Fenomenul bullying-ului ia amploare în școlile din Republica Moldova, potrivit reprezentanților din sistemul de învățământ. Doar în primul semestru al anului curent de studii, au fost înregistrate peste 470 de cazuri. În acest sens, pentru combaterea bullying-ului, Ministerul Educației și Cercetării, împreună cu societatea civilă, au lansat o campanie de sensibilizare și instruire a profesorilor și psihologilor.
Campania se va desfășura pe parcursul anului 2024 și prevede o serie de activități în școli, precum și o săptămâna dedicată prevenirii bullying-ului, dar și alte activități în mediul online pentru sensibilizarea societății față de acest fenomen.
Peste o mie de cazuri în doar un an
„Ca urmare a inițiativei legislative și introducerea noțiunii de „bullying” în Codul Educației, ministerul a aprobat o metodologie cu privire la prevenirea și combaterea bullying-ului. În anul 2023, au fost raportate 1.086 de astfel de cazuri. Fiecare dintre ele produc consecințe și trebuie analizate minuțios. Avem resursele necesare pentru a realiza la nivel național instruirile pentru prevenirea acestui fenomen, dar și pentru a face un efort comun de educare a societății în spiritul „toleranță zero”, astfel încât aceasta să se implice în prevenirea și combaterea bullying-ului”, a spus ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.
Această campanie are la bază studiul CAP (Cunoștințe, Atitudini și Practici), elaborat de către Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), în colaborare cu o companie sociologică. Studiul a evidențiat că peste 70% dintre copii au fost martori ai situațiilor de bullying.
Formele prevalente sunt cele verbale și relaționale, cu o cotă de 54%, depășind-o pe cea fizică, ceea ce face și mai dificil de identificat fenomenul. Alarmant e faptul că doar 34% dintre copii care au suferit de pe urma bullying-ului în mediul online s-au adresat unui adult. Aceste date, la fel ca și altele observate în timpul studiului, arată că bullying-ul rămâne a fi o problemă gravă cu care se confruntă comunitatea, problemă care trebuie contracarată. De asemenea, aproximativ 12% dintre profesori și 21% dintre psihologi au menționat că au observat sau au auzit despre situații de bullying în fiecare săptămână. 67% dintre profesori și 81% dintre psihologi consideră că diferențele în educația primită de la părinți este cauza principală a bullying-ului.
Activitățile campaniei se vor adresa celor trei grupuri țintă: copii, părinți și profesori, pentru a asigura o abordare complexă a fenomenului.
Și profesorii, victime ale violenței
„Legea anti-bullying prevede introducerea unor noi principii în educație: nediscriminarea și non-violența, dar și elaborarea de către Guvern a unui mecanism de prevenire și combatere a bullying-ului în școală. În octombrie 2023, metodologia de pre-venire și combatere a bullying-ului a fost aprobată de către Guvern”, a subliniat deputata Angela Munteanu-Pojoga.
De altfel, nici profesorii nu sunt feriți de acest fenomen. Anterior, mai multe cadre didactice, dar și Federația Sindicală a Educației și Științei (FSEȘ), au cerut autorităților adoptarea unei legi împotriva violenței în școli. Acum o lună, în cadrul unei emisiuni TV, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a menționat că elevii care vor manifesta un comportament necorespunzător față de profesori vor fi sancționați disciplinar, până la excluderea din instituția de învățământ. Potrivit oficialului, sancțiunile sunt prevăzute în regulamentele interne ale școlilor, însă ele trebuie incluse și în Codul Educației.
„Violența în raport cu cadrele didactice este un lucru îngrijorător. Cadrele didactice, la fiecare întrunire, invocă această problemă. Urmează să facem mai multe modificări în Codul Educației, inclusiv legate de sancționarea elevilor pentru abateri disciplinare. Aceste prevederi le avem prevăzute, dar vrem să le ridicăm de la nivelul regulamentului intern al instituției la nivel de lege. Trebuie să fie un mesaj general adresat părinților, cadrelor didactice și elevilor, că instituția de învățământ nu este un loc unde se petrec acte de violență”, a afirmat Dan Perciun.
Ministrul Educației a mai spus că ministerul de resort va analiza amploarea fenomenului violenței în școli prin diferite sondaje și va organiza instruiri pentru cadrele didactice despre prevenirea bullying-ului în rândul elevilor.
Bullying-ul are loc atunci când o persoană sau un grup se comportă urât în mod intenționat și repetat, astfel încât să facă pe cineva să se simtă rănit, înfricoșat sau jenat. Acesta se poate manifesta verbal, fizic, psihologic sau în orice combinație a acestor trei forme.