În fiecare an, pe 15 martie, este celebrată Ziua Mondială a drepturilor consumatorilor. Organizația Internațională a Uniunilor de Consumatori stabilește o temă de actualitate, de interes global pentru consumatori. Pentru anul 2025, aceasta va fi „Tranziția către un stil de viață sustenabil” și subliniază importanța adoptării unor practici de consum responsabile, care să reducă impactul negativ asupra mediului și să promoveze un viitor mai durabil.
Aceasta vizează schimbarea comportamentului consumatorilor prin alegeri mai conștiente în ceea ce privește produsele și serviciile utilizate, încurajând eficiența energetică, reducerea deșeurilor, economia circulară și utilizarea resurselor regenerabile.
Priorități și perspective
De asemenea, subiectul pune accent pe rolul autorităților, al producătorilor și al organizațiilor de consumatori în facilitarea acestei tranziții prin reglementări adecvate, educație și acces la alternative ecologice. Cu acest prilej, pe parcursul lunii martie, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, va organiza mai multe evenimente. Schimbul constructiv de idei și abordarea provocărilor comune, toate orientate spre protecția consumatorilor, vor constitui o bază solidă pentru conturarea unor noi priorități și perspective, menite să asigure un viitor mai sigur și echitabil pentru toți consumatorii.
Dacă, acum aproximativ 10 ani, moldovenii nu prea obișnuiau să ceară ca drepturile lor de consumator să fie respectate, în prezent, numărul de reclamații depuse la Centrul Național pentru Protecția Consumatorului (CNPC) crește de la an la an, afirmă instituția. În cele mai frecvente cazuri, oamenii se plâng pe calitatea proastă a produselor, nerespectarea regulilor de comerț, condiții necorespunzătoare de comercializare sau ignorarea regulilor de igienă și de expunere.
„Aceasta este o problemă majoră pentru consumatorii noștri. Electrocasnicele, telefoanele mobile și produsele destinate uzului casnic sunt în top trei produse nealimentare, care sunt cele mai reclamate ca fiind neconforme. O creștere avem și la reclamațiile care se referă la neexecutarea în termen a prestării serviciilor: repa-rația produselor, construcția de mobilier. Nu se întocmesc contracte, nu se eliberează bon de plată, se eliberează cu întârziere”, a spus Nicolae Olărașu, director executiv al CNPC.
Centrul Național pentru Protecția Consumatorului recomandă cetățenilor să păstreze orice informație care să poată fi folosită drept dovadă că produsul sau serviciul a fost achitat. Cei mai vulnerabili sunt totuși cei care fac shopping online, dar și în aceste cazuri există căi de a obține dovezi despre faptul că achiziția a fost făcută.
„Comerciantul sau furnizorul trebuie să ne prezinte că produsul este funcțional, să demonstreze inclusiv funcționalitatea acestuia și să obținem de la el documentele însoțitoare. Vorbim despre manual de utilizare, despre certificat de garanție, despre bon fiscal și alte documente care pot însoți produsul respectiv. În lipsa acestora, va fi foarte dificil sau practic imposibil în anumite cazuri să ne revendicăm drepturile”, spune Nicolae Olărașu.
Orice produs poate fi returnat, dacă are bon de casă
Returnarea oricărui produs sau depunerea unei reclamații se face în baza bonului de plată care vine să confirme ora și locul de unde a fost făcută achiziția. Majoritatea chișinăuienilor cunosc că au drepturi și păstrează bonurile, pentru a putea cere ulterior respectarea acestor drepturi.
Luna martie este dedicată protecției consumatorului, iar în această perioadă, autoritățile desfășoară campanii de sensibilizare și informare a cetățenilor cu privire la drepturile pe care le au. Atunci când acestea sunt încălcate, consumatorii sunt îndemnați să se adreseze, inițial, comerciantului pentru a-și revendica drepturile, iar dacă timp de 14 zile cumpărătorul nu primește un răspuns satisfăcător, atunci poate apela la 022-51-51-51 pentru a se informa despre modalitatea de a depune o reclamație către autoritatea competentă.