3 December 2024
Chisinau
Dialoguri

Dialogul social, cheia succesului activității sindicale în domeniul poștal și al comunicațiilor

Loading
Dialoguri Dialogul social, cheia succesului activității sindicale în domeniul poștal și al comunicațiilor
Dialogul social, cheia succesului activității sindicale în domeniul poștal și al comunicațiilor
Vocea poporului

Dialogul dintre partenerii sociali este deosebit de important într-o societate democratică și în relațiile de muncă. Acesta se referă la proce­sul de comunicare și negocieri care are loc între diferitele părți implicate, cum ar fi sindicatele, patronatele și guvernul, în vederea rezolvării problemelor și luării deciziilor în interesul comun. Pornind de la aceste idei, ne-am interesat care sunt relațiile între Federația Sindicatelor din Comunicații și întreprinderile de stat „Poșta Moldovei” și „Moldtelecom”, care au un număr mare de salariați membri de sindicat.

 

Elizaveta Iurcu, președinta FSCM: „Sindicatele și managerii întreprinderilor au interese comune”

– Dna Iurcu, cum vă reușește colabo­rarea cu managerii întreprinderilor de stat „Poșta Moldovei” și „Moldtele­com”?

– Noi avem o colaborare bună cu toți partenerii sociali. Este o conlucrare bazată pe respect și încredere. Scopul urmărit este același atât pentru administrator, cât și pen­tru sindicate, ca angajatul să aibă un salariu decent, condiții bune de muncă și să se sim­tă bine la el în țară.

– Acum, în condițiile economiei de piață, conducătorul de întreprindere dacă nu are grijă de salariat, acesta pleacă, de­oarece locuri de muncă vacante sunt destule acasă, dar și peste hotare…

– Desigur, fluxul de cadre este destul de mare în întreprinderi. Specialiști în domeniul telecomunicațiilor și IT sunt foarte căutați în Republica Moldova și un manager bun, evident, apreciază fiecare salariat, le creează condiții bune de muncă acestora și le oferă salarii decente. Dar asta și este funcția noas­tră de bază:  să fim alături de membrul de sindicat și să-i apărăm drepturile.

– Cu ce probleme, întrebări se adresea­ză sindicaliștii la Federația Sindicatelor din Comunicații?

– Sunt diverse demersuri, solicitări, dar de fiecare dată noi ne străduim să facem astfel ca orice conflict să fie rezolvat pe cale amia­bilă, să nu ajungem în instanța de judecată, să fim mediatori între salariați și administrație. Și nici nu este în interesul administratorului să tărăgăneze soluționarea vreunei proble­me, fiindcă de fiecare dată în instanță are de câștigat salariatul.

 

Violeta Cojocaru, viceadministrator la „Poșta Moldovei”: „FSCM a fost alături de salariați în procesul reorganizării”

– Care este experiența dvs. de lucru cu FSCM?

– Cu FSCM avem o colaborare destul de bună. Dacă e să vorbim de ultima perioadă, conducerea FSCM a participat la procesul de reorganizare prin care a trecut „Poșta Moldovei”. S-a implicat activ în suprave­gherea tuturor etapelor.

– Criza de angajați este o problemă cu care se confruntă și „Poșta Moldo­vei”?

– Fluctuația e destul de mare. Dat fiind faptul că marea majoritate a salariaților sunt angajați în funcția de operatori, aceasta le permite să capete anumite deprinderi care ulterior le deschid ușile spre bănci.

– Cum a decurs reorganizarea între­prinderii?

– Nu am avut probleme acute. Am res­pectat legislația în vigoare, salariații au fost preavizați din timp, a fost informată și FSCM, și Oficiul Forței de Muncă. Am res­pectat întru totul procedura prevăzută de Codul muncii. Cei care au fost concediați în legătură cu reducerea unităților au benefi­ciat de compensația prevăzută de legislație. Dar o bună parte se regăsesc în alte funcții în cadrul „Poștei Moldovei”.

– Deja puteți vorbi despre eficiența re­organizării?

– Ne-am atins scopul propus. Am efi­cientizat aparatul administrativ, unde angajații aveau salarii mai mari. Respectiv, ne-am permis o majorare de salarii în teri­toriu a poștașilor și operatorilor și în ulti­ma perioadă am putut majora lefurile și la cei din orașe. Nu trebuie să neglijăm nici impactul tehnologiilor asupra activităților. Suntem o întreprindere care ne aliniem Uniunii Poștale Universale, foarte multe servicii fiind tehnologizate.

 

Ina Chiriacova, director resurse umane la compania „Moldtelecom”: „Stimulăm obținerea rezultatelor bune în muncă”

– Cum ați caracteriza colaborarea din­tre „Moldtelecom” și FSCM?

– Compania apreciază colaborarea cu FSCM. Numitorul nostru comun îl constituie angajații. Ne străduim să creăm condiții ast­fel ca salariații să fie satisfăcuți ca să nu ple­ce în altă organizație sau chiar peste hotare. Noi investim în dezvoltarea competențelor, respectiv, domeniul este competitiv pe piața muncii atât din Republica Moldova, cât și de peste hotare. Dar dacă ne referim la date concrete care caracterizează piața muncii, ca nivel de fluctuație, suntem de până la 10% anual, ceea ce este un indicator bun.

– Cum sunt stimulate persoanele care au performanță în muncă?

– Anual, evaluăm performanța angajaților în funcție de rezultatele pe care le-au obținut în anul anterior, avem indicatori de performanță pe companie, individuali și pe departament. Și în prima parte a anului se face analiza rezultatelor companiei, dar și individual, ale angajaților. În baza rezul­tatelor, salariații sunt răsplătiți cu o primă de performanță anuală, care variază de la un salariu până la un salariu și jumătate, în funcție de ce punctaj au acumulat. În plus, putem analiza, în funcție de performanțe, cine ar putea îndeplini roluri mai mari, adică să fie avansat. Mai avem multe alte progra­me prin care încurajăm oamenii să-și atingă obiectivele lunare, avem programe de lideri în deservire, în vânzări și îi premiem. Astfel, motivăm angajații să tindă spre rezultate mai bune.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
slot thailand