Începând cu viitorul an de studii, învățământul dual ar putea fi extins și în universități pentru studenții de la ciclul I (licență). Ministerul Educației și Cercetării planifică să definitiveze o hotărâre de Guvern care să reglementeze această inovație. Mai exact, studenții de la anumite specialități vor putea aplica pentru învățământul dual din anul III de studii, și vor putea combina lecțiile teoretice cu practica pe care o vor desfășura în cadrul mai multor unități de învățământ dual/agenți economici.
Ghidați de practica altor țări
,,Am pornit o discuție cu colegii din minister, cu universitățile și cu mediul de afaceri. Ideea este următoarea: să permitem studenților din anul III sau IV, de la anumite specialități, de exemplu, la marketing și logistică, pedagogie, inginerie sau IT, acolo unde există o componentă practică, discipline mai puțin teoretizate, să petreacă circa 70% din anul III muncind într-o companie sau instituție de specialitate. Munca pe care o vor depune în acea companie urmează să fie contabilizată în procesul de studii în așa fel încât circa 60-70% din timpul alocat pentru studiu să fie petrecut la lecții teoretice, iar 30-40 % – într-o companie sau instituție”, a spus Dan Perciun în cadrul tradiționalului live de pe pagina sa de facebook.
Oficialul a menționat că ministerul se ghidează de anumite experiențe anterioare pe care le-au avut unele universități de la noi: ASEM, ULIM și UTM, dar și de practica Franței, care are un concept de licență profesională exact pe același model, în care ultimul an de studii este o practică mare petrecută într-o companie. Totodată, ministrul a notat că este foarte important ca agenții economici să ofere experiență de muncă, conform specialității.
Anterior, și sindicatele s-au pronunțat pentru dezvoltarea învățământului dual, care, în opinia lor, ar putea contribui la îmbunătățirea situației din mai multe ramuri, prin pregătirea de specialiști calificați și implicarea tinerilor în activități de instruire, având un mecanism eficient de funcționare a învățământului dual bazat pe realitățile pieței muncii din Republica Moldova și preluarea standardelor internaționale în domeniul dat. În acest sens, au venit și cu propuneri de îmbunătățire a proiectului de lege cu privire la învățământul dual.
Învățământul dual este o formă alternativă de studii, în care procesul de învățare se realizează în două categorii de instituții concomitent: la instituția de învățământ, unde este asigurată pregătirea teoretică și la compania-parteneră, unde sunt formate competențele practice. Învățământul dual este un model de colaborare între universitate și companii, implicând trei actori activi care beneficiază din plin de formarea duală: studentul, compania și universitatea. Studenții, care sunt principalii beneficiari ai învățământului dual, dobândesc experiență de lucru în paralel cu procesul de studii, câștigă un salariu și au șanse mari să obțină un loc de muncă, după absolvire, la compania în care s-a produs formarea lor profesională.
Avantajele învățământului dual
Totodată, învățământul dual este avantajos și pentru agenții economici care au posibilitatea să participe la pregătirea forței de muncă în conformitate cu necesitățile proprii. Menționăm că agenții economici beneficiază de compensarea cheltuielilor suportate pentru organizarea și realizarea învățământului dual în proporție de cel mult 50% din cheltuielile admise pentru compensare.
În Republica Moldova, sistemul instruirii duale s-a aplicat începând cu 2014 și a fost reglementat, mai întâi, pentru învățământul profesional. În prezent, circa 150 de companii și peste 30 de instituții profesional-tehnice implementează învățământul dual. Până acum, în R. Moldova, peste trei mii de tineri au fost instruiți prin învățământ dual, iar 85% dintre aceștia au rămas să muncească în cadrul companiilor unde au învățat meseria.