Învăţământul profesional tehnic din ţara noastră se situează, în prezent, în topul celor mai costisitoare sisteme de acest fel din Europa, dar şi al celor mai ineficiente. În acelaşi timp, majoritatea angajatorilor, precum şi a salariaţilor, nu consideră prioritare aspectele legate de formarea profesională sau de creşterea nivelului de calificare.
Leonard Palii, vicepreşedinte al Federaţiei Agroindsind, a menţionat, recent, în cadrul unui seminar, că, în acelaşi timp, majoritatea sau cel puţin 60 la sută dintre angajatori şi salariaţi au indicat în cadrul unor sondaje că dezvoltarea profesională nu este prioritară pentru ei. Acest lucru constituie însă premisa principală pentru angajarea lucrătorilor în câmpul muncii şi creşterea salariilor.
Aceleaşi sondaje au arătat un nivel scăzut de satisfacţie din partea întreprinderilor de ramură faţă de produsul realizat în prezent de şcolile profesional-tehnice. Astfel, aproximativ 70 la sută dintre agenţii economici din agricultură şi industria de prelucrare afirmă că sunt nevoiţi să facă investiţii semnificative în cunoştinţele şi abilităţile profesionale ale absolvenţilor acestor şcoli.
Necesitatea de a face o corelare între cererea şi oferta din acest domeniu îi impune pe reprezentanţii salariaţilor să se implice în procesul de formare profesională pentru a schimba lucrurile, astfel încât aşteptările angajatorilor să fie satisfăcute, a accentuat Leonard Palii.
Implicarea mediului de afaceri
„Din experienţa pe care am acumulat-o pe parcursul activităţii desfăşurate în peste 20 de ţări am văzut că, dacă reprezentanţii sectorului privat nu se implică în procesul de formare a cadrelor, lucrurile nu evoluează. Cât timp nu va fi o cerere solidă din partea angajatorilor faţă de oferta instituţiilor de învăţământ profesional tehnic, nimic bun nu se va întâmpla, totul va rămâne la nivel de documente”, a remarcat, în context, Claus Moeller, lider de echipă în cadrul proiectului „Asistenţă tehnică pentru domeniul învăţământ şi formare profesională din Republica Moldova”.
Rolul sindicatelor
Sindicatele joacă un rolul important în acest proces, iar interesul lor în ceea ce priveşte pregătirea profesională coincide cu cel al patronilor. Partea care este mai puţin dornică să se implice în aceste schimbări o reprezintă profesorii şi studenţii, care trebuie să se adapteze la noile condiţii.
Cel mai puţin doresc să se implice în aceste schimbări profesorii şi studenţii |
Nelea Iazloveţcaia, preşedintă a comitetului sindical de la o întreprindere de prelucrare a laptelui, a specificat pentru „Vocea poporului” că unitatea în cauză conlucrează cu două şcoli profesionale din ţara noastră. Una dintre acestea a beneficiat de sprijin la crearea unui laborator, iar elevii ambelor şcoli îşi fac practica la această întreprin-dere.
„Elevilor care dau dovadă de iniţiativă în timpul practicii le sunt făcute oferte de angajare după absolvire. Ulterior, ei au şi posibilitatea de a obţine studii superioare”, a precizat Nelea Iazloveţcaia.
Claudia Sergheieva, preşedinta comitetului sindical de la o fabrică de producere a uleiului, a subliniat că, în prezent, în ţara noastră nu sunt pregătiţi specialişti de care are nevoie această întreprindere. În consecinţă, lucrătorii cu experienţă îi învaţă pe cei tineri, dar de vreme ce este instalat utilaj tot mai sofisticat, fără pregătire specială e complicat, a concluzionat Claudia Sergheieva.