Un studiu recent publicat în Elsevier (cel mai mare editor de reviste științifice), a constatat că copiii tind să aibă mai multă încredere în roboți decât în oameni. În cadrul experimentului, copii de diferite vârste au vizionat videoclipuri în care atât oamenii, cât și roboții indicau spre diferite obiecte. Cercetătorii au inclus în mod deliberat pe listă atât obiecte familiare copiilor, cât și obiecte cu care nu se mai confruntaseră anterior.
Pentru a-i deruta și mai mult pe copii și pentru a le testa nivelul de încredere, cercetătorii au dat intenționat nume greșite unor obiecte deja cunoscute. De exemplu, o furculiță era numită lingură.
Scopul acestui experiment a fost de a înțelege cum își formează copiii opiniile despre încredere și în cine au mai multă încredere.
Rezultatele studiului au fost uimitoare:
- Când copiii au observat oameni și roboți la fel de de încredere, au ales mai des roboții ca sursă de informații despre obiectele noi.
- Copiii au fost, de asemenea, mai indulgenți cu greșelile roboților decât cu greșelile oamenilor.
Ce înseamnă asta?
Aceste rezultate ar putea avea consecințe semnificative pentru modul în care înțelegem interacțiunea copiilor cu tehnologia și relația lor cu inteligența artificială în viitor.
Motive posibile
- Lipsa de prejudecăți: Copiii, spre deosebire de adulți, nu au prejudecăți și stereotipuri care le-ar putea influența judecățile.
- Obiectivitate: Roboții sunt percepuți ca fiind surse de informații mai obiective și mai imparțiale decât oamenii.
- Precizie: În cadrul studiului, roboții au dat mai des nume corecte obiectelor, ceea ce ar fi putut crește încrederea copiilor în ei.
Consecințe
- Creșterea dependenței de IA: Dacă copiii se obișnuiesc de mici să aibă mai multă încredere în roboți decât în oameni, acest lucru ar putea duce la o dependență crescută de inteligența artificială în viitor.
- Scăderea abilităților sociale: Dependența excesivă de tehnologie poate împiedica dezvoltarea abilităților sociale și a inteligenței emoționale la copii.
- Noi probleme etice: Rolul tot mai mare al IA în viața copiilor ridică noi probleme etice cu privire la impactul asupra dezvoltării și bunăstării lor.
Deși acest studiu este doar un prim pas către înțelegerea relațiilor complexe dintre copii și roboți, rezultatele sale ne determină să ne gândim la impactul potențial al inteligenței artificiale asupra generației viitoare.