Conferința internațională „Suportul antreprenoriatului feminin – deschiderea noilor locuri de muncă”, ajunsă la a treia ediție, s-a desfășurat zilele trecute la Chișinău, fiind moderată de Angela Chicu, preşedinte al BPW Moldova. La eveniment, care a durat două zile, au participat femei de afaceri din România, Bulgaria, Albania, Serbia, Croația.
Precum a remarcat Angela Chicu, chiar în debutul conferinței, scopul expres al acesteia este de a crea o platformă de dialog, de a stabili relații de colaborare cu instituții similare din Europa și a le ajuta pe femeile de afaceri din Republica Moldova să se includă în circuitul UE, în condițiile exodului de brațe de muncă din țară. „În cei 17 ani de existență, asociația noastră a desfășurat o serie de acțiuni practice care au contribuit la consolidarea societății civile, la crearea și acumularea experienței unui șir de organizații obștești, fiind implementate mai multe proiecte grație susținerii din partea unor organisme internaționale și naționale”, a subliniat Angela Chicu.
Oleg Budza, preşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, prezent la eveniment, a remarcat că sindicatele, care reprezintă peste 400 de mii de salariați, sunt, într-un fel, și parteneri și oponenți ai businessului. „Cea mai importantă problemă e să nu fie pierdută încrederea că femeile pot practica businessul cu succes. Un sondaj realizat de o companie suedeză cu specialiști din Moldova confirmă că doar 14% din manageri sunt satisfăcuți de calitatea forței de muncă din R. Moldova. Asta e foarte puțin. Vorbim de locuri de muncă, dar patronii nu au posibilitatea de a angaja oameni cu înaltă calificare. Ar trebui reprofilate și școlile profesionale, ar trebui ridicat nivelul calității celor care muncesc ca să avem garanția că ei vor primi salarii decente pentru calificarea lor”, a punctat liderul CNSM.
Valentina Buliga, membru al Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, a declarat, la rândul său, că, din ultimele cercetări rezultă că doar circa 27,7% dintre antreprenorii din Republica Moldova sunt doamne, circa 70 la sută din acestea muncesc în mun. Chișinău, 2% din femeile de afaceri sunt femeile care au emigrat cândva și s-au întors acasă. „Politicile promovate pe parcursul anilor de guvern și ministere, în parteneriat cu organizații de dezvoltare și ONG-uri, încă nu ne-au permis să atingem acel obiectiv, ca femeile să participe pe picior de egalitate cu bărbații la dezvoltarea antreprenoriatului în țară. Este clar că instruirea, competitivitatea, accesul la informație sunt lucruri foarte importante pentru o femeie atunci când decide cu ce să se ocupe. Ne dorim ca locuri de muncă să se creeze nu doar în Chișinău, ne dorim ca întreprinderi mici și mijlocii să fie deschise și în spațiul rural. În scurta mea activitate de deputat, deja am înregistrat, o inițiativă legislativă prin care se prevede susținerea IMM-urilor în spațiul rural, scutirea de achitarea anumitor impozite pe o perioadă de trei ani, pentru a le facilita capacitatea ulterioară de dezvoltare și de creare a noilor locuri de muncă”, a relevat deputata.
Președintele Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei, Valeriu Lazăr, a afirmat că se simte la conferință într-o minoritate plăcută (cum să nu se simtă astfel, fiind flancat de femei frumoase și inteligente?). „Cineva spunea că femeile fac tot ce fac bărbații, numai că fac totul. Este o mare responsabilitate să-ți riști banii tăi, să răspunzi de soarta angajaților. Pentru femei, care au grijă de familie, de copii, este o problemă să gestioneze o afacere. Misiunea CCI este de a ajuta pe toți antreprenorii, inclusiv femeile de afaceri, ca în primul rând să fie competitive pe piață, pentru integrarea în circuitul economic comunitar. De aceea, mă bucur că Asociația BPW Moldova a început cu instruirea, pentru a deveni competitivi”, a adăugat Valeriu Lazăr, promițând tot suportul CCI în proiectele nobile ce țin de schimburile de experiență și de instruirea femeilor.
În cele două zile, femeile de afaceri din spațiul balcanic au participat la mese rotunde, au vizitat Camera de Comerț și Industrie a Moldovei, au luat cunoștință și au împărtășit istorii de succes din țările pe care le reprezintă.