Nici o strategie, nici un program care a ţintit reducerea, eradicarea sărăciei în ţara noastră (doar în ultimii zece ani a fost adoptată cam o duzină de asemenea documente), nu a dat rezultate. Fiindcă, precum reiese dintr-un studiu recent al Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, acestea „nu erau coerente, eficiente şi durabile”.
Tipărim strategii, programe ca la conveier, dar nu îndeplinim nici una
Una dintre primele şi cele mai ample măsuri de combatere a sărăciei în ţară a fost Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei, adoptată la sfârşitul anului 2004. Însă, din cauza finanţării proaste, aceasta a eşuat. La doar un an după punerea în aplicare, nivelul sărăciei a crescut.
Peste un an, a fost lansat Programul naţional „Satul moldovenesc”, pentru realizarea căruia se prevedea un buget de 45 de miliarde de lei. Însă acesta nu a fost realizat nici peste câţiva ani, nici până în prezent.
Tot în acelaşi an, a fost adoptat programul de guvernare pe anii 2005-2009 „Modernizarea ţării – bunăstarea poporului”, în care reducerea sărăciei era privită ca una dintre priorităţile guvernului de atunci. Totodată, în răstimpul dat, au fost concepute şi alte programe care vizau diminuarea sărăciei în ţară, precum Strategia ocupării forţei de muncă pentru anii 2002-2008, Programul naţional de ocupare a forţei de muncă pe anii 2003-2005, Programul de dezvoltare a micului business. Însă, de îndată ce au fost adoptate, au și fost date uitării.
Guvernanţii invocă lipsa banilor, experţii îi acuză de ignoranţă şi incompetenţă |
Un alt proiect grandios, prin care se pretindea reducerea capitală a sărăciei, părea să fie şi Planul Naţional de Dezvoltare a Republicii Moldova pentru anii 2008-2011. Însă, chiar la un an de la demararea lui, cota sărăciei a rămas la nivelul anului în care a fost gândit. În loc să se concentreze pe realizarea acestui proiect, guvernul din acea vreme, în contextul politicilor de reducere a sărăciei, adoptă programul „Progres şi Guvernare”. Din păcate, chiar în primul an de implementare a lui, sărăcia atinge 30,4, adică în creştere faţă de anul precedent.
În anul 2009, este adoptat un nou program de guvernare până în 2013 „Integrare europeană: libertate, democraţie, bunăstare”, care are drept obiectiv „Republica Moldova – o societate fără sărăcie”. În scurt timp după aceasta, este lansată Strategia Naţională de Dezvoltare „Moldova 2020”, care, în opinia experţilor, este primul document de planificare strategică pe termen lung, ce prevede eliminarea sărăciei prin creştere economică, stimularea investiţiilor, înlăturarea barierelor care constrâng activitatea economică. În mod concret, se preconiza ca până în anul 2020 aproape 150 de mii de persoane sau 20 de procente din populaţia săracă a ţării să scape de mizeria materială.
Oricum, Moldova rămâne cea mai săracă ţară din Europa
Cu părere de rău, la momentul de faţă, Republica Moldova rămâne cea mai săracă ţară din Europa. Datele statistice oficiale arată că produsul intern brut pe cap de locuitor este cel mai mic pe continent şi valorează 3630 de dolari, potrivit datelor din 2012. Banca Mondială clasifică ţara noastră drept ţară în care locuitorii ei au venituri mai mici decât medii. Mai grav, analiştii acestei instituţii financiare internaţionale susţin că nivelul sărăciei în Republica Moldova va creşte în următorii ani. Doar către finele anului 2015, cota sărăciei va ajunge până la 38 de procente, pe fundalul crizei bancare, al creşterii rapide a preţurilor. Salariul mediu pe ţară nu permite un trai decent persoanelor angajate în câmpul muncii, iar aproape 83 la sută dintre peroanele vârstnice ridică pensii a căror mărime este mai mică decât minimul de existenţă.
De ce, în ciuda „troianului” de strategii, programe de diminuare şi combatere a sărăciei, acest fenomen negativ se extinde în Republica Moldova? Cei de la guvernare invocă lipsa banilor în bugetul ţării pentru a duce la capăt proiectele respectivele. Însă Mariana Iaţco, doctor în ştiinţe, autorul studiului, consideră că invocarea acestui pretext reprezintă „mai degrabă o justificare a incompetenţei în faţa necesităţii absolute de a întreprinde ceva semnificativ, a ignorării unei probleme care este crucială pentru dezvoltarea întregii colectivităţi”. În opinia dumneaei, este nevoie de a întreprinde măsuri concrete de prevenire a sărăciei. În primul rând, de a nu admite căderea veniturilor mai jos de minimul de existenţă, crearea de locuri de muncă, asistarea şi protecţia grupurilor vulnerabile de salariaţi, înființarea şi dezvoltarea capacităţilor de producere a bunăstării prin formare, menţinere şi dezvoltare a potenţialului uman.
Expertul crede că Guvernul ar trebui să lărgească, pentru persoanele aflate în sărăcie, posibilităţile de creştere a veniturilor, să creeze un sistem de suport social care să anuleze dependenţa de prestaţiile sociale şi să minimizeze procesele sociale care alimentează sărăcia, precum şomajul, corupţia etc. De asemenea, persoanele afectate de sărăcie ar trebui să beneficieze de anumite politici de suport prin acordarea unui ajutor social temporar pentru depăşirea situaţiei materiale dificile, a unui sprijin pentru achiziţionarea spaţiului locativ pentru tineri, familiile cu mulţi copii, cu venituri modeste, precum şi un suport pentru producerea bunurilor necesare de consum propriu.
Sergiu Iurcu, şef adjunct al Departamentului protecţie social-economică a Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, îi dă dreptate Marianei Iaţco, care spune că guvernările inventează diverse pretexte pentru a justifica propriile eşecuri în ce priveşte reducerea şi combaterea sărăciei. Mai mult ca atât, el susţine că guvernele noastre au prostul obicei de a se face surde la sugestiile, recomandările care sunt făcute de societate. Astfel, sindicatele din ţară, ani în şir, caută să convingă Guvernul, anumite ministere în privinţa punerii în aplicare a multor măsuri de protecţie socială a angajaţilor. Până la urmă, soluţiile sindicatelor sunt fructificate, însă cu mare întârziere, care permite ca între timp nivelul sărăciei să avanseze. Multe dintre fenomenele care alimentează sărăcia în ţară, a mai menţionat dumnealui, ar putea fi eliminate în cadrul negocierilor şi consultărilor tripartite, însă, din cauza instabilităţii guvernelor noastre, acestea, practic, au fost sistate. Cu părere de rău, a relevat Sergiu Iurcu, ne confruntăm nu doar cu o proastă executare a politicilor de reducere şi eliminare a sărăciei, dar şi a altor acte adoptate de către Guvern, Parlament în domeniul economic, al fiscalităţii.