Angajații Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, din nou, în pragul disperării. De aproape cinci luni, ace-știa nu și-au primit salariile. Și mai grav este că, din luna martie și până în prezent, aproape 700 de muncitori au demisionat.
Potrivit lui Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, autoritățile au început să plătească lefurile la doar câteva din cele 35 de filiale ale CFM, dar și acolo s-au oprit din lipsă de bani. Acum, restanțele salariale la întreprindere trec de 130 de milioane de lei.
„S-a achitat salariul la câteva filiale din 35 pentru luna aprilie. Au mai rămas alții pentru aprilie, mai, iunie și jumătate de iulie, patru luni aproape. Suma datoriilor constituie la ziua de azi 131 de milioane de lei. Am oferit anterior unele soluții pentru a rezolva problema, dar nu am fost auziți. Noi, ca să acoperim toate cheltuielile, trebuie să avem tranzitul din Ucraina spre România. Acest tranzit acum nu este, pentru că Ucraina transportă totul prin porturile sale. Statul trebuia încă din luna februarie să includă în buget pentru întreținerea infrastructurii 400 de milioane de lei. Și pentru transportarea călătorilor 80 de milioane de lei. Dacă este cale ferată, întreprindeți ceva, dacă nu, închideți-o și nu chinuiți oamenii nouă ani de zile”, ne-a spus revoltat Ion Zaporojan.
Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a solicitat în acest sens intervenția prim-ministrului pentru soluționarea situației. La rândul lor, autoritățile spun că sunt în căutare de soluții.
„La etapa actuală, suntem în căutare de soluții, în cooperare cu administrația acestei companii, astfel încât aceste salarii restante să fie achitate angajaților. Poziția Guvernului este principială în acest sens. Ne dorim ca, din potențialul care există acum la companie, să fie identificate soluții pentru angajați”, a menționat purtătorul de cuvânt al Guvernului Daniel Vodă.
Am solicitat o reacție și de la Agenția responsabilă de administrarea proprietăților publice. Șeful de aici a dat vina pe conducerea CFM, care ar ezita să dea în chirie spațiile nevalorificate de întreprindere și să vândă fierul uzat.
„Avem bunuri care nu sunt utilizate de mai mult de 10 ani în cadrul întreprinderii. Aceste bunuri trebuie să fie valorificate, dacă nu sunt utilizate și Calea Ferată nu vrea să le utilizeze, ele prezintă o valoare financiară. CFM are astăzi până la 65 de mii de metri pătrați care nu au fost transmiși în locațiune și 65 de mii de metri pătrați neutilizați în procesul tehnologic”, a spus Roman Cojuhari, director general al Agenției Proprietății Publice.
Precizăm că CFM se confruntă de ani buni cu probleme la achitarea salariilor. În 2020, întreprinderea a ajuns în prag de faliment, iar angajații au protestat în mai multe raioane. Din 2020, numărul angajaților a fost redus de la aproape zece mii la 5600.