Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Bunurile acordate la naşterea copiilor
Care este modul de asigurare a familiei cu bunuri la nașterea copilului și cine sunt beneficiarii acestor bunuri?
Maria Coțofană, Chișinău
Modul de asigurare a familiei cu bunuri la nașterea copilului este stabilit printr-un regulament în acest sens, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1039 din 24 octombrie 2018. Beneficiar de bunuri la nașterea copilului este persoana fizică (mama sau, în cazul decesului acesteia, persoana în grija căreia se află nou-născutul) care corespunde criteriilor de eligibilitate şi căreia i-a fost acordat un set de bunuri de primă necesitate pentru nou-născut. Criteriile de eligibilitate, potrivit aceluiași regulament, sunt: 1) să fie cetățean al Republicii Moldova sau străin, specificat la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274/2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova; 2) să nască copil viu, inclusiv în cazul nașterilor multiple.
Conținutul setului de bunuri de primă necesitate pentru nou-născut este stabilit conform metodologiei aprobate de Ministerul Sănătății, Muncii şi Protecției Sociale. Monitorizarea procesului de aplicare a Regulamentului privind asigurarea familiilor cu bunuri la nașterea copiilor este pusă pe seama acestui minister. Asigurarea familiilor cu bunuri la nașterea copiilor, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1039 din 24 octombrie 2018, este pusă în aplicare începând cu 1 decembrie 2018, cu bani din bugetul de stat, în limitele mijloacelor aprobate de Executiv, precum şi din alte surse, conform legislației în vigoare.
Informare despre reorganizarea unităţii
În ce măsură salariații trebuie să fie informați în prealabil despre reorganizarea unității la care activează? Cum se face acest lucru și care sunt obiectivele principale ale acestei informări?
Visarion Păpușoi, Chișinău
În caz de reorganizare a unităţii, salariaţii acesteia au dreptul nu numai la informare, dar și la consultare. Acest lucru se face de către angajator prin reprezentanţii salariaţilor. Cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de declanşarea procedurii de reorganizare a unităţii, angajatorul în exerciţiu, potrivit art.1971 din Codul muncii, trebuie să informeze în scris reprezentanţii salariaţilor referitor la: data fixată sau data propusă a declanşării procedurii de reorganizare; motivele reorganizării; consecinţele juridice, economice şi sociale ale reorganizării; măsurile preconizate cu privire la salariaţi.
Dacă la unitate nu există nici sindicat, nici reprezentanţi aleşi, informaţia respectivă se aduce la cunoştinţa salariaţilor printr-un anunţ public plasat pe un panou informativ cu acces general la sediul unităţii (inclusiv la fiecare din filialele sau reprezentanţele acesteia), precum şi, după caz, prin intermediul paginii web sau al mesajelor electronice.
În cazul în care cedentul şi/sau cesionarul preconizează să întreprindă anumite măsuri cu privire la salariaţii lor, acestea urmează a fi consultate cu reprezentanţii salariaţilor în conformitate cu prevederile art.421 din Codul muncii.