Peste 350 de manageri ai instituțiilor educaționale din municipiul Chișinău au participat, recent, la un seminar de instruire, unde s-a vorbit despre modificările operate la actele normative. Este vorba de sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, Codul muncii, indemnizațiile privind incapacitatea temporară de muncă și alte prestații de asigurări sociale, dar și de informații care vizează sistemul public de pensii.
Evenimentul a fost organizat de către Consiliul Municipal Chișinău al Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ) în incinta Casei Sindicatelor.
Potrivit Margaretei Sîrbu, președinta Consiliului Municipal Chișinău al FSEȘ, anterior, Consiliul a organizat trei activități similare la Institutul Muncii, la care au fost instruiți peste 300 de lideri sindicaliști. Totodată, în cadrul seminarului participanții au reiterat problemele cu care se con-fruntă ramura – insuficiența cadrelor didactice, salariile mici și condițiile precare de muncă, probleme legate de menținerea și atragerea tinerilor specialiști, carențele existente în sistemul de salarizare, problemele legate de insuficiența personalului auxiliar.
Probleme care așteaptă soluții
„La nivel de municipiu, am înaintat mai multe revendicări și lucrăm împreună cu FSEȘ la acestea. Vorbim despre salarizare, care este cea mai dureroasă problemă. Din cauza acestui salariu derizoriu avem și lipsă de specialiști. O altă revendicare se referă la clasele de salarizare la unele categorii, care sunt foarte joase, și am cerut să fie ridicate. Modificarea statelor de personal este o altă chestiune destul de complicată. Am semnalat această problemă de nenumărate ori, în perioade când au fost diferiți miniștri. Deocamdată, nu avem răspuns la ea”, ne detaliază unele probleme puse în discuție Margareta Sîrbu.
Totuși, problema de bază rămâne a fi lipsa cadrelor didactice, ne spun managerii în educație. „Oamenii nu vin în instituțiile de învățământ preșcolar. Nu mă refer doar la cadrele didactice, care pe alocuri mai sunt, dar și la personalul auxiliar. Este vorba de dădace, de infirmiere, lăcătuși, paznici, bucătari. Salariile sunt foarte mici și nu-i putem atrage în sistem”, a menționat Victoria Melnic, directoarea Grădiniței nr. 80 din capitală.
La toate acestea se adaugă și problemele birocratice, mai adaugă managerii din educație. „Avem un program în care trebuie să facem zilnic completări de tot felul. Practic, directoarea nu poate să se ridice de la calculator toată ziua, nu poate să vadă copiii, pentru că are de completat diferite acte, dări de seamă și toate sunt urgente. Este ceva catastrofal. Poate ar fi necesară aici o unitate de programator? Noi, directorii, avem altceva de rezolvat. Este foarte complicat de a dirija activitatea unei instituții preșcolare și de a demonstra calitate în educație. Sunt niște lucruri care dor”, a relevat Irina Gorenco, directoarea Grădiniței nr. 13 din Chișinău.
Finanțare insuficientă
O altă problema care macină managerii instituțiilor educaționale este finanțarea acestora. „Una din problemele cu care se confruntă absolut toate instituțiile este finanțarea insuficientă per elev. Odată ce au crescut prețurile absolut la totul, cred că acest lucru trebuie să fie revăzut de urgență. Dacă, lunile trecute, plăteam energia cu un leu și ceva pentru un kilowatt/oră, astăzi este peste trei lei, iar în bugetul instituției acest lucru nu este prevăzut. Toate majorările de tarife la serviciile comunale nu au fost prevăzute, cu atât mai mult cu cât noi suntem instituție cu autonomie financiară”, ne spune Nina Corjan, directoarea Liceului Teoretic „Academia Copiilor”.
Participanții la seminar și-au exprimat speranța că acestea, dar și alte probleme, vor fi soluționate în următoarea perioadă.La seminar au participat și Andrei Pavaloi, șeful interimar al Direcției generale educație, tineret și sport a municipiului Chișinău, Ghenadie Donos, președintele FSEȘ, Lilia Franț, vicepreședinte al CNSM, precum și specialiști din cadrul CNSM.