Sindicatul Educaţiei şi Ştiinţei a înaintat, pe tot parcursul elaborării şi definitivării noului Cod al educaţiei, în perioada 2010-2014, un şir de propuneri de îmbunătăţire a acestui document. Nadejda Lavric, vicepreşedintă a sindicatului respectiv, a specificat pentru „Vocea poporului” că unele dintre acestea au fost acceptate, iar un şir de solicitări constituie obiect al discuţiilor care vor avea loc în procesul implementării şi al perfecţionării ulterioare a codului.
Majoritatea propunerilor de care nu s-a ţinut cont la etapa de definitivare a documentului sunt foarte importante pentru a fi asigurată protecţia social-economică şi juridică a salariaţilor din sfera învăţământului.
Componenţa consiliilor de administrare
Articolul 48 al noului Cod se referă la organele de conducere ale instituţiilor de învăţământ şi prevede crearea unor consilii de administrare cu rol de decizie în domeniul administrativ.
În conformitate cu redacţia actuală a Codului educaţiei, acest consiliu este format din director, director adjunct, un reprezentant al administraţiei publice locale, trei – ai părinţilor, doi – ai cadrelor didactice şi unul – al elevilor.
„Noi considerăm că este foarte important ca în organele de conducere ale instituţiilor de învăţământ să fie şi câte un membru al comitetului sindical. În răspunsul pe care l-am primit din partea Ministerului Educaţiei, ni s-a explicat că reprezentarea colectivelor didactice are loc prin intermediul celor doi profesori”, a menţionat Nadejda Lavric.
În opinia sa, pedagogii res-pectivi ar putea să nu fie membri de sindicat. În acelaşi timp, reprezentanţii SEŞ consideră că este necesar ca în consiliile de administrare să fie prezenţi şi membri ai acestor organizaţii. Mai mult, SEŞ are organizaţii sindicale aproape în fiecare instituţie de învăţământ şi participarea reprezentanţilor acestora în organele de conducere este importantă.
Art. 48 al documentului sus-menţionat atribuie Consiliului profesoral al instituţiei un rol de decizie în domeniul educaţiei. Structura în cauză avizează bugetul instituţiei, gestionează resursele financiare, proveni-te din alte surse decât cele bugetare, aprobă componenţa şcolară a planului–cadru la nivelul şcolii.
Posturi scoase la concurs
Totodată, art. 53 stipulează că la angajarea personalului didactic în învăţământul general, posturile didactice vacante sunt ocupate prin concurs organizat la nivelul instituţiei de învăţământ.
Reprezentanţii SEŞ au propus însă excluderea acestei prevederi, pe motiv că este în contradicţie cu art. 55 din Codul muncii. Conform acestui document, prin concurs sunt angajaţi doar conducătorii instituţiilor de învăţământ preşcolar, primar, secundar general, secundar complementar, artistic, sportiv, secundar profesional şi mediu de specialitate, dar nu şi cadrele didactice.
Cu toate acestea, autorii proiectului au respins această propunere din considerentul că ulterior va fi revizuit Codul muncii.
Norma didactică
„Noi am mai solicitat ca la art. 67 referitor la norma didactică să fie omis punctul 3, care stipulează că aceasta este diferenţiată în funcţie de nivelul de învăţământ. Autorii proiectului nu au acceptat însă acest lucru”, a adăugat Nadejda Lavric.
De asemenea, reprezentanţii SEŞ au propus ca art. 54 să stabilească o normă didactică de 18 ore pe săptămână pentru toate instituţiile. Acest articol prevede că activitatea cadrelor didactice din învăţământul general este realizată într-un interval zilnic de şapte ore şi, respectiv, 35 de ore săptămânal. Norma didactică include activităţi de predare–învăţare–evaluare, precum şi educaţionale complementare.
Potrivit vicepreşedintei SEŞ, acum, norma didactică în învăţământul primar, gimnazial şi liceal este de 18 ore. În acelaşi timp, norma didactică va fi redusă în cazul cadrelor didactice care au calitatea de mentor, în conformitate cu un regulament ce urmează a fi aprobat de Guvern.
„Noi am insistat să fie omisă din Codul educaţiei prevederea „norma didactică este diferenţiată în funcţie de nivelul de învăţământ, profilul şi specialitatea în modul stabilit de Ministerul Educaţiei”, a accentuat Nadejda Lavric.
Stimulente financiare
În art. 131 este prevăzut că, la debutul în carieră, personalul didactic angajat în instituţiile de învăţământ din mediul rural şi din centrele raionale beneficiază în primii trei ani de activitate de compensarea cheltuielilor pentru chirie, consumul de energie termică şi electricitate, din bugetul de stat. SEȘa propus ca prevederea în cauză să se extindă şi asupra personalului didactic debutant din oraşe şi municipii. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au respins însă propunerea.
Conform aceluiaşi articol 131, la pensionare, personalul didactic din învăţământul general public beneficiază de o indemnizaţie unică în cuantum de 15 la sută din salariul de funcţie pentru fiecare an complet de activitate în domeniul educaţional. Reprezentanţii SEŞ au încercat în acest fel să obţină extinderea categoriilor de beneficiari ai acestei indemnizaţii şi asupra cadrelor didactice din domeniul profesional–tehnic, mediu de specialitate şi superior.
„Cei de la minister au răspuns la această solicitare prin faptul că norma respectivă vizează doar personalul didactic din învăţământul general public angajat în mediul rural, unde condiţiile de trai şi de remunerare sunt mai puţin favorabile. În acelaşi timp, dacă am lua ca exemplu o şcoală profesională din oricare raion, nici acolo condiţiile nu sunt cu mult mai bune”, a opinat vicepreşedinta SEŞ.
Atribuţiile autorităţilor publice locale
La art. 138, specialiştii SEŞ au propus să fie ținută evidenţă obligatorie a copiilor de vârstă şcolară şi să fie asigurată şcolarizarea lor până la vârsta stabilită de lege, de 18 ani, aşa cum era în Legea învăţământului. În replică, Ministerul Educaţiei a menţionat că responsabilitatea pentru şcolarizarea copiilor revine părinţilor şi tutorilor desemnaţi prin lege, precum şi autorităţilor publice locale de nivelurile unu şi doi. Dezbaterile publice pe marginea noului Cod al educaţiei au demarat în 2010 şi de atunci au fost examinate mai multe proiecte ale acestui document. Potrivit Nadejdei Lavric, specialiştii SEŞ au lucrat la trei variante de proiect al Codului educaţiei. Documentul a fost adoptat recent de Parlament, iar pentru aplicarea lui este necesară modificarea a peste 120 de acte normative şi legislative.