Reprezentanții Asociației pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER) și ai asociației obștești „Părinți solidari” semnalează mai mule probleme, deficiențe și riscuri în procesul de achiziționare a manualelor școlare de către Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit lor, aceste achiziții se desfășoară în baza Regulamentului cu privire la selectarea și achiziția manualelor școlare, adoptat în aprilie 2022. Însă prevederile acestui regulament, aprobat printr-un ordin, se bat cap în cap cu prevederile Legii cu privire la achizițiile publice.
Maria Covalciuc, președinta AGER, a declarat, într-o conferință de presă, că pe 15 decembrie 2023, în lectură finală, au fost aprobate prevederi care se referă la achizițiile publice, inclusiv de manuale. Potrivit acestora, în procesul de selectare a manualelor, prețul va conta în proporție de 30%.
„Amendamentul votat nu poate garanta calitatea manualelor atât timp cât procedurile de achiziție se desfășoară conform prevederilor unui regulament, iar prevederile Legii 131 din 2015 cu privire la achizițiile publice sunt aplicate de cele mai multe ori doar formal”, a declarat Maria Covalciuc.
Olga Diaconu, coordonator de proiecte AGER, a precizat că în prezent evaluarea desfășurată de Centrul Național pentru Aprobarea Manualelor (CNAM) rămâne secretă, sunt confidențiale fișele de evaluare a manualelor, inclusiv pentru membrii grupului de lucru. O altă deficiență este faptul că ofertanții au acces doar la informațiile cu privire la evaluarea de conținut a mostrelor depuse de ei, nu și a concurenților. Totodată, contestațiile se examinează tot de CNAM. Regulamentul exclude Agenția Națională pentru Soluțio-narea Contestațiilor de la evaluarea contestațiilor asupra rezultatelor evaluării calității manualelor.