CNSM a expediat pe adresa Ministerului Muncii și Protecției Sociale și a Cancelariei de Stat propuneri pentru proiectul de hotărâre privind aprobarea proiectului de lege vizând modificarea unor acte normative (alinierea legislației naționale la prevederile Convenției OIM 190).
Eugeniu COVRIG
șef
Departamentul juridic al CNSM
Prin prezenta, cu referire la proiectul de hotărâre cu privire la aprobarea proiectului de lege privind modificarea unor acte normative (alinierea legislației naționale la prevederile Conven-ției OIM 190), propunem ca la definitivarea acestuia să fie luate în considerare următoarele.
-
Cu referire la pct. 1 al art. I și pct. 1 al art. VII din proiectul de lege
Completarea propusă pentru noțiunea „hărțuire sexuală” nu asigură o îmbunătățire a calității acesteia. Totodată, nu este clar din ce raționament autorul proiectului de lege avizat propune reglementarea diferită a aceleiași noțiuni „hărțuire sexuală”. Or, potrivit celor propuse în proiectul de lege (a se vedea pct. 1 din art. I și pct. 1 din art. VII), noțiunea „hărțuire sexuală” din art. 1 al Codului muncii ar urma să fie expusă într-un alt cuprins (variantă) decât cea din art. 2 din Legea cu privire la asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați nr. 5/2006, inclusiv cea din art. 173 din Codul penal al Re-publicii Moldova nr. 985/2002.
Mai mult decât atât, nu este clară nici intenția autorului proiectului de lege, de dublare a noțiunii „hărțuire sexuală”, prin mai multe acte normative. Or, reglementarea noțiunii respective, atât în Codul penal, cât și în Codul muncii, este suficientă nu doar ca înțelegere și aplicare, ci și ca transpunere a standardului internațional în domeniu.
În acest context, nu considerăm oportună și necesară nici propunerea de la pct. 1 al art. VII din proiectul de lege, privind completarea art. 2 din Legea cu privire la asigurarea egalității nr. 121/2012, cu noțiunea „hărțuire sexuală”, care de fapt repetă (dublează) definiția, existentă deja, în actele normative specificate supra.
Prin urmare, propunem excluderea din proiectul de lege a propunerilor referitoare la noțiunea „hărțuire sexuală” sau, cel puțin, revizuirea lor, în scopul asigurării principiului coerenței și corelării cu actele normative în vigoare.
-
Cu referire la pct. 3 din art. I din proiectul de lege
Propunerea privind completarea Codului muncii cu un alineat nou (8 prim), care să reglementeze interzicerea violenței și hărțuirii în sfera muncii, nu respectă principiile și normele de tehnică legislativă. Or, conținutul articolului respectiv are un caracter incoerent și cuprinde o gamă largă de idei și aspecte juridice. Și anume, de la aspectele ce țin de timpul și locul în care este interzisă violența și hărțuirea în sfera muncii, la dreptul la viață privată și la recuperarea prejudiciului cauzat prin actele de violență, inclusiv din partea statului.
Mai mult, cuprinsul alin. (1) al art. 8 prim, propus pentru completarea Codului muncii, pe lângă faptul că conține greșeli gramaticale, acesta nici nu are o formulare clară și o încheiere a ideii/gândului.
Astfel, propunem ca cuprinsul art. 8 prim din pct. 3 al art. I din proiectul de lege să fie revizuit prin prisma art. 10, alin. (2) din Codul muncii și art. 10 din Legea nr. 5/2006, în vederea respectării cerințelor legale privind elaborarea actelor normative, inclusiv a celor statuate de art. 51 din Legea cu privire la actele normative nr. 100/2017. Deoarece, potrivit normei legale menționate, articolul trebuie să aibă un caracter unitar și să conțină una sau mai multe norme cu raport direct între ele, subordonate uneia și aceleiași idei.
-
Cu referire la pct. 2 al art. II din proiectul de lege
Analizând propunerile pentru modificarea și completarea art. 10 din Legea cu privire la asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați nr. 5/2006, conchidem că acestea nu sunt corelate cu prevederile Codului muncii, în special, cu cele care reglementează: obligațiile angajatorului privind informarea și consultarea salariaților și a reprezentanților acestora; modalitatea aducerii la cunoștință a informației și a regulamentului intern; dreptul angajatorului de a nu aproba regulamentul intern al unității și altele.
În context, propunem de a revizui, în primul rând, normele Codului muncii care țin de elaborarea și aprobarea opțională a regulamentului intern al unității, și, în al doilea rând, propunerile de la pct. 2 al art. II din proiectul de Lege, în vederea corelării acestora cu prevederile legislației în vigoare (a se vedea art. 10, art. 199, art. 206 și altele din Codul muncii).
În altă ordine de idei, pornind de la prevederile art. 10 din Convenția OIM nr. 190/2019, precum și cele ale Recomandării OIM nr. 206/2019 privind eliminarea violenței și hărțuirii (a se vedea pct. 9, pct. 14 lit. a) – d), pct. 18 lit. a) – c) din Recomandare), referitoare la:
- identificarea și specificarea de către statele membre a sectoarelor, ocupațiilor și modalităților de lucru mai expuse violenței și hărțuirii;
- aplicarea practică de către statele membre a dreptului victime-lor violenței și hărțuirii în lumea muncii: la compensație după demisie; la repunere în funcție; la despăgubiri corespunzătoare pentru daune; la acordarea concediului; la angajarea cu program flexibil; la protecția temporară împotriva concedierii etc., considerăm necesară completarea proiectului de lege cu prevederi concrete de modificare, completare a Codului muncii în acest sens. Susținerea acestei propuneri, cu certitudine, va asigura o promovare și implementare efectivă a prevederilor Convenției OIM nr. 190/2019 prin legislația națională.
Din acest considerent, propunem întocmirea unui „tabel de concordanță”, care ar reflecta într-un mod clar și argumentat modul de transpunere în legislația națională a prevederilor Convenției OIM nr. 190/2019 – care articol, cum se transpune, care este argumentarea etc., fapt ce va permite înțelegerea logică a implementării prevederilor Convenției, precum și efectele fiecărei modificări, completări propuse de autorul proiectului de lege.