Un sondaj, realizat acum câţiva ani, arată că majoritatea populaţiei din RM cunoaşte doar despre asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), celelalte tipuri de produse care oferă siguranţă rămânând în umbră. Gradul mic de penetrare a serviciilor de asigurare se explică simplu – situaţia financiară a populaţiei este precară, iar mentalitatea insuficient de deschisă pentru a trata asigurarea ca una din priorităţi.
În primele trei luni ale anului curent, cele 17 companii active pe piaţa de asigurări din Republica Moldova au raportat un volum total de prime brute subscrise de circa 232 mil. lei (14,4 mil. euro), nivel similar cu cifrele raportate pentru ianuarie-martie 2012, arata datele financiare preliminare centralizate de Comisia Naţională a Pieţei Financiare (CNPF).
Circa 92% din totalul afacerilor asiguratorilor au fost raportate pe segmentul de asigurări generale, restul de 8% fiind aferente poliţelor life. Potrivit datelor CNPF, ca şi în perioadele anterioare de raportare, portofoliul pieţei a fost dominat în continuare de asigurările de tip auto: CASCO – 16,9%, RCA – 20,3%, respectiv Carte Verde – 25%. Alte tipuri de poliţe de asigurări generale cu pondere semnificativă în structura pieţei au fost cele de tip property (incendiu, calamităţi naturale şi alte asigurări de bunuri) care au generat circa 7,9% din totalul pieţei, poliţele de sanatate (cu valabilitate în interiorul şi în exteriorul Moldovei) – 4,1%, accidente şi boală – 2,9%, răspundere civilă generală – 1,8%.
În ceea ce priveşte valoarea îndemnizaţiilor brute plătite de companiile de asigurare, aceasta s-a majorat cu 9,6% pana la 118 mil. lei (7,3 mil. euro) – echivalentul a 50,8% din totalul subscrierilor. Circa 58% din totalul daunelor plătite au fost aferente segmentelor auto.
Nivelul de asigurare – 306 lei pe cap de locuitor
Chiar dacă în ultimii ani există o tendinţă de creştere a industriei asigurărilor, ponderea în PIB nu este tocmai încurajatoare. Asta, deoarece cota serviciilor de asigurare a descrescut de la 1,36% în 2009 la 1,24% în 2012. Aceasta înseamnă că avem rezerve duble la acest capitol, dacă ne comparăm cu ţările din regiune. Tot în 2012, densitatea asigurărilor, care reprezintă raportul dintre volumul primelor brute subscrise şi numărul populaţiei, a înregistrat nivelul de 306,0 lei/locuitor, fiind în creştere cu 23,3 lei/locuitor (8,2 la sută) faţă de nivelul anului precedent.
Aceasta în condiţiile în care majoritatea ţărilor din Europa Occidentală raportează rate de penetrare a asigurarilor de 6-10% (adică ponderea veniturilor din primele de asigurări în PIB), Olanda şi Marea Britanie conducând detaşat. Pe de altă parte, regiunea ECE oferă o imagine mai complexă: unele pieţe, cum ar fi Turcia, România şi Serbia, înregistrează rate de penetrare a asigurărilor sub 2%, în timp ce pe pieţele dezvoltate precum Cehia, minim 4% din PIB provin din veniturile din prime de asigurări.
„Indicatorul cotei serviciilor de asigurare în PIB demonstrează că nu s-a reuşit întru totul ca asigurările să fie conştientizate de toţi (populaţie, agenţii economici, factorii de decizie de diferite nivele) ca un instrument eficient de protecţie contra riscurilor. Dacă e să vorbim de produse de asigurare, atunci piaţa are la bază asigurările auto (asigurările RCA internă, Carte Verde şi Casco), după care distingem asigurările de bunuri, asigurările de persoane (viaţă, sănătate şi accidente) şi cele de răspundere civilă (altele decât cele auto)”, susţine Vladimir Ştirbu, director Direcţia generală supraveghere asigurări CNPF.
În categoria de asigurări obligatorii intră nu doar RCA şi Carte Verde, ci şi următoarele asigurări impuse prin lege şi acte normative ale instituţiilor de resort:
– asigurările obiectelor de leasing (în special auto casco şi echipamente); |
– asigurările bunurilor gajate la bănci (în special imobile, echipamente); |
asigurare medicală pentru călători în străinătate (obligatorii la cumpărarea foilor de odihnă peste hotare); |
– asigurarea de construcţie-montaj, în special în domeniul drumurilor; |
– asigurarea de exploatare a obiectelor industriale periculoase (ca şi condiţie pentru obţinerea şi menţinerea licenţei); |
– alte asigurări obligatorii de volum mai mic (testări clinice, răspunderea brokerilor, laboratoare de certificare etc.). |
Veaceslav Cernica, director executiv al brokerului de asigurare Ervax Grup spune că subdezvoltarea asigurărilor din Moldova poate fi explicată prin una din următoarele situaţii: pe de o parte, oamenii nu se informează despre pierderile pe care le suferă semenii lor: distrugeri de avere şi vieţi omeneşti de pe urma inundaţiilor, incendiilor, vânturilor puternice, cutremurelor, grindinei, îngheţurilor etc., iar pe de altă parte, deşi sunt informaţi, nu conştientizează faptul că aceste pierderi îi pot afecta în mod direct.
”Altă categorie de oameni cunosc perfect riscurile, simt că îi pot afecta, dar nu au bani să cumpere asigurarea. Merită de menţionat şi experienţa negativă de colaborare cu asigurătorii care poate inhiba intenţiile de a cumpăra asigurări nu numai a celui care a avut experienţa, ci şi a apropiaţilor şi colectivităţii acestuia. În această ordine de idei, oamenii cumpără asigurări atunci şi numai atunci când simt pericolul, au bani liberi şi cred că societatea de asigurări are o situaţie financiară bună”, susţine Cernica.
Bineînţeles că asigurarările auto obligatorii RCA şi Carte Verde sunt în topul preferinţelor cetăţenilor, pentru că în lipsa lor sunt penalizaţi sau chiar le este îngrădită circulaţia pe drumurile publice. Asigurarea pentru daună proprie la autovehicule este o altă opţiune preferată de asiguraţii moldoveni, întrucât pentru mulţi autovehiculul reprezintă o prioritate în viaţă pentru care contractează împrumuturi grele şi lucrează asiduu. Asigurărilor legate de deţinerea şi exploatarea autovehiculelor le corespunde aproape 65% din încasările de prime de asigurare pe piaţă.
Cerere şi ofertă mică pentru asigurarea de viaţă
Asigurările de viaţă deţin circa 5% din totalul volumului de asigurări, în ţările dezvoltate însă acest tip de asigurări subscriu mai mult de jumătate din totalul primelor brute subscrise.
Situaţia dată poate fi explicată şi prin anumite chestii obiective, dar şi subiective. Obiectiv ar fi că RM este încă un stat tânăr şi oamenii nu au încredere ce va fi peste 20-30 ani. Subiectiv este faptul că moldovenii trăiesc încă cu obiceiurile preluate din sistemul sovietic, când totul era asigurat până la moarte. În viziunea mai multor experţi, moldovenii nu au reuşit să conştientizeze noile reguli de trai, deşi ar trebui să-şi schimbe mentalitatea cardinal, din considerentul că este evident trendul de majorare a vârstei de pensionare până la 70 ani.
Cererea pentru asigurări depinde de necesităţile şi bunăstarea populaţiei |
Pe de altă parte, se lucrează foarte prost la capitolul informare şi popularizare a produselor asigurării de viaţă. Aceasta în condiţiile în care avem un sistem de pensii care în curând nu va face faţă cerinţelor. Dacă nu demult patru contribuabili lucrau pentru asigurarea pensiei unui pensionar, pe moment acest raport este de unu la unu.
Deşi sunt frecvente şi cumpărările din impuls, totuşi de cele mai multe ori decizia de cumpărare poate fi luată în decurs de luni sau chiar ani din momentul primului dialog cu clientul. Ponderea de 5% a asigurărilor de viaţă în total este explicată anume prin dificultatea efectuării vânzărilor pe acest sector, dar şi prin oferta sărăcăcioasă de pe piaţa autohtonă de asigurări. În prezent, doar două companii prestează servicii de acest fel.
„Este un produs destinat clasei de mijloc care, în mod normal, ar trebui să constituie nu mai puţin de 85 la sută din populaţia ţării. Volumul asigurărilor de viaţă are şanse să crească atunci când va creşte nivelul de trai şi ponderea acestui tip de populaţie”, explică Cernica.