Expoziția „Fabricat în Moldova”, ediția 20, inaugurată pe 1 februarie, la Centrul „Moldexpo” din Chișinău, își așteaptă până duminică, 5 februarie, vizitatorii. La expoziție sunt prezente întreprinderi industriale, de textile și mobilă, dar și numeroase întreprinderi din sectorul agroindustrial, cu produse alimentare și băuturi. Printre participanți se numără și 40 de companii noi.
În cele două pavilioane pot fi găsite expoziții colective ale raioanelor republicii, ale instituțiilor publice prestatoare de servicii, organizații nonguvernamentale sau meșteri populari. Prezentă la festivitatea de inaugurare a evenimentului, premierul Natalia Gavrilița a apreciat tendința producătorilor autohtoni de a se reorienta, pentru a face față situațiilor de criză și a pune accentul pe calitate.
„Expoziția „Fabricat în Moldova” este o carte de vizită a economiei moldovenești și vreau ca produsele pe care le găsim aici să fie de calitate, competitive, accesibile și să ne mândrim cu ele. Odată cu avan-sarea în procesul de integrare europeană, cresc oportunitățile, dar și provocările pentru businessul moldovenesc. Antreprenorii noștri obțin acces la milioane de noi consumatori, dar în același timp trebuie să facă față unor cerințe noi, uneori mai severe, și să concureze cu producători mai mari”, a menționat Gavrilița.
Ediţia din acest an a celei mai mari expoziţii de mărfuri din ţara noastră este organizată de Camera de Comerț și Industrie (CCI), sub patronajul Guvernului. Președintele CCI, Sergiu Harea, a declarat că evenimentul pune accent pe competitivitatea producției autohtone și pe promovarea acesteia în Uniunea Europeană.
„Vom organiza câteva mese rotunde ce vor ține de promovarea și susținerea investițiilor în domeniul vinicol, precum și de domeniul economiei verzi, sau antreprenoriatul social. De asemenea, vom merge cu expozițiile „Moldova prezintă în România”, în mai multe județe, pentru a promova lucrătorii noștri în țara vecină. Și alte programe de formare profesională și continuă a celor care activează în cadrul companiilor pentru a crește competitivitatea economiei naționale în gene-ral, și a companiilor în special. Vrem să arătăm că cei care investesc în țara noastră oferă locuri de muncă, exporturi, dar și demonstrează că se poate face business la noi în țară. Sloganul acestei expoziții, „Fabricat în Moldova – Fabricat pentru Tine!”, reprezintă perseverența antreprenorilor autohtoni și devotamentul consumatorilor moldoveni”, a subliniat Sergiu Harea.
Târg al locurilor de muncă
În cadrul expoziției a fost organizat și târgul locurilor de muncă. Ce-i drept, oamenii nu s-au prea grăbit să-și dea interesul pentru un job. La târg sunt propuse peste 1500 de locuri vacante, inclusiv pentru refugiații din Ucraina. La actuala ediție a târgului participă peste 30 de agenţi economici, care oferă posturi vacante pentru persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, persoane angajate, dar care doresc să-şi schimbe locul de lucru, candidaţi cu experienţă profesională, tineri specialişti sau cei care nu deţin o profesie, inclusiv cetățeni ucraineni.
„Devenit deja tradiție, acest eveniment oferă persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă o amplă informație despre multitudinea oportunităților de angajare în municipiul Chișinău, dar și în alte zone, îndemnându-i totodată la comunicare directă cu angajatorii, pentru a cunoaște cerințele acestora și specificul actual al pieței muncii”, a declarat Raisa Dogaru, directoarea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).
În prezent, în baza de date a ANOFM sunt peste 9900 de locuri de muncă vacante înregistrate, dintre care circa 4000 în municipiul Chişinău.