Strategia naţională privind politicile de ocupare a forţei de muncă pe anii 2007-2015 a fost compromisă „cu brio”. Aceasta este concluzia de bază care se poate trage dintr-un studiu realizat de către Dorin Vaculovschi, doctor în ştiinţe, consultant PNUD, privind rezultatele evaluării acestui document strategic de dezvoltare a pieţei munci din ţară, adoptat de către Guvernul Republicii Moldova.
Practic, nici un obiectiv din Strategia naţională privind politicile de ocupare a forţei de muncă pe anii 2007-2015 nu a fost îndeplinit. De exemplu, se planifica majorarea ratei de ocupare a forţei de muncă şi reducerea ratei şomajului prin măsuri active şi preventive. În realitate, datele anchetei forţei de muncă arată că, din 2001 până în 2014, numărul populaţiei economic active s-a redus de la 1 milion 616 mii de persoane până la 1 milion 232,4 mii de persoane. Numărul populaţiei ocupate şi cel al salariaţilor s-a redus de la 1 milion 498 de mii şi 899 mii de persoane până la 1milion 184,9 mii şi, respectiv, 797,4 mii de persoane.
Strategia prevedea includerea unui număr cât mai mare de angajaţi în procesul economic formal, atât în ţară, cât şi peste hotare, eliminarea practicilor de muncă informală. Studiul însă relevă o calitate scăzută a ocupării, care se manifestă printr-o rată de ocupare informală extrem de mare, printr-un nivel relativ extins al subocupării, adică persoanele care doresc să lucreze ore suplimentate. Astfel, în 2014, în sectorul informal al economiei activau aproape 190,8 mii de persoane sau 16,1 procente din totalul persoanelor ocupate, cu 28 de mii de persoane mai mult faţă de anul anterior. În acelaşi timp, 32,5 la sută din populaţia ocupată aveau un loc informal de muncă. Cele mai multe persoane ocupate informal vin din mediul rural, lucrează în agricultură. Fiecare al zecelea salariat a declarat că primeşte fie o parte, fie salariul în întregime, „în plic”. Fenomenul achitării salariului „în plic” este cel mai răspândit în agricultură, 48,3 procente, după care urmează domeniul comerţului, 15,2 procente, sfera construcţiilor, 13,5 la sută.
În plus, menţionează expertul PNUD, ocuparea informală este alimentată şi de fenomenul „muncii nedeclarate”, care a constituit 8,3 procente în rândul salariaţilor. Cei mai mulţi salariaţi fără contracte individuale de muncă lucrează în agricultură – 47 de procente, în comerţ – 10,7 la sută. Numărul persoanelor subocupate a fost de 80,1 mii, ceea ce reprezintă 6,8 procente din totalul persoanelor ocupate.
Se pleda pentru managementul impactului migraţiei asupra pieţei forţei de muncă pentru atenuarea consecinţelor negative şi intensificarea efectelor pozitive ale fenomenului în cauză. Din păcate, la şapte ani după adoptarea Strategiei, autorul studiului consemnează intensificarea migraţiei internaţionale de muncă. Spre sfârşitul lui 2014, numărul celor plecaţi peste hotarele țării în căutarea unui loc de muncă era de peste
340 de mii de persoane. Cauzele principale fiind, în opinia lui Dorin Vaculovschi, lipsa oportunităţilor de angajare pe piaţa muncii din țară, deficitul de locuri de muncă productive disponibile, atractivitatea joasă a locurilor de muncă existente din punct de vedere al nivelului de salarizare, al perspectivei de creştere în cariera profesională.
Degradarea capitalului uman este de neoprit
Graţie creşterii rentabilităţii muncii, urma să aibă loc majorări semnificative ale salariilor plătite. Cu părere de rău, ne confruntăm cu un nivel scăzut al remunerării muncii. Deşi, în ultimii ani, salariile din Republica Moldova au înregistrat anumite creşteri, acestea continuă să fie cele mai mici din Europa, precum şi din CSI.
Un obiectiv al Strategiei naţionale privind politicile de ocupare a forţei de muncă pe anii 2007-2015 preconiza formarea unei forţe de muncă instruite şi sănătoase, capabile să menţină competitivitatea şi capacitatea de instruire pe tot parcursul vieţii active. În acest context se cerea promovarea politicilor care ar contribui la creşterea calitativă şi cantitativă a ofertei pe piaţa muncii, concomitent cu creşterea cererii de forţă de muncă. Pe când, în realitate, susţine expertul PNUD, s-a produs degradarea capitalului uman, determinată de nivelul mic al salariilor pentru locurile de lucru, care, în mod firesc, necesită investiţii enorme în capitalul uman (educaţie, sănătate, cultură, administraţie publică), şi s-a înregistrat un nivel relativ mai înalt al salariilor pentru locurile de muncă ce nu necesită un nivel înalt de investiţii în capitalul uman.
Totodată, se remarcă şi faptul că persoanele care pleacă la muncă peste hotare practică, de asemenea, munci necalificate. O asemenea situaţie, avertizează Dorin Vaculovschi, conduce la un proces de descalificare masivă a întregului potenţial uman din republică, proces determinat şi de motivarea tinerilor în formarea lor profesională, ei văzând în aceasta o irosire nejustificată de bani. Concomitent, are loc descreşterea exigenţelor în procesul de instruire atât în şcoli, cât şi în instituţiile de formare profesională de nivel secundar şi superior, sugerează studiul.
Înfloreştediscriminarea persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii
Odată cu realizarea Strategiei respective ar fi trebuit să se producă prevenirea şi eliminarea de pe piaţa muncii din ţară a oricăror forme de discriminare, reducerea decalajelor salariale asociate cu aceste discriminări. Prin intermediul pieţei forţei de muncă, urma să fie încurajată integrarea persoanelor defavorizate din diferite motive sau care sunt supuse riscului de excluziune socială. Cu părere de rău, o dovedesc rezultatele evaluării Strategiei naţionale privind politicile de ocupare a forţei de muncă pe anii 2007-2015,a continuat discriminarea pe pia-ţa muncii a persoanelor vulnerabile.
Persoanele cu dizabilităţi, cele eliberate din penitenciare, fără calificare se confruntă cu multe dificultăţi în ceea ce priveşte integrarea pe piaţa muncii, suportă anumite forme de manifestare a discriminării. Cele mai expuse discriminării pe piaţa muncii, în special în procesul de angajare, sunt categoriile populaţiei precum tinerii, femeile. Aceasta în ciuda faptului că legislaţia în vigoare ce reglementează piaţa muncii din Republica Moldova prevede interzicerea oricăror forme de discriminare. Din păcate, legea la noi se îndeplineşte ca şi strategiile adoptate de Guvern.
Numărul populaţiei economic active din Republica Moldova înregistrează o tendință de micşorare în ultimii ani, în același timp scăzând numeric și populația ocupată. O cercetare efectuată de Institutul Național de Cercetări Economice, în comun cu CNSM, arată că în anii 2006-2014 numărul populației economic active s-a redus cu 124,8 mii de persoane, de la 1357,2 mii, la 1232,4 mii, iar numărul persoanelor ocupate a scăzut cu 72,4 mii, de la 1257,3 mii până la 1184,9 mii.
Șomajul în rândul tinerilor rămâne a fi însă cea mai acută problemă, care necesită o atenție sporită din partea factorilor responsabili. Aceasta este cauzată, în mare parte, de competitivitatea scăzută a proaspeților absolvenți ai instituțiilor de învățământ profesional în raport cu lucrătorii cu experiență de muncă.
Sindicatele sunt îngrijorate de reducerea numărului persoanelor economic active
Examinând situația în domeniul ocupării populaţiei şi a şomajului din țară, Comitetul Confederal al CNSM a cerut Guvernului să întreprindă măsuri, în scopul asigurării respectării drepturilor şi intereselor social-economice şi de muncă ale salariaţilor.
Astfel, sindicaliștii insistă asupra perfecţionării cadrului legal în scopul elaborării mecanismelor de stimulare a investiţiilor în activităţi antreprenoriale şi de creare a noilor locuri de muncă, mai cu seamă în sectorul rural; racordarea programelor de studii din sistemele de învăţământ profesional tehnic şi cel superior la cerinţele pieţei forţei de muncă şi în baza standardelor ocupaţionale; îmbunătăţirea sistemului de orientare profesională a tinerilor etc.