Conducerea întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” se confruntă, din nou, cu datorii la plata salariilor. Unii angajați de aici nu și-au primit lefurile din luna martie. Și asta nu e tot. Din cauza datoriilor, conducerea CFM recurge la noi disponibilizări. Este vorba despre pensionari cu vârsta de peste 70 de ani, susține Serghei Tomșa, director interimar al CFM.
„Până acum, au fost disponibilizate în jur de 60 de persoane. Nu este vorba de personalul activ, cel care muncește, ci de pensionari, care sunt foarte mulți. Ei au o vârstă de 70 de ani sau chiar peste 75. La prima etapă, mergem pe disponibilizarea vârstnicilor, care, totuși, au o pensie și se pot întreține. Sunt mai multe idei pe care trebuie să le implementăm. Mergem pe calea reformelor”, a menționat Tomșa.
De precizat că, în ultimii patru ani, numărul angajaților CFM s-a redus de aproape două ori.
Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan, spune că, pentru a fi activă, întreprinderea are nevoie de mai mult suport din partea statului.
„Nu sunt volume de lucru, nu sunt bani. Nu este o structură bugetară, suntem la autogestiune. De aici și apar aceste probleme. Noi trebuie să fim măcar puțin susținuți de către stat, măcar infrastructura, dar deocamdată nimeni nu a luat în calcul solicitările noastre. Alta e situația în Ucraina, România, Belarus. Am semnalat de nenumărate ori aceste probleme și premierului, și ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, care a intervenit pentru moment, dar problema rămâne. E clar că noi, ca sindicaliști, trebuie să facem totul ca să protejăm salariații și să le apărăm drepturile, dar nu poate ministrul de fiecare dată să ia dintr-o parte și să dea în alta, trebuie să fie o continuitate a veniturilor”, a afirmat Ion Zaporjan.
Datoriile salariale ale CFM se cifrează acum la peste 70 de milioane de lei. Majoritatea angajaților de acolo nu și-au ridicat lefurile de trei luni. Potrivit administrației întreprinderii, doar opt filiale din 35 și-au primit salariile pentru luna martie. Conducerea CFM speră că ar putea acoperi o parte din re-stanțe din vânzarea locomotivelor și vagoanelor vechi și a metalului uzat, din care estimează să obțină în jur de 200 de milioane de lei.
Calea Ferată din Moldova se confruntă de ani buni cu probleme la achitarea salariilor. În 2020, întreprinderea a ajuns în prag de faliment, iar angajații din mai multe raioane au protestat. Pentru a optimiza cheltuielile, din 2020, numărul de angajați a fost redus de la aproape 10 mii la 5600.