Probleme din educație, aspecte prioritare în activitatea Ministerului Educației și Cercetării, dar și măsurile de protecție socială a cadrelor didactice au fost discutate, recent, în cadrul unei întrevederi între ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, și reprezentanții Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei (FSEȘ) din Republica Moldova.
În cadrul întrevederii, Dan Perciun a evi-dențiat acțiunile ministerului pentru perioada imediat următoare, inclusiv asigurarea managementului eficient al resurselor umane, reducerea deficitului de cadre didactice și atragerea unui număr mai mare de tineri în profesia didactică.
„Una dintre prioritățile noastre în următorul an este majorarea numărului de tineri care aleg să predea în școli. Fără o forță didactică solidă și bine pregătită nu putem oferi o educație de calitate”, a menționat Dan Perciun.
Totodată, ministrul a subliniat angajamentul de a susține cadrele didactice deja angajate în sistemul educațional, prin programe de formare continuă asigurată de stat și prin implicarea profesorilor cu experiență într-o rețea națională de circa 1000 de mentori.
În cadrul discuțiilor, a fost abordată și chestiunea salariilor din învățământ. „Recunoaștem că salariile din învățământ sunt o preocupare legitimă pentru cadrele didactice. Avem o responsabilitate de a ne asigura că sistemul nostru educațional este atractiv și durabil pentru profesori, care sunt coloana vertebrală a acestuia”, a spus Dan Perciun.
Măsuri care să încurajezecadrele didactice cu experiență
Pentru cadrele didactice cu vechime în muncă și cu experiență în activitate, de asemenea, se preconizează un șir de măsuri care să le motiveze și să le încurajeze.
Ministrul va insista pe crearea Institutului Național de Excelență în Educație (INEE), care este și o prioritate a președintei Maia Sandu și care figurează și în priori-tățile Guvernului. INEE va fi o instituție aflată la autogestiune, care va gestiona rețeaua de mentori. Este practic pe ultima sută de metri elaborarea unei hotărâri de Guvern cu privire la mentorat, care va reglementa atât funcționarea unei rețele de mentori formată din circa o mie de persoane, cât și motivarea lor. Or, mentorii vor fi salarizați pentru a oferi suportul metodologic necesar tinerilor specialiști.
„Subiectul salariilor va fi pus în discuție aparte. S-a convenit ca în a doua jumătate a lunii august, orientativ, la data de 24, să organizăm o discuție la acest subiect în cadrul întâlnirii ministrului cu activul sindical. Cerința noastră este ca salariul mediu din educație să fie egal cu valoarea salariului mediu pe economie în Republica Moldova, ceea ce ar însemna o creștere de la circa 8700 de lei la 11500-12000 de lei. Dacă luăm în calcul parametrii din Legea 270, asta ar însemna creșterea valorii de referință de la 1900-2000 de lei la 2400-2500 de lei, costurile estimative pentru aceasta constituind 4-5 miliarde de lei”, susține președintele FSEȘ, Ghenadie Donos.
Cât privește propunerea sindicatului de a renunța la obligativitatea prezentării, până la 31 decembrie, administrației in-stituției de învățământ a unor documente confirmative privind utilizarea compensa-ției bănești de 4000 de lei, aceasta va fi luată în calcul. În continuare, ministrul s-a referit la alte subiecte discutate cu sindicatul anterior, vizând necesitatea elaborării cadrului normativ privind protecția prin lege a cadrelor didactice supuse unor acțiuni violente din partea elevilor/părinților, despre care sindicatele vorbesc deja de câțiva ani; necesitatea scutirii de oricare plăți legate de controalele medicale obli-gatorii pentru cadrele didactice și angajații din sistemul educațional.
Revendicările sindicatelor
„Echipa FSEȘ a reactualizat lista de revendicări pe care le-am înaintat către Guvern, minister cu câțiva ani în urmă și pe care am readus-o la cunoștința noului ministru. Este vorba de majorarea cuantumului valorii de referință în proiectul bugetul de stat pentru anul 2023, majorarea sporului lunar pentru titlul științific și/sau științifico-didactic pentru personalul din învățământul superior, care dețin titlul științific de doctor habilitat/profesor universitar/profesor cercetător, precum şi pentru personalul din domeniul cercetării și inovării, învățământul superior, care dețin titlul științific de doctor și/sau conferențiar universitar/conferențiar cercetător. De asemenea, majorarea și diferențierea retribuirii muncii personalului cu studii superioare și studii profesional tehnice postsecundare nonterțiare, acordarea ajutorului material conform prevederilor art. 1651 din Codul muncii nr. 154/2003, premiului unic și premiului anual conform art. 21 și art. 211 din Legea nr. 270/2018”, a mai relevat Ghenadie Donos.
Totodată, el a subliniat importanța stabilirii compensației bănești cadrelor didactice şi de conducere din învățământul profesional tehnic (Hotărârea de Guvern nr. 969/2018 „Pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea compensațiilor bănești anuale personalului didactic din instituțiile de învățământ general public”, Punctul 2 – Compensațiile bănești se acordă anual într-o singură tranșă în valoare de 4000 de lei”, dar și majorarea normelor de calcul al salariului pe oră (unitatea de timp) pentru personalul antrenat în activitatea didactică în toate ramurile economiei naţionale. (Hotărârea Guvernului 1231/2018 pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii 270-2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar – Anexa nr. 5, Normele de calcul al salariului pe oră (unitate de timp) pentru personalul antrenat în activitatea didactică în toate ramurile economiei naţionale).
Comisia Bipartită de Negocieri și Consultări Colective MEC–FSEȘ trebuie să devină o platformă permanentă de dialog social
Sindicaliștii au apreciat deschiderea dlui Dan Perciun spre comunicare și dorința de a schimba lucrurile în bine, au salutat intențiile ministrului de a avea mai multe discuții și dezbateri pe problemele ce țin de dezvoltarea și îmbunătățirea sistemului educațional din Republica Moldova, a parteneriatului social. A fost solicitată revitalizarea Comisiei Bipartite de Negocieri și Consultări Colective MEC–FSEȘ, care trebuie să devină o platformă permanentă de dialog social care să ofere membrilor de sindicat soluții pentru problemele legate de competențe și activități de interes comun dintre partenerii sociali.
„A fost o discuție sinceră, bazată pe necesitățile actuale ale membrilor noștri de sindicat. S-au accentuat și alte probleme, cum ar fi evaluarea bibliotecilor școlare, salariul mic al colaboratorilor direcțiilor de învățământ, discordanțele în activitatea instituțiilor de educație timpurie, care sunt în gestiunea primăriilor. A fost acceptată și propunerea noastră de a revizui nivelul de salarizare al metodiștilor, cerință pe care o înaintasem de câțiva ani. A fost acceptată și propunerea sindicatului de a asigura controlul medical gratuit pentru angajații din învățământ”, a conchis Ghenadie Donos.
Un sistem educațional mai puternic
De asemenea, s-a atras atenția și asupra necesității unei întâlniri separate pe segmentul învățământ superior și cercetare și a găsi unele soluții pentru problemele înaintate de comunitatea academică.
La final, ministrul Educației și Cercetării din Republica Moldova a reiterat angajamentul de a lucra împreună cu toate părțile interesate, inclusiv cu sindicatele, pentru a construi un sistem educațional mai puternic și mai eficient pentru toți copiii, tinerii, cadrele didactice din Republica Moldova.
Federația Sindicală a Educației și Științei întrunește, în prezent, peste 100 de mii de membri.