilie 2017.
Totodată, autorităţile publice centrale şi locale vor asigura, până la 20 martie, colectarea şi generalizarea datelor privind salarizarea personalului din entităţile finanţate de la bugetul de stat şi de la bugetele unităţilor teritorial-administrative.
La rândul lor, Ministerul Economiei, cel al Finanţelor, dar şi al Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, precum şi Biroul Naţional de Statistică şi Inspectoratul Fiscal vor
asigura, până la 1 aprilie 2017, revizuirea şi unificarea raportării privind salarizarea la noile clasificatoare naţionale. De asemenea, această raportare va fi adaptată la necesităţile de dezvoltare a politicii salariale şi va fi armonizată cu practicile în materie ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii.
Concomitent, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi cel al Finanţelor vor elabora, până la 1 iulie 2017, un nou proiect de lege privind salarizarea angajaţilor din sectorul bugetar. Proiectul în cauză urmează a fi supus, până pe 1 octombrie curent, consultării publice şi a fi pregătit pentru aprobare.
Scopul acestor acţiuni este elaborarea unei noi politici salariale în sectorul bugetar. În corespundere cu aceeaşi dispoziţie, factorii guvernamentali promit că aceasta va fi unitară, echilibrată, bazată pe performanţe şi meritocraţie. Reprezentanţii Guvernului admit că, în prezent, în acest sistem sunt atestate unele disfuncţii şi, totodată, se resimte lipsa unei baze de date autentice naţionale pentru analiza şi fundamentarea politicii salariale.