Europa Centrală şi de Est are cei mai tineri manageri de corporații (53 de ani în medie), Asia pe cei mai în vârstă (62 de ani), iar America de Nord are cele mai multe femei în consiliile de administrație, se arată într-un studiu despre top managementul din marile corporații mondiale, derulat de compania de executive search „Alexander Hughes”.
„Alexander Hughes” a analizat
componenţa consiliilor de admi-nistrație ale marilor companii la nivel internațional, prin prisma unor puncte esenţiale: gen, vârstă, expatriere, nivel de educaţie, mobilitate internă şi durata serviciului. Studiul a cuprins peste 9.600 de persoane cu funcţii de conducere din companii din Europa Centrală şi de Est, Europa de Vest, precum şi din America de Nord şi Asia/Pacific, relevă incomemagazine.ro. Au fost analizate opt sectoare de activitate diferite: energie, utilităţi şi servicii; industrie; tehnologie, media; imobiliare, construcţii, infrastructură, inginerie; servicii financiare; piaţa de consum; bio-ştiinţe; servicii profesionale.
„Din 1957, „Alexander Hughes” oferă consultanță în atragerea și evaluarea capitalului uman, ajutând companiile să reducă decalajul dintre nevoia de excelență manageriala și deficitul tot mai mare de talente adecvate. Ca atare, am văzut în timp puterea diversității umane și potențialul său de a crea valoare adăugată. Promovăm diversitatea în consiliile de management, nu numai dintr-un sentiment de etică, ci mai ales pentru că aceasta este profitabilă pentru business. Prezența noastră la nivel mondial, 54 de birouri în 46 de ţări, ne-a permis să producem Raportul de Guvernare Globală „Alexander Hughes”, spune Dana Noujeim, manager general al „Alexander Hughes” în România.
Ce educație au cei care conduc lumea afacerilor
Executivii şi managerii de top din marile companii au, marea majoritate, niveluri superioare de educație în management general sau în domenii tehnice, în special, managerii și executivii din domenii precum bio-ştiinţe, servicii financiare şi industrie.
„Bio-ştiinţele sunt categoria cu cea mai înaltă educație, 46% dintre executivi având studii post-universitare, ceea ce este, probabil, explicabil prin orientarea către activități de cercetare, care atrag mulţi absolvenţi de doctorat. De asemenea, domeniul serviciilor financiare are unele dintre cele mai înalte standarde educaționale pentru președinți de consilii de administrație și directori executivi, 42% având studii post-universitare”.
Factorul educaţie va continua să fie un criteriu necesar de selecţie pentru
generaţiile viitoare de lideri, estimează experții de la „Alexander Hughes”.
Câți ani stau la conducere executivii companiilor
Executivii de top din consiliile de administrație ale marilor companii asigură mandate care variază ca medie între 18 ani (Grecia), 16 ani (Germania, SUA) şi doar cinci ani (Rusia, Danemarca).
„Experiența într-un consiliu de administrație este un activ valoros pentru companii, dar la fel este şi entuziasmul liderilor noi. Executivii experimentați, care au traversat mai multe cicluri de business, au o perspectivă complexă, care le permite să ofere îndrumare şi leadership companiilor în perioade dificile. La rândul lor, liderii nou-numiți în consilii, în ascensiune a carierei, pot pune sub semnul întrebării „gândirea de grup” și, prin urmare, contribuie la transformarea metodelor de lucru în companiile lor”.
Femei versus bărbaţi: diversitatea de gen este în creștere
Tendinţa generală în mediul de afaceri este de diminuare a diferenţelor de gen pentru manageri și executivi de top, deşi balanţa se înclină în continuare semnificativ în favoarea bărbaţilor. Cea mai mare pondere a femeilor cu funcţii de top se regăseşte în America de Nord, unde acestea ocupă 20% din totalul general. În Europa de Vest, 17% dintre membrii consiliilor de management sunt femei, comparativ cu Europa Centrală şi de Est, unde totalul acestora este cu 7% mai scăzut.
Dacă în Franţa procentul femeilor depăşeşte media pe regiune, 20% dintre directori fiind femei, în Cehia, lucrurile stau cu totul altfel – doar 8% dintre managerii de top sunt femei.
Industria bunurilor de consum angajează pe plan internaţional cele mai multe femei în posturi de conducere (20%), urmată de sectorul bio-ştiinţelor, unde 18% din membrii board-urilor sunt femei. Cel mai mic procent de reprezentare a femeilor în posturi de conducere este întâlnit în servicii profesionale şi industrie: 13%, respectiv, 12%.
Conform Danei Noujeim, Managing Partner al filialei locale „Alexander Hughes”, „în România, știm că 34% dintre acționarii companiilor sunt femei, deci o rată de reprezentare teoretic bună în cadrul afacerilor locale. La nivel de prezență în board-urile marilor companii, estimăm că diversitatea de gen este peste media de 10% a Europei de Est. Există multe exemple absolut remarcabile de femei care conduc unele dintre cele mai mari companii din România. Romania este o țară atipică în regiune – deși reprezentarea femeilor la nivel politic și în administrația publică este foarte scăzută, în mediul de business, la nivel înalt, femeile sunt active, performante și au succese durabile în companiile în care activează”.
Lideri la export
În urma globalizării, tot mai multe companii angajează expatri-ați pentru poziţiile de top management. Tendinţa este mai clara în țările a căror economie se bazează masiv pe exporturi.
Mai mult de jumătate (56%) din top managementul marilor companii din Cehia sunt străini, internaţionalizarea leadership-ului fiind o tendinţă în creştere pe plan global. În Marea Britanie, 52% dintre directorii seniori sunt străini, în Germania 38%, iar cel mai mic procentaj de expatriaţi este întâlnit în Spania, doar 18%.
Vârsta – un factor important
Diversitatea de generații în componenţa consiliilor de administraţie ale companiilor conferă echilibru şi o mai bună stabilitate, prin experienţa seniorilor şi curajul inovator al liderilor tineri.
Cei mai tineri directori şi manageri de top se află în Europa Centrală şi de Est, cu o medie de vârstă de doar 53 de ani, în timp ce la polul opus se află regiunea Asia/Pacific, cu 62 de ani.
„Cu oameni de diferite vârste la conducere, este mai ușor pentru managementul superior să înțeleagă nevoile în schimbare ale consumatorilor, în diversitatea lor. Acest lucru le conferă un avantaj competitiv în dezvoltarea de produse și servicii inovatoare pe care le doresc consumatorii, ajută la stimularea şi menţinerea creşterii. Având în vedere generaţia millennials (persoanele care în prezent au vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani), care se estimează că va reprezenta 75% din forța de muncă până în 2025, punctele de vedere ale managerilor mai tineri ar putea influența strategiile și practicile de resurse umane, generând în același timp inovații în produsele și marketing-ul adresat acestui grup de consumatori, care este în creștere”, spune Dana Noujeim.