Reintroducerea plafonului maxim la taxele locale pentru 2014 a fost anunţată de reprezentanţii patronatelor drept unul din cele mai semnificative succese, obţinute în urma negocierilor purtate, în anul trecut, cu Guvernul. Ei sunt însă îngrijoraţi de posibilitatea ca plafonul să fie anulat. Este un pas înapoi sub aspectul descentralizării şi al autonomiei locale, iar sub cel economic şi financiar, această reglementare nu este posibilă din cauza diferenţelor mari între primării, susţin reprezentanţii Congresului Autorităţilor Locale.
Anul 2013 a demonstrat că lipsa plafonării duce la abuzuri şi la o abordare provincialistă a aspectelor legate de taxarea întreprinderilor mijlocii şi a celor comerciale, a afirmat preşedintele Asociaţiei Micului Business, Eugen Roşcovan. Într-o discuţie cu un corespondent al ziarului „Vocea poporului”, el a declarat că primarii aplică taxe minime pentru rudele şi adepţii lor, iar maxime – pentru oponenţi.
„Taxele locale sunt un stimulent important pentru administraţiile locale. În prezent, lipseşte însă un mediu administrativ care ar putea să înţeleagă că stimularea întreprinderilor mici şi mijlocii este o modalitate de creare a noi locuri de muncă. Noi cunoaştem un şir de cazuri strigătoare la cer”, a argumentat preşedintele Asociaţiei Micului Business.
Taxare excesivă
Eugen Roşcovan a adus drept exemplu faptul că în raionul Nisporeni sunt întreprinderi mici cu trei-şase angajaţi care achită taxe locale de până la 50 de mii de lei pe an. Altele plătesc anual impozite a câte 20-22 de mii de lei. „Aceasta vorbeşte despre faptul că administraţiile publice ori nu înţeleg, ori din lăcomie sau incompetenţă se gândesc că ar putea să trăiască pe seama agenţilor economici printr-o taxare excesivă şi lipsirea acestora de drepturi economice elementare”, a apreciat vorbitorul.
Discuţiile vizează stabilirea unor criterii mai clare de plafonare a taxelor |
Preşedintele Asociaţiei Micului Business a sugerat că reprezentanţii Guvernului şi ai Parlamentului ar trebui să examineze şi posibilitatea instituirii unui impozit fix pentru domeniile de afaceri în care este prezent micul business.
Păstrarea plafoanelor
Reprezentantul businessului mic a optat pentru păstrarea plafonării taxelor locale, ca modalitate de protejare a întreprinderilor mici şi mijlocii existente, care degradează concomitent cu numărul locurilor de muncă. În caz contrar, dacă vor fi liberalizate vizele, o bună parte dintre antreprenorii din unele raioane sunt dispuşi să plece pentru a activa peste hotare.
La rândul său, preşedintele Confederaţiei Naţionale a Patronatului, Leonid Cerescu, a precizat că plafonarea impozitelor locale a fost solicitată de majoritatea agenţilor economici din teritoriu. „Noi vrem ca taxele să fie rezonabile, dar atât timp cât administraţiile locale le vor stabili în mod unilateral, fără a negocia cu reprezentanţii oamenilor de afaceri, soluţia actuală este corectă. Unele administraţii aplică impozite exagerate pe care nu le pot suporta agenţii economici din teritoriu şi ei îşi sistează activitatea sau trec în economia informală”, a menţionat Leonid Cerescu.
Anularea plafoanelor
De cealaltă parte, reprezentanţii CALM, organizaţie ce reprezintă peste două treimi din comunităţile locale, se pronunţă pentru anularea plafonării. „Această prevedere a fost adoptată cu mari încălcări şi credem că va fi declarată neconstituţională”, a declarat directorul executiv al CALM, Viorel Furdui.
Mari semne de întrebare ridică şi modul în care este făcută plafonarea şi pe cine favorizează ea, a argumentat Viorel Furdui. El a adăugat că beneficiari ai acestei prevederi sunt nu atât întreprinderile mici şi mijlocii, cât anumite companii mari, în special, cazinouri, localuri cu jocuri de noroc, staţii de alimentare cu combustibil, pieţe angro şi pieţele în general. |
Argumentarea poziţiei
Anterior, aplicarea plafonului maxim pentru taxele locale a cauzat prejudicii mari comunităţilor locale, care au rămas cu găuri bugetare şi în incapacitate de a executa un şir de servicii publice precum întreţinerea drumurilor, amenajarea teritoriului, iluminatul stradal etc. Mai mult, de această dată plafonarea a fost reintrodusă când bugetele locale erau deja adoptate, a remarcat Viorel Furdui. Reprezentantul primarilor a calificat drept nejustificate învinuirile aduse autorităţilor locale privind descurajarea afacerilor locale. „Au fost aduse doar exemple singulare scoase din context. Nici Ministerul Finanţelor, nici Serviciul Fiscal de Stat sau patronatele nu au prezentat date, analize sau vreun studiu care să demonstreze acest lucru”, a estimat directorul executiv al CALM.
Toţi într-o oală
Viorel Furdui afirmă că noile reglementări dezavantajează deopotrivă întreprinderile mici şi mijlocii, precum şi comunităţile locale. Acum, plafonul maxim de şapte mii de lei lunar se răsfrânge asupra benzinăriilor, cu excepţia celor din muncipiile Bălţi şi Chişinău, pieţelor sau supermarketurilor, dar şi a unor magazine cu suprafaţa de 10 metri pătraţi. În acelaşi timp, au fost eliminate taxele precum cea pe parcaje sau pe evacuarea gunoiului, ceea ce generează probleme la nivel local, a constatat vorbitorul.
În opinia sa, plafonarea va fi anulată. „Pe lângă faptul că reprezintă un pas înapoi în descentralizarea şi autonomia locală, această reglementare nu poate fi aplicată şi din cauza diferenţelor dintre cele aproape 900 de primării, regiunile nord, centru şi sud, oraşele mici şi cele mari”, a opinat vorbitorul.
Viorel Furdui dă asigurări că primăriile nu au recurs la majorarea taxelor, iar multe dintre adminsitraţiile locale chiar le-au micşorat. Totodată, în procesul de stabilire a mărimii impozitelor au loc discuţii cu toţi antreprenorii, care au astfel posibilitatea de a influenţa aceste decizii. În acest context, discuţiile purtate în prezent cu referire la plafonare se axează, în special, pe stabilirea unor criterii mai clare privind obiectul impozitării, ca să nu se admită aplicarea, din raţionamente subiective, a unor taxe diferite pentru acelaşi gen de afaceri, a conchis Viorel Furdui.
Rreprezentanţii Comisiei parlamentare administraţie publică şi dezvoltare regională au precizat pentru „Vocea poporului” că recent au fost organizate audieri publice pe acest subiect. În context, membrii comsiei au decis ca ulterior să fie creat un grup de lucru care va studia problema şi va elabora modificări la legislaţia în vigoare.
Poziţia sindicatelor
Preşedinta Federaţiei Sindicale „Moldova-business-sind”, Natalia Suboci, a apreciat că reintroducerea plafonării este o consecinţă a finanţării insuficiente, în ultimii ani, a nivelului local de către cel central, ceea ce a dus la majorarea taxelor.
“Plafonarea este în interesul oamenilor care lucrează în businessul mic, dar nu avantajează dezvoltarea regională. Dacă a fost aplicat acest mecanism, atunci antreprenorii ar trebui să majoreze salariile angajaţilor, să investească în sfera socială, să finanţeze proiecte de dezvoltare regională. Ar putea fi luată în calcul şi o abordare diferenţiată, ca acolo unde venitul e mai mare, să fie majorat şi impozitul, iar unde e mai mic – să fie redus”, a opinat Natalia Suboci.
P.S.: Când acest articol era gata pentru publicare, Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale prevederile legislative privind plafonarea taxelor locale. Hotărârea Curţii este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac şi a intrat în vigoare la data adoptării. |