De la începutul acestui an, oamenii legii susțin că escrocheriile cu cardul s-au intensificat. Astfel, doar în luna ianuarie, peste 190 de sesizări în acest sens au fost adresate organelor de drept. Ba mai mult, pe la începutul lunii decembrie anul trecut, grupuri de indivizi au pus la cale un nou tip de fraudă, pentru a intra în posesia banilor din cardurile bancare ale moldovenilor. Asta după ce, în 2020, au fost inițiate peste 500 de cauze penale pentru astfel de fapte.
Una dintre aceste victime este și Victoria. În luna octombrie a anului trecut, tânăra se afla acasă, în momentul în care a fost telefonată de un individ, pe aplicația viber. După ce a răspuns la apel, i s-au cerut datele cardului, sub pretextul de a-i fi securizat contul.
Contactați prin intermediul rețelelor sociale
„Fiindcă acum sunt multe escrocherii și din cauza asta mi s-a spus să dau toate datele și pe o parte și pe alta. Mi-a fost sustrasă o sumă de bani, despre care credeam că sora a făcut ceva cumpărături. Apoi a fost sustrasă o sumă mai mare și mi-am dat seamă că am căzut în plasa escrocilor”, își amintește tânăra.
Deținătorii de carduri sunt contactați prin intermediul canalelor de comunicare ale rețelelor de socializare, cum ar fi Viber, WhatsAPP, Messenger, Odnoklassniki sau prin intermediul unor numere de telefonie fixă sau mobilă. Aceștia se prezintă ca fiind angajați ai băncii și se interesează de conturile sau datele de card al deținătorului prin diverse tehnici de manipulare. Potrivit reprezentanților băncii, datele cardului sunt confidențiale și nu vor fi cerute niciodată de către reprezentanții băncii la telefon.
„Atunci când reprezentantul băncii vă telefonează, vă spune pe nume, prenume, instantaneu, el cunoaște pe cine telefonează. El nu o să solicite de la dumnea-voastră CVV-ul și în nici un caz parola de unică folosință. Ei fac uz de niște manipulări, iar unii clienți, odată ce se sperie, sunt gata să le ofere toate datele”, ne spune Valentina Andronic, șefa Direcției marke-ting al unei bănci din capitală.
Infractorii adoptă noile tehnologii, lăsându-i pe oameni fără bani și, dacă într-un timp era în vizor o anumită bancă, acum ei și-au extins activitatea criminală. Mai nou, hoții de bani de pe carduri acționează după o nouă metodă de înșelăciune. Poliția recomandă cetățenilor să întrerupă imediat orice convorbire telefonică cu aceștia și să informeze reprezentanții băncii despre apel.
Se prezintă ca angajați ai băncii
„O mare parte dintre infractorii care contactează persoanele prezentându-se drept angajații băncii sunt chiar persoane care-și ispășesc pedeapsa în penitenciarele din Republica Moldova. Deja infractorii contactează persoanele care comercializează anumite bunuri pe platformele de anunțuri din Republica Moldova, unde, expediindu-le un link fals, solicită de la vânzători să introducă datele cu privire la cardul bancar, CVV-ul, precum și soldul contului deținut pe card”, afirmă șeful de secție în cadrul direcției infracțiuni informatice al MAI, Sergiu Lesnic.
În prezent, angajații băncilor spun că au expediat nenumărate plângeri din partea clienților pe adresa poliției, care, la rândul său, susține că urmează să identifice infractorii. În situațiile în care sunteți victime ale unor astfel de înșelă-torii, apelați imediat numărul unic de urgență 112, reprezentanții băncii sau poliția.