Angajatorii vor fi obligaţi, începând cu 1 ianuarie 2017, să ia măsuri pentru ca toate posturile de lucru create după această dată să îndeplinească cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă pentru lucrul la monitor, iar cele existente înainte să fie adaptate aceloraşi rigori în termen de cel mult un an. O hotărâre a fost adoptată recent în acest scop de către membrii Guvernului.
Potrivit documentului respectiv, angajatorii sunt obligaţi să efectueze analiza posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate în muncă pe care le creează lucrătorilor. În acest caz este vorba, în special, despre posibilele riscuri de vedere, problemele fizice şi de tensiune nervoasă. În urma evaluărilor în cauză, conducătorii de unităţi vor trebui să ia şi măsurile necesare pentru a remedia riscurile profesionale depistate, pornind de la efectele suplimentare şi combinate ale acestora.
Totodată, conform Cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă pentru lucrul la monitor, angajatorii vor fi responsabili şi de informarea lucrătorilor cu privire la toate aspectele de securitate şi sănătate în muncă aferente postului deţinut. În special, vor fi aduse la cunoştinţă măsurile puse în aplicare în corespundere cu prezentele cerinţe minime.
De asemenea, fiecare lucrător va fi instruit cu privire la modalităţile de utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate şi ori de câte ori este schimbată substanţial organizarea locului de muncă. În acelaşi timp, angajatorii vor trebui să planifice activităţile lucrătorilor astfel încât activitatea zilnică la monitor să fie întreruptă periodic, prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea lucrătorilor în faţa monitorului.
Măsurile de protecţie
Pentru protecţia ochilor şi a vederii, angajatorul va asigura examinarea oftalmologică a lucrătorilor înainte de a începe lucrul la monitor, prin examenul medical la angajare, la intervalele stabilite de actele normative în vigoare, precum şi atunci când salariaţii vor simţi dificultăţi vizuale cauzate de lucrul la monitor. Dacă în urma examenului oftalmologic vor fi depistate dereglări vizuale, angajatorul va fi obligat să pună la dispoziţie aparate de corecţie normale sau speciale. Cheltuielile pentru măsurile întreprinse vor fi suportate în întregime de către angajator.
Aceeaşi hotărâre de Guvern descrie cerinţe concrete faţă de
ecranul de afişare privind caracterele şi imaginea de pe monitor, luminozitatea, poziţia ochilor faţă de ecran, dar şi distanţa optimă de la ochi până la acesta. Cerinţele în cauză se referă şi la tastatură, suprafaţa, scaunul și masa de lucru.
Cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă pentru lucrul la monitor detaliază şi aspecte cum sunt iluminatul, reflexiile şi strălucirile, zgomotul, normele iradierilor electromagnetice, căldura, radiaţiile etc.
Cu referire la regimul de muncă şi odihnă al lucrătorilor la monitor, documentul stabileşte că durata generală a zilei de lucru în acest caz este de opt ore, dar este admisă şi activitatea în schimburi cu durata de 12 ore.
În decursul zilei de muncă de opt ore, vor fi efectuate pauze reglementate – după două ore de la începutul schimbului şi peste două ore după prânz, cu durata de 15 minute fiecare.
În ziua de muncă de 12 ore, pauzele reglementate trebuie să fie efectuate în primele opt ore, ca și pauzele din ziua de opt ore, iar în ultimele patru ore, după fiecare oră câte 15 minute. Nu este permisă activitatea la monitor mai mult de două ore fără pauze reglementate.
În opinia Elenei Carchilan, şefa Inspectoratului Muncii al Sindicatelor, în procesul de dezbatere şi definitivare a acestui document au fost acceptate mai multe propuneri benefice pentru lucrători. Este vorba, în special, despre pauzele reglementate de care vor dispune salariaţii pe durata zilei de muncă.
În acelaşi timp, unele prevederi ale documentului sus-menţionat ar putea servi temei pentru discriminarea lucrătorilor. Astfel, în condiţiile insuficienţei locurilor de muncă, în urma examenului oftalmologic efectuat de lucrători înainte de angajare, conducătorii de unităţi ar putea să accepte doar persoane cu cei mai înalţi indici de sănătate.
Very efficiently written post. It will be valuable to anyone who usess it, as well as myself. Keep doing what you are doing i will definitely read more posts.