17 March 2025
Chisinau
Social

Luna martie, dedicată drepturilor consumatorilor de pretutindeni

Loading
Social Luna martie, dedicată drepturilor consumatorilor de pretutindeni
Luna martie, dedicată drepturilor consumatorilor de pretutindeni
freepik.com

În fiecare an, pe 15 martie, este celebrată Ziua Mondială a dreptu­rilor consumatorilor. Organizația Internațională a Uniunilor de Con­sumatori stabilește o temă de ac­tualitate, de interes global pentru consumatori. Pentru anul 2025, aceasta va fi „Tranziția către un stil de viață sustenabil” și subliniază importanța adoptării unor practici de consum responsabile, care să re­ducă impactul negativ asupra me­diului și să promoveze un viitor mai durabil.

Aceasta vizează schimbarea comporta­mentului consumatorilor prin alegeri mai conștiente în ceea ce privește produsele și serviciile utilizate, încurajând eficiența ener­getică, reducerea deșeurilor, economia cir­culară și utilizarea resurselor regenerabile.

Priorități și perspective

De asemenea, subiectul pune accent pe rolul autorităților, al producătorilor și al organizațiilor de consumatori în facilitarea acestei tranziții prin reglementări adecvate, educație și acces la alternative ecologice. Cu acest prilej, pe parcursul lunii martie, Inspectoratul de Stat pentru Supraveghe­rea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, va organiza mai multe evenimente. Schimbul constructiv de idei și abordarea provocărilor comune, toate orientate spre protecția consumatorilor, vor constitui o bază solidă pentru contura­rea unor noi priorități și perspective, meni­te să asigure un viitor mai sigur și echitabil pentru toți consumatorii.

Dacă, acum aproximativ 10 ani, moldo­venii nu prea obișnuiau să ceară ca drep­turile lor de consumator să fie respectate, în prezent, numărul de reclamații depuse la Centrul Național pentru Protecția Con­sumatorului (CNPC) crește de la an la an, afirmă instituția. În cele mai frecvente ca­zuri, oamenii se plâng pe calitatea proastă a produselor, nerespectarea regulilor de comerț, condiții necorespunzătoare de co­mercializare sau ignorarea regulilor de igie­nă și de expunere.

„Aceasta este o problemă majoră pen­tru consumatorii noștri. Electrocasnicele, telefoanele mobile și produsele destinate uzului casnic sunt în top trei produse ne­alimentare, care sunt cele mai reclamate ca fiind neconforme. O creștere avem și la reclamațiile care se referă la neexecuta­rea în termen a prestării serviciilor: repa-rația produselor, construcția de mobilier. Nu se întocmesc contracte, nu se eliberează bon de plată, se eliberează cu întârziere”, a spus Nicolae Olărașu, director executiv al CNPC.

Centrul Național pentru Protecția Con­sumatorului recomandă cetățenilor să păstreze orice informație care să poată fi folosită drept dovadă că produsul sau ser­viciul a fost achitat. Cei mai vulnerabili sunt totuși cei care fac shopping online, dar și în aceste cazuri există căi de a obține dovezi despre faptul că achiziția a fost făcută.

„Comerciantul sau furnizorul trebuie să ne prezinte că produsul este funcțional, să demonstreze inclusiv funcționalitatea aces­tuia și să obținem de la el documentele însoțitoare. Vorbim despre manual de uti­lizare, despre certificat de garanție, despre bon fiscal și alte documente care pot însoți produsul respectiv. În lipsa acestora, va fi foarte dificil sau practic imposibil în anumi­te cazuri să ne revendicăm drepturile”, spu­ne Nicolae Olărașu.

Orice produs poate fi returnat, dacă are bon de casă

Returnarea oricărui produs sau depu­nerea unei reclamații se face în baza bo­nului de plată care vine să confirme ora și locul de unde a fost făcută achiziția. Ma­joritatea chișinăuienilor cunosc că au drepturi și păstrează bonurile, pentru a pu­tea cere ulterior respectarea acestor drep­turi.

Luna martie este dedicată protecției consumatorului, iar în această perioadă, autoritățile desfășoară campanii de sensi­bilizare și informare a cetățenilor cu privire la drepturile pe care le au. Atunci când acestea sunt încălcate, consumatorii sunt îndemnați să se adreseze, inițial, comer­ciantului pentru a-și revendica drepturile, iar dacă timp de 14 zile cumpărătorul nu primește un răspuns satisfăcător, atunci poate apela la 022-51-51-51 pentru a se informa despre modalitatea de a depune o reclamație către autoritatea competentă.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
link slot gacor
Slot
slot thailand