În zilele noastre, inegalitatea reprezintă una dintre principalele ameninţări pentru bunăstarea omului. „Inegalitatea răneşte pe toată lumea. Trăim într-o lume lipsită de egalitate. Bogaţii sunt insensibili la suferinţele săracilor”, constată Jim Yong Kim, președintele Băncii Mondiale. Bogăţia planetei este concentrată în mâinile unui grup îngust de persoane, încât majoritatea absolută a omenirii nici nu-şi dă seama de aceasta. Aproape un procent de inşi deţine 46% din averea lumii.
Salarii mai mici, milionari mai mulţi
Chiar dacă, în ultimii ani, din perspectiva creşterii economice, s-au înregistrat progrese vizibile, repartizarea veniturilor băneşti, din păcate, pe an ce trece, devine tot mai inechitabilă. Luaţi aminte ce se face în Republica Moldova! Astfel, în timp ce numărul milionarilor a crescut în perioada de după izbucnirea crizei mondiale cu peste 60 la sută, ajungând anul acesta, potrivit datelor Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, la 231 de persoane, salariul mediu lunar pe ţară s-a micşorat în răstimpul dat cu 4-5%!
Cum se explică o asemenea creştere a inegalităţii de venituri? De ce cea mai mare parte a acestora ajung în buzunarele celor mai bogaţi oameni din societatea noastră? Nu demult, economistul francez Thomas Piketty a publicat o carte, „Capitalul în secolul XXI”, prin intermediul căreia caută să lanseze o teorie unică despre inegalitate, în măsură să explice natura creşterii economice, repartizarea veniturilor între capital şi muncă, precum şi distribuirea averii şi a veniturilor între indivizi.
Potrivit acestuia, amploarea inegalităţii, care a luat proporţii deosebit de mari în ultimii ani, este determinată în mare măsură de veniturile şi remunerările excesive. În afară de aceasta, remarcă Thomas Piketty, a sporit în mod vertiginos nivelul salarizării celor mai bogaţi oameni, care reprezintă categoria superioară a societăţii noastre. În acest sens, el face referinţă la faptul îmbogăţirii excesive a unui procent, a celor mai bogaţi cetăţeni ai SUA. Veniturile obţinute de cei mai înstăriţi reprezentanţi ai societăţii depăşesc în mod catastrofal câştigurile salariale ale populaţiei ţării.
Directorii de întreprinderi îşi trag salarii fabuloase
Acum, atât în ţările dezvoltate, cât şi în statele mai slabe, precum Republica Moldova, cu economii în curs de dezvoltare, se aplică „ceva nou” şi anume majorarea cuantumurilor „super-retribuţiilor”. Bunăoară, potrivit ultimelor date, în ţara noastră există 30 de manageri de companii de stat, cu salarii lunare de la 20 de mii până la 100 de mii de lei. Unii dintre aceşti directori de întreprinderi de stat ajung să facă parte chiar din lista milionarilor din ţară. Aceasta în timp ce salariul mediu brut pe ţară nu se ridica anul trecut nici la 4300 de lei.
Cine decide cât trebuie să câştige lunar directorul general al unei companii de stat? În principiu, conducătorii din veriga superioară îşi stabilesc ei înşişi salariile, invocând nişte norme sociale. Aceştia îşi motivează majorarea lefurilor prin faptul că normele sociale sunt expuse eroziunii. Adică, ei justifică creşterea abuzivă a veniturilor lor prin factori sociali, politici, dar nicicum prin argumentări de ordin economic.
Corina Silbo, reprezentantă a Agenţiei fiscale din Suedia, consilier al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat din Moldova, crede că adâncirea prăpastiei dintre veniturile persoanelor bogate şi ale celor sărace din ţara noastră ar rezulta şi din cauza faptului că salariile şi alte surse de venituri în ţara noastră nu sunt taxate cum ar trebui să fie.
Atât experţii locali, cât şi cei de peste hotare, insistă ca statul, dincolo de asigurarea creşterii şi a stabilităţii dezvoltării economice, să se preocupe şi de distribuirea corectă, echitabilă a veniturilor. Or, afirmarea spiritului dreptăţii, echităţii presupune nu doar creşterea nivelului mediu al veniturilor pe cap de locuitor al ţării, ci, în primul rând, ca venitul global să nu se concentreze în mâinile unui grup limitat de persoane, să fie împărţit egal între toţi cetăţenii ţării. Bunăoară, Jephie Franchelle de la Universitatea Harvard propune scutirea de impozite a angajaţilor cu venituri mici, retezarea sumelor de bani neimpozitate ale angajaţilor cu salarii mari, precum şi aplicarea unor taxe mai mari pentru averea moştenită.
Thomas Piketty îndeamnă să se introducă impozit global la averile mari, pentru a încetini cumva ritmul galopant al îmbogăţirilor excesive. Acesta este de părere că dacă un conducător de întreprindere ar fi conştient că va rămâne cu doar o părticică mică din venitul pe care el contează să-l obţină prin încălcarea normelor sociale şi sporirea remunerării sale excesive, atunci el nu ar mai dori să se facă de ruşine.
Impozite mai mari pentru venituri mai mari
Sindicatele din Republica Moldova consideră că echilibrarea inegalităţilor dintre bogaţi şi săraci poate fi realizată prin majorarea cotei de impozitare a veniturilor persoanelor cu câştiguri mari, ne informează Maria Creminscaia, consultant principal-expert în probleme financiare şi social-economice al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM). Drept confirmare, dumneaei ne relatează că CNSM a înaintat un set de propuneri la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative ce vizează politica fiscală, vamală şi bugetară a Republicii Moldova pentru anul viitor. Astfel, sindicatele sugerează ca suma veniturilor persoanelor fizice impozitate la nivelul cotei de 7 la sută să fie mărită de la 27.852 de lei, cât este în prezent, până la 29.328 de lei. În timp ce veniturile mai mari de suma indicată de sindicate să fie taxate cu un impozit de 18%.
Totodată, CNSM propune ca în Codul Fiscal să fie introdusă prevederea ca veniturile anuale ale persoanelor fizice care depăşesc 240 de mii de lei să fie impozitate cu o cotă de 25%. Maria Creminscaia argumentează că, prin acceptarea respectivei sugestii a CNSM, în afară de reducerea inegalităţilor dintre persoanele sărace şi cele bogate, se va obţine o suplimentare a veniturilor în bugetul de stat şi cel al administraţiilor publice locale.
Unde mai pui, precizează dumneaei, că, în multe ţări europene, persoanele fizice cu venituri mari plătesc impozite mult mai înalte în bugetele ţărilor lor. De exemplu, cota maximă de impozitare în ţări precum Suedia, Lituania şi Letonia este de 25 la sută, în Bulgaria, Polonia, Portugalia – 40%, în Italia – 45%, în Austria – 50%, în Belgia – 55%, în Olanda – 60%.
Ar mai fi de specificat că, în Irlanda, persoanele fizice cu venituri medii pe economie plătesc un impozit în mărime de 48 la sută. În timp ce salariaţii din Germania, Austria, Belgia, Finlanda, Franţa, Olanda şi Marea Britanie ale căror venituri sunt de două ori mai mari decât venitul mediu pe economie sunt impozitaţi conform cotei maxime de fiscalitate.
Maria Creminscaia a mai ţinut să evidenţieze că sindicatele din Moldova consideră impozitarea veniturilor persoanelor fizice ce depăşesc de 4-5 ori salariul mediu pe economie la nivelul cotei de 25 la sută drept una argumentată, mai ales dacă avem în vedere că cetăţenii cu venituri mari din ţări precum Belgia, Olanda plătesc impozite de 55-60%. S-a calculat că, în cazul acceptării propunerii venite din partea Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, volumul încasărilor de la impozitul pe venit al persoanelor fizice în bugetul public ar creşte cu peste 1 miliard 170 de milioane de lei.
În mod paradoxal, în loc să accepte cu entuziasm propunerea CNSM, punerea în practică a căreia ar genera creşterea acumulărilor la bugetul ţării, Ministerul Finanţelor se opune introduceri cotei majorate de impozitare, susţinând că această modificare ar contribui la extinderea fenomenului plăţii salariilor „în plic”. În replică, CNSM argumentează că asemenea argumente nu-şi au locul, deoarece de salarii mari beneficiază întregi segmente ale sectorului bugetar, precum sistemul judiciar, administraţia publică, demnitarii de stat, sfere în care, practic, contracararea fenomenului de achitare a salariilor „în plic” poate fi uşor realizată.