De mai multă vreme se discută despre implementarea unor mecanisme menite să asigure populaţiei un venit decent după perioada de pensionare, iar drept alternativă la sistemul public de pensii sunt propuse fondurile facultative sau pilonul III. Astfel, recent, Parlamentul a adoptat în prima lectură un proiect de lege care reglementează crearea, administrarea şi depozitarea fondului facultativ de pensii prin intermediul căruia moldovenii vor putea contribui la asigurarea unui venit suplimentar la atingerea vârstei de pensionare.
Participarea la fonduri este benevolă
Sistemul facultativ de fonduri de pensii se va forma pe baza contribuţiilor voluntare ale angajaţilor şi angajatorilor. Astfel, legea nu limitează participarea persoanelor în funcţie de vârstă sau mărimea contribuţiei, ci urmăreşte ideea că cu cât contribuţia este mai mare, cu atât şi pensia va fi mai mare.
Totodată, fiecare participant poate decide fondul de pensii la care contribuie, precum şi mărimea contribuţiei, încheind un act individual de aderare la fond. Acest plan, elaborat de administratorul fondului de pensii şi aprobat de Comisia Naţională a Pieţei Financiare (CNPF), conţine reguli şi condiţii, conform cărora administratorul colectează şi investeşte activele fondului în scopul obţinerii pensiei facultative de către participant. Proiectul legii mai prevede că contribuţia poate fi împărţită între angajat şi angajator potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de muncă sau, în lipsa acestuia, pe baza unui proces-verbal încheiat cu reprezentanţii angajaţilor, sau negociată în mod individual.
„Directivele europene obligă statul să ofere populaţiei dreptul să-şi poată crea pensie suplimentară. CNPF are scopul să creeze suportul legislativ pentru acest lucru, altceva este dacă agenţii economici şi persoanele fizice vor avea dorinţa şi capacitatea să participe la aceste fonduri. Avem un optimism moderat, deoarece acest document presupune o nouă modalitate de formare a pensiilor, iar experienţă în acest domeniu încă nu avem”, menţionează Iurie Filip, vicepreşedintele CNPF. El a accentuat că Legea privind fondurile nestatale de pensii din 1999 presupunea că pensiile pot fi formate doar de către instituţiile bancare sau companiile de asigurări, în noua lege însă este prevăzut că orice colectiv de muncă sau cetăţenii care sunt uniţi prin interese comune, fără avea statut de persoană juridică, pot angaja un administrator licenţiat faţă de care CNPF va impune cerinţe prudenţiale pentru a garanta buna gestionare a acestor active. „E o modalitate mult mai accesibilă şi sperăm că întreprinderile care au posibilităţi financiare să creeze aceste fonduri ca un supliment la pachetele sociale pe care le pot oferi angajaţilor săi”, a spus Iurie Filip.
În opinia sa, chiar dacă proiectul de lege a primit critici dure, acesta stabileşte reguli explicite pentru protejarea intereselor participanţilor fondului de pensii, precum separarea activelor administratorului de activele fondului, răspunderea administratorilor, normele de dezvăluire şi de transparenţă a operaţiunilor cu activele fondurilor de pensii etc. Respectiv, administratorii urmează să elaboreze şi să aplice un set de reguli şi proceduri interne care vor asigura protejarea intereselor participanţilor la fondurile de pensii facultative printr-un management eficient al riscurilor, iar în complex vor constitui o condiţie esenţială în asigurarea stabilităţii pieţei financiare nonbancare.
CNSM a avizat negativ proiectul de lege privind fondurile facultative |
De pensie facultativă poate beneficia acea persoană care a atins vârsta de pensionare şi a achitat minimum 60 de contribuţii lunare. Legea prevede şi posibilitatea transferării depunerilor la alte fonduri, în cazul în care deponentul, spre exemplu, se mută cu traiul în altă ţară. În acest caz, va achita fondului o penalitate de până la 5%, dacă transferul are loc în decursul primilor trei ani, după această perioadă – transferul nu este taxat.
Urmează să fie creat şi un Fond de garantare a contribuţiilor
Pentru a asigura o protecţie eficientă a contribuţiilor populaţiei în sistemul respectiv, CNPF impune prin lege să fie constituite şi Fonduri de garantare. Existenţa unui astfel de fond este necesară pentru a asigura securitatea mijloacelor defalcate în fondurile de pensii facultative şi se constituie din contribuţiile administratorilor şi furnizorilor fondurilor de pensii. În cazul în care administratorii sau furnizorii de pensii facultative nu vor mai putea asigura plăţile facultative de pensii, pierderile participanţilor şi beneficiarilor vor fi compensate anume din acest fond de garantare. Astfel, pentru a obţine licenţa de activitate, administratorul fondului va trebui să deţină un capital statutar de 100 mii de euro, deşi, iniţial CNPF a propus ca acesta să constituie 730 mii euro. Totuşi, ca şi în cazul companiilor de asigurări, plafonul va fi majorat la fiecare trei ani, astfel încât să se ajungă anume la această sumă.
“Un alt aspect important, ce reprezintă un avantaj în comparaţie cu alte metode de investiţii pe termen lung sunt facilităţile fiscale. Potrivit Codului Fiscal al R. Moldova, până la 15% din veniturile persoanei fizice se exclud din baza impozabilă, dacă sunt îndreptate spre plata cotizaţiilor în fondurile facultative de pensii. De asemenea, un privilegiu îl constituie faptul că cotizaţiile sunt transferate în mod automat de către angajator din salariul beneficiarului, iar decizia cu privire la investiţii este luată de funcţionarii competenţi ai fondului.
Astfel, oamenii sunt scutiţi de grijile legate de efectuarea unor analize ale pieţelor de capital, precum şi de finanţarea brokerilor şi consultanţilor financiari”, argumentează Alexandru Zgardan, ex-directorul primului Fond nestatal de pensii. El explică că mijloacele financiare depuse nu sunt proprietate a fondului şi legea stabileşte restricţii aspre pentru a nu admite pierderea lor. În situaţia de faliment a depozitarului sau a managerului fondului, CNPF desemnează un nou manager sau depozitar.
Practica ţărilor vecine demonstrează că sunt utilizate diferite sisteme ce asigură activitatea eficientă a fondurilor – stabilirea unui număr minim de membri ai fondului, rentabilitatea minimă la investirea activelor, precum şi crearea unor fonduri de garantare, mijloacele cărora pot fi folosite la acoperirea pierderilor în situaţii de forţă majoră.
În cazul în care Legea privind fondurile facultative de pensii va fi adoptată şi apoi create fonduri de garantare, CNPF va elabora suplimentar un proiect de lege care să reglementeze sistemul de plată a pensiilor facultative.
Maria Creminscaia, consultant principal şi expert pe probleme financiare şi social-economice, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), susţine că “Noul proiect de lege prevede că participantul va fi obligat să achite dobânda şi penalităţile în cazul în care contribuţia nu este achitată din vina angajatorului, pensia facultativă se supune reglementărilor legale privind impozitarea pensiilor şi executarea silită, cheltuielile legate de plata pensiei facultative vor fi suportate de către participant. Oare poate fi acordată încrederea salariaţilor acestor societăţi?”.
În viziunea sa, adoptarea acestei legi nu va îmbunătăţi bunăstarea pensionarilor şi va crea un risc de pierdere a veniturilor care vor fi transferate la fondurile de pensii facultative.
“Populaţia are experienţa tristă a fondurilor de investiţii şi se teme să nu-şi piardă banii depuşi în aceste fonduri facultative, cu atât mai mult cu cât legea nu stabileşte cine va fi garantul. Deci, participantul, adică persoana fizică îşi asumă toate riscurile, ceea ce nu este tocmai corect”, spune Maria Creminscaia.