Pedagogii solicită majorarea salariului cu circa 20%, până la nivelul celui mediu pe economie – de circa 11500 de lei. În caz contrar, sunt luate în calcul acțiuni de protest și chiar greva, dacă liderii organizațiilor primare vor opta pentru această variantă. Declarații în acest sens a făcut Ghenadie Donos, președintele Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ), care a precizat că se mizează, totuși, pe faptul că în cadrul discuțiilor cu Ministerul Educației se va ajunge la un rezultat favorabil pentru pedagogi.
„Dacă nu vor exista „răspunsuri clare” din partea autorităților, nu vom vedea nici o mișcare până la Ziua profesorului (5 octombrie), aceasta s-ar putea transforma nu într-o zi de sărbătoare, dar în una de revoltă, a spus Ghenadie Donos, într-un interviu pentru un post de radio.
Sindicatele în permanență pun problema majorării salariilor cadrelor didactice, în cadrul Comisiei tripartite, la întâlniri cu membrii Guvernului Recean. „Dan Perciun, ministrul Educației, spune că de la 1 ianuarie se așteaptă majorări. Bine, e o intenție, repet, sunt cuvinte. Noi nu avem claritate astăzi. De aceea și eu, ca și responsabil de a aduce mesajul la cei care decid, zic că lucrurile nu se mișcă din loc la acest capitol”, a concretizat Ghenadie Donos.
Sindicatele trag semnale de alarmă: din cauza salariilor mici, profesorii părăsesc școlile
El a adăugat că, dacă pe vremuri guvernanții spuneau că 7% din PIB era alocat educației, acum noi avem 5,6-5,8%. „Colegii de la guvernare spun că-i suficient și-i foarte bine, că în România e mai puțin de 4%. Cred că nu putem să comparăm PIB-ul României cu PIB-ul din Republica Moldova”, a punctat liderul FSEȘ.
Totodată, el a adăugat că, din cauza salariilor nemotivante, tinerii specialiști nu se grăbesc să se angajeze în sistem. Locurile vacante, acolo unde e posibil, sunt ocupate de pensionari, dar aceasta nu e o soluție, menționează liderul sindical. El afirmă că nu există o mișcare naturală a corpului didactic și o înnoire naturală, să zicem așa, prin sosirea la facultățile pedagogice a unor tineri buni, a unor absolvenți buni, nu cu media 5,5, cum e acum.
Președintele FSEȘ este de acord cu propunerea ministrului Educației ca la facultățile de pedagogie să fie admiși doar absolvenți cu reușite bune la învățătură. „Optăm și noi pentru calitatea procesului educațional, pentru ca această profesie să-și capete prestigiul de altădată. Școala trebuie să fie de calitate bună, indiferent dacă e la sat sau la oraș. Să nu fie nici o deosebire. Acesta-i principalul scop al tuturor, al sistemului educațional”, a afirmat Ghenadie Donos.