24 March 2025
Chisinau
Oficial

APEL-ul participanților la acțiunea de pichetare a Parlamentului din 13 decembrie 2024

Loading
Oficial APEL-ul participanților la acțiunea de pichetare a Parlamentului din 13 decembrie 2024
APEL-ul participanților la acțiunea de pichetare a Parlamentului din 13 decembrie 2024

Noi, participanții la acțiunea de pichetare, constatăm înrăutățirea situației social-economice a salariaților din țară. Salariile nu reflectă adevărata valoare a muncii depuse zilnic. Majorarea tarifului la gaze naturale în plină iarnă va afecta toată populația țării și va genera scumpiri în lanț la toate produsele, mărfurile și serviciile, iar salariile vor pierde din puterea de cumpărare.

Cei mai afectați de situația respectivă sunt angajații cu o retribuire joasă, inclusiv cei care beneficiază de salariului minim, care, în pofida compensațiilor acordate, vor fi în imposibilitatea de a supraviețui și a acoperi cheltuielile de bază ale familiei. Or, la momentul actual, salariul minim nu acoperă nici nivelul minimului de existență de 5900,8 lei pentru un copil și un adult.

În aspirațiile de a fi parte a familiei Europene, Republica Moldova s-a angajat să-și ajusteze cadrul legal la standardele Uniunii Europene, inclusiv la Directiva UE 2022/2041 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, planificată pentru transpunere, până în septembrie 2025, urmând ca în decursul a câtorva ani salariul minim să reprezinte 50% din salariul mediu.

În anul curent, raportul dintre salariul minim pe țară și salariul mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul curent, constituie 36,5%, iar în cazul aprobării acestuia în cuantum de 5500 de lei, acesta se va diminua și va constitui doar 34,2%, raportat la cuantumul salariului mediu lunar pe economie de 16100 de lei, prognozat pentru anul 2025.

Potrivit art. 2 din Legea salarizării nr. 847/2002, cuantumul salariului minim lunar din sistemul unitar de salarizare nu poate fi mai mic decât mărimea minimului de existență calculat pentru ultima perioadă de gestiune. Astfel, valoarea de referință pentru calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar urmează a fi stabilită cel puțin în cuantumul minimului de existență, care, conform datelor Biroului Național de Statistică, a constituit în semestrul I din 2024 pentru totalul de populație – 2926 de lei, iar pentru persoanele apte de muncă – 3120,3 lei.

Concomitent, suntem ferm convinși că salariații din țară trebuie să beneficieze de recuperarea capacității de muncă și ne exprimăm dezacordul față de propunerea de reducere, pentru anul 2025, a cheltuielilor pentru asigurarea dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate cu 10 mln. de lei. Micșorarea sumei alocate va conduce la reducerea numărului de persoane care se vor bucura de acest drept, în condițiile în care, pe parcursul ultimilor zece ani, suma alocată pentru asigurarea dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate rămâne constantă (30 de mln. de lei), iar numărul beneficiarilor de bilete s-a micșorat de două ori în urma majorării prețului mediu al unui bilet.

În această ordine de idei, cerem:

  1. Stabilirea salariului minim pe țară în mărime de 6000 de lei, de la 1 ianuarie 2025, și utilizarea acestuia la planificarea cheltuielilor bugetului de stat pentru anul 2025;
  2. Majorarea cu 35% a valorilor de referință de bază (cultura, asistența socială, funcționarii publici din cadrul autorităților publice locale etc.) și a celei utilizate la calcularea salariilor personalului didactic, ştiinţifico-didactic, științific, personalului din grupul ocupațional „Ordine publică și securitate a statului”etc.;
  3. Alocarea a 50 de mln. de lei destinate asigurării dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate.

13 decembrie 2024
mun. Chişinău

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
link slot gacor
Slot
slot thailand