Recent, la Institutul Muncii s-a desfăşurat Congresul VI al Sindicatului Lucrătorilor din Industria Constructoare de Automobile şi Maşini Agricole. La for au participat delegaţi aleşi de organizaţiile primare sindicale de la întreprinderile din ramura dată, conducători ai sindicatelor de profil din unele ţări CSI, precum Ucraina, Belarus, reprezentanţi ai patronatelor de ramură din ţară, precum şi ai Organizaţiei Internaţionale a Sindicatelor şi ai conducerii CNSM.
Raportorul, Boris Babici, preşedintele Comitetului republican al Sindicatului respectiv, a menţionat din start că cei cinci ani care s-au scurs după congresul anterior al sindicatului respectiv au constituit una dintre cele mai complicate, zbuciumate perioade din momentul creării acestui sindicat. Or, ea a fost marcată, în opinia sa, de criza economică şi politică din ţară, de numeroase probleme şi provocări. Industria constructoare de automobile şi maşini agricole este la pământ. În consecinţă, un număr considerabil de întreprinderi nu funcţionează, din care motiv salariile lucrătorilor sunt în descreştere, iar sute şi mii de angajaţi riscă să fie aruncaţi în stradă. Situaţia încordată care domină în ramura de profil, a ţinut să precizeze Boris Babici, se repercutează şi asupra activităţii organizaţiilor primare sindicale de la întreprinderile industriale, asupra sindicatului, în ansamblu.
Totuşi, în ciuda multiplelor probleme, obstacole, în viziunea preşedintelui, Comitetul republican al Sindicatului a reuşit să-şi concentreze eforturile pe direcţia creării unui sistem viabil de protecţie socială a salariaţilor, membri de sindicat. A reuşit să realizeze, în perioada 2010-2015, un număr impunător de acţiuni îndreptate spre asigurarea şi promovarea drepturilor sociale ale membrilor de sindicat. În context, Boris Babici a precizat că nu demult a avut o întrevedere cu ministrul Economiei, Stephane Bride, în cadrul căreia au fost abordate mai multe probleme cu care se confruntă salariaţii, membri de sindicat, de la întreprinderile din industria constructoare de automobile şi maşini agricole. Mai cu seamă, discuţiile s-au axat pe necesitatea stringentă de încheiere a Convenţiei colective la nivelul ramurii respective.
Preşedintele Comitetului republican al Sindicatului a precizat că procesul negocierilor a început, astfel încât s-a reuşit, până la momentul de faţă, redactarea versiunii „brute” a Convenţiei colective. Acum, urmează ca părţile implicate în procesul de negocieri să se aşeze încă o dată la masa tratativelor şi să „şlefuiască” acest document de importanţă vitală pentru angajaţii din industria constructoare de automobile şi maşini agricole.
Petru Chiriac, vicepreşedinte al CNSM, prezent la lucrările Congresului VI al Sindicatului respectiv, doar s-a văzut nevoit să constate cu regret că până la momentul de faţă industria constructoare de automobile şi maşini agricole nu a devenit o ramură dominantă a economiei ţării noastre. Dumnealui a deplâns starea financiară precară a întreprinderilor din ramura dată, fapt ce afectează în mod direct veniturile salariaţilor, condiţiile de muncă ale acestora.
În acelaşi timp, vicepreşedintele CNSM a insistat că problemele existente pot fi soluţionate prin consens, prin dialog cu partenerii sociali, adică cu patronatele, cu Guvernul.
Delegaţii la congres au operat modificări şi completări la statutul Sindicatului respectiv. Astfel, de acum înainte, acest sindicat de ramură se va numi Federaţia Sindicatului Lucrătorilor din Industria Constructoare de Automobile şi Maşini Agricole. În funcția de preşedinte al acestei federaţii a fost ales Boris Babici.