Istoria aviaţiei civile a Moldovei începe la 19 septembrie 1944. Deşi încă nu se terminase cel de-al Doilea Război Mondial, a fost emis Decretul „Cu privire la crearea flotei aviaţiei civile a Moldovei pentru necesităţile economiei naţionale şi cerinţele populaţiei”. În scurt timp, după eliberarea Chişinăului de sub ocupaţia fascistă, primele 15 avioane Po-2, cunoscute în popor şi ca „kukuruzniki”, şi 2 aparate de zbor Li-2, de altfel, apreciate ca avioane puternice pentru acele timpuri, au aterizat pe vechiul aerodrom din sectorul Râşcani al capitalei, încă răvăşit de exploziile bombelor. Anume această zi este considerată data oficială a fondării aviaţiei civile a Moldovei.
După semnarea Declaraţiei de Independenţă în anul 1991, Republica Moldova a început ascensiunea pe plan internaţional. Astfel, în 1992, ţara noastră a aderat la Convenţia de la Chicago, devenind un stat membru ICAO (Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale). Peste patru ani, în decembrie 1996, Republica Moldova se alătură Conferinţei Europene a Aviaţiei Civile (ECAC), devenind astfel primul stat membru al ECAC din CSI. În anul 2000, Republica Moldova aderă la Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene (EUROCONTROL).
La 1 ianuarie 2008, Republica Moldova devine stat membru cu drepturi depline al JAA (Autorităţii Aeronautice Unite ), iar în anul 2009, drept urmare a reorganizării JAA, Republica Moldova a semnat Aranjamentele de Lucru cu Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA), succesoarea JAA. În 2012, a fost semnat Acordul privind Spaţiul Aerian Comun între UE şi Republica Moldova.
Zbor constant la înălţimea performanţelor economice
În prezent, ramura aviaţiei civile a Moldovei are un efectiv de circa 2000 de persoane care activează atât în sectorul privat, cât şi în cadrul întreprinderilor de stat, precum Aeroportul Internaţional Bălţi, gestionat de către ÎS „Moldaeroservice”, Aeroportul Internaţional ÎS „Mărculeşti”, Compania Aeriană ÎSCA „Air Moldova”, Compania Aeriană antrenată la prestarea serviciilor aeronautice în agricultură ÎS „Moldaeroservice”, ÎS „MoldATSA”, întreprindere de utilizare a spaţiului aerian al Republicii Moldova, ÎS „Centrul Aeronautic de Instruire”, ÎS „Centrul de Medicină al Aviaţiei Civile”. De asemenea, în ramura aviaţiei civile activează şi societatea pe acţiuni cu capital majoritar al statului SA „Aeroport Catering”.
Sindicatele din aviaţie, sentimentul de siguranţă al lucrătorilor din spaţiul aerian |
Pe bună dreptate, Aeroportul Internaţional Chişinău, care a fost dat în concesiune pe un termen de 49 de ani SRL „Avia-Invest” printr-o hotărâre a Guvernului, este considerat principala poartă aeriană a ţării. Prin intermediul lui se efectuează 29 de rute regulate spre Asia şi Europa, precum Antalya, Atena, Barcelona, Bodrum, Bologna, Bucureşti, Dubai, Dublin, Frankfurt, Heraklion, Istanbul, Kiev, Larnaca, Lisabona, Londra, Milano, Moscova, Munchen, Nijnevartovsk, Paris, Riga, Roma, Soci, Sankt Petersburg, Surgut, Tel Aviv, Veneţia, Verona şi Viena.
Ar mai fi de precizat că 14 companii aeriene din lume operează zboruri în regim charter şi curse regulate prin Aeroportul Internaţional Chişinău, spre 29 de destinaţii mondiale. Astfel, anul trecut, numărul pasagerilor care au beneficiat de serviciile principalei porţi aeriene a ţării s-a ridicat la 1 milion 321.362 de persoane, adică cu 8,26 la sută mai mult decât în anul precedent, ceea ce reprezintă o cifră-record în istoria Aeroportului Internaţional Chişinău. În răstimpul dat, au fost realizate 17555 de curse, înregistrându-se o creştere de 8,91 procente faţă de anul 2012. Traficul poştal a constituit 642,39 tone, iar volumul de mărfuri transportate la sfârşitul anului ajunsese la 2177,07 tone, adică cu 7,62 la sută mai mult, comparativ cu anul precedent.
Mai mult ca atât, ultimele date statistice oficiale arată că volumul încărcăturilor transportate de navele aeriene a cunoscut o creştere în luna iulie anul curent, cu 117,5% mai mult faţă de luna anterioară, în timp ce majoritatea tipurilor de transport din ţară au fost în declin. De asemenea, transportul aerian este lider în ce priveşte sporul numărului de pasageri transportaţi pe parcursul a șapte luni ale anului curent.
Sindicatul Lucrătorilor din Transportul Aerian reprezintă interesele salariaţilor de la companiile aeriene Air Moldova, Aeroportul Internaţional Chişinău, MoldATSA, Centrul de Medicină Aeronautică şi Serviciul Hidrometeorologic de Stat, adică două mii de membri de sindicat.
Unul dintre principalele obiective ale activităţii curente a Consiliului Republican al Sindicatului Lucrătorilor din Transportul Aerian, a relevat preşedinte acestuia, Mihail Bradu, îl constituie încheierea contractelor de muncă. La mai multe întreprinderi, contractele colective de muncă deja au fost încheiate, la altele, precum MoldATSA, sunt pe cale de a fi finalizate.
Bunăoară, administraţia şi comitetul sindical de la Aeroportul Internaţional Chişinău au încheiat un contract colectiv de muncă foarte avantajos pentru salariaţi, care prevede asigurare medicală privată, bilete de odihnă şi tratament pentru salariaţi, precum şi alte avantaje. Salariaţii au de câştigat atunci când contractul de muncă este negociat în termeni acceptabili de ambele părţi. Acum, mulţi dintre angajaţi îşi dau seama că este avantajos să fii membru de sindicat. Astfel, dacă un salariat, membru al organizaţiei sindicale, este concediat sau disponibilizat, se cere în mod neapărat avizul comitetului sindical.
Sindicatul Lucrătorilor din Transportul Aerian a devenit membru al Organizaţiei Internaţionale a Sindicatelor din Aviaţie, din care fac parte toate întreprinderile de profil din ţările CSI, ceea ce-i permite să preia anumite prevederi pozitive ale legislaţiei altor ţări. De asemenea, Consiliul Republican al Sindicatului Lucrătorilor din Transportul Aerian organizează seminare cu participarea liderilor, a membrilor din sindicatele de profil ale altor state, face schimb de experienţă cu acestea. Cei străini au ce învăţa de la liderii sindicali din ţara noastră, deoarece în fruntea Sindicatului Lucrătorilor din Transportul Aerian din Moldova se află Mihail Bradu, o persoană cu o experienţă bogată în activitatea sindicală de profil de aproape 30 de ani, cu concursul nemijlocit al căruia s-a format şi s-a statornicit aviaţia civilă a Moldovei.