Ori de câte ori li se reproşează disconfortul, tratamentul prost al pasagerilor, administratorii rutelor maxi-taxi, şoferii de microbuze parează: să se majoreze plata călătoriei şi veţi avea servicii mai bune! Dar cum Dumnezeu să fie mărite tarifele, dacă nimeni, poate în afară de înşişi administratori şi şoferi de microbuze, nu ştie care sunt veniturile reale acumulate de întreprinderile care şi-au împărţit cele 66 de rute de maxi-taxi din capitală?
Lilian Copaci, şeful direcţiei de management în transport al Direcţiei generale de transport public şi căi de comunicaţie a primăriei capitalei, spune că structura din care face parte nu se amestecă în activitatea financiar-economică a agenţilor economici care administrează rutele de microbuze din municipiul Chişinău. Nici Margareta Bâtcă, director adjunct al Direcţiei generale de finanţe a primăriei municipiului Chişinău, care s-ar părea că ar trebui să fie la curent cu veniturile acumulate în bugetul municipal, nu a putut să dea nişte cifre concrete, invocând pretextul colegului său din direcţia de transport.
De bună seamă, cum este posibil de a calcula veniturile obţinute în urma prestării serviciului de maxi-taxi, dacă călătorilor care beneficiază de acest fel de transport nu li se dă nici un document ce ar confirma plata pentru beneficiul respectiv? De ce, mă întreb şi eu, dacă ne folosim de troleibuz, un alt tip de transport de călători în capitală, ni se dă un tichet care confirmă că am plătit pentru serviciul respectiv, de ce, dacă am făcut o cumpărătură la un magazin sau supermarket, ni se dă bon de casă, iar pentru că am plătit serviciul de călătorie în microbuz şoferul maxi-taxi nu ne dă nici o „hârtiuţă” şi nici nu este instalat un aparat electronic care ar contabiliza zilnic numărul călătorilor? Sau poate operatorii de maxi-taxi activează în baza patentelor, asemenea micilor întreprinzători sau vânzătorilor de la pieţe? Însă Eduard Podubnâi, şef de direcţie la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, ne informează că legislaţia nu prevede posibilitatea de a presta servicii de transport de pasageri în bază de patentă.
Veniturile administratorilor de rute maxi-taxi, cea mai mare taină a capitalei |
Da, admit faptul că plata pentru o călătorie cu maxi-taxi în raza municipiului Chişinău ar trebui să fie de 5 lei, precum se vehiculează în ultima vreme, sau chiar 8-9 lei, după cum spun unii administratori de rute, care fac referinţă la standardele din ţările dezvoltate, în care tariful pentru o călătorie este stabilit în proporţie de 60-70 procente din costul unui litru de combustibil. Pe când la noi, se plâng, „stăpânii” transportului cu maxi-taxi din capitală, nu se ridică nici la 20 procente din preţul litrului de motorină. Însă agenţii economici care administrează rutele de microbuze în capitală, ca să obţină majorarea costului călătoriei, trebuie să vină cu calcule exacte, cu date concrete, reale despre veniturile lor, despre încasările zilnice pe care le realizează ca urmare a perceperii taxei de 3 lei de la fiecare călător. Dar cum să ne convingă ei cu calculele lor, dacă nu dau bilete pasagerilor?
Cum îşi calculează, îşi plătesc administratorii de rute taxele, impozitele în bugetul central şi local? Or, după cum rezultă din informaţia pusă la dispoziţie de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, agenţii economici privaţi antrenaţi în activităţile de transportare a pasagerilor din municipiul Chişinău achită impozitul pe venit, taxa pentru folosirea drumurilor şi taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători, care se duce în bugetul municipal. Ţin să precizez că, potrivit Margaretei Bâtcă, toate impozitele şi taxele sunt plătite de către întreprinderile care administrează rutele de microbuz.
Ce impozite plătesc administratorii de rute?
Cu taxa locală pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători lucrurile arată simplu şi clar. Cotele lunare ale acestora sunt stabilite de către Consiliul municipal Chişinău în funcţie de fluxul de călători ce se înregistrează pe fiecare rută şi coeficientul de emisie la linie a unităţilor de transport şi variază de la 325 de lei, pentru rutele cu cel mai mic flux de pasageri, până la 900 lei, pentru rutele cu cel mai mare torent de călători, de fiecare microbuz. Încasările anuale în bugetul municipal de la perceperea acestora se ridică până la 18-20 milioane de lei şi pot fi verificate uşor. La fel e şi cu taxa pentru folosirea drumurilor. Se ştie oficial, cu precizie, câte unităţi are fiecare întreprindere, astfel încât nu prezintă nici o greutate să se calculeze care este suma totală pe care trebuie s-o achite cu titlu de taxă orişicare întreprindere care administrează rutele maxi-taxi din municipiul Chişinău.
Proprietarul de microbuz trebuie să se vândă cu tot cu maşină
Confuzie totală, posibilităţi enorme de evaziune fiscală există în ce priveşte calcularea şi plata impozitelor pe veniturile obţinute de şoferii de microbuze, de administratorii de rute. Nici vorbă, agenţii economici, adică administratorii de rute de maxi-taxi, le plătesc cu regularitate, fără abateri. Or, în lipsa oportunităţilor legale de a porni propria afacere în domeniul transportului de călători cu maxi-taxi din municipiul Chişinău, singura şansă de a câştiga un ban în această sferă de servicii publice este să te faci slugă la „stăpânii” transportului cu maxi-taxi, adică să te angajezi şofer pe ruta respectivă. Chiar dacă ai propriul tău mijloc de transport.
Mai întâi, închei un acord de locaţiune a mijlocului tău de transport, pentru care administratorul îţi plăteşte o anumită taxă, a cărei mărime îţi este impusă de acesta, după care tu însuţi semnezi un contract individual de muncă, în care „stăpânul” rutei îţi dictează condiţiile lui, mărimea salariului.
Deci, până aici, totul este legal, corect. Cu toate că despre ce legalitate şi dreptate poate fi vorba în condiţiile în care „stăpânul” îţi dictează regulile lui de joc. Dar nu aceasta este cel mai grav, deşi mulţi proprietari, foşti şoferi de microbuze, declară că au fost siliţi să renunţe la maxi-taxi tocmai pentru că administratorii, adică patronii rutelor, i-au obligat să lucreze în condiţii umilitoare, contra unor salarii mizerabile. Cel mai rău este că toate aceste contracte şi, în genere, contabilitatea agentului economic din sfera respectivă, nu reflectă date reale privind salariile şoferilor, încasările zilnice, lunare.
Contabilitate paralelă
De obicei, în contractul individual de muncă încheiat cu şoferul, conducătorul întreprinderii indică drept leafă mărimea minimă a salariului din sectorul real al economiei, care până mai deunăzi era de 1400 lei, din care se plăteşte impozitul pe venit, contribuţiile la fondurile asigurărilor sociale de stat, de asigurări medicale obligatorii. Adică, cum ar fi să spun, patronul întreprinderii date creează aparenţa unui contribuabil onest, nu dă pretext pentru a fi învinuit de folosirea muncii „la negru”. Pe când, în realitate, şoferul primeşte o leafă mai mare, în funcţie de încasări, conform unei înţelegeri informale convenite cu angajatorul la momentul angajării.
Chiar dacă şoferul de maxi-taxi nu dă bilete călătorilor, „stăpânul” nu poate fi amăgit atât de uşor în privinţa încasărilor zilnice. Pentru că, după cum îmi explica chiar un administrator de rută, acesta ştie cam care este fluxul de călători pe ruta respectivă şi deci lesne poate calcula valoarea veniturilor zilnice. Încât, la sfârşitul zilei de muncă, atunci când predă „casa”, şoferul nu are cum să înșele cine ştie ce administratorul, doar de câțiva lei acolo.
În schimb, „stăpânul” îşi poate permite să amăgească statul, municipalitatea, în lipsa unei evidenţe stricte, legale a încasărilor obţinute din perceperea celor trei lei de la fiecare călător.
Din cauză că nu se dau bilete de călătorie, el poate indica orice cifră care îi trăsneşte prin cap în contabilitatea întreprinderii şi nici un fisc nu va putea dovedi vreo ilegalitate, precum ar fi evaziunea fiscală.
(Va urma)