După aproape doi ani de dezbateri încinse ale reprezentanţilor guvernului, patronatelor, sindicatelor, în cadrul cărora fiecare parte urmărea interesul său, în sfârşit, s-a ajuns la un compromis rezonabil, maxim posibil de îmbunătăţire a legislaţiei muncii, care s-a fructificat printr-un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii. Acest act final i-a lăsat mulţumiţi pe toţi partenerii sociali, îndeosebi pe patronate şi sindicate. Or, prin consens, s-a ajuns la înţelegere, prin prisma normelor dreptului internaţional al muncii, practic, pe toate propunerile înaintate pe parcursul dezbaterilor.
De exemplu, sindicatele au avut încuviinţarea partenerilor de negocieri în ceea ce priveşte învestirea salariatului cu dreptul de a desface contractul individual de muncă în cazul în care angajatorul nu-i plăteşte salariul cel puţin două luni de zile. În acelaşi timp, în proiect a fost inclusă propunerea patronatelor de a concedia fără acordul sindicatelor salariatul a cărui stare de sănătate nu corespunde funcţiei deţinute şi în cazul în care angajatul lipseşte de la serviciu patru ore consecutive pe parcursul zilei de muncă. Mai pe scurt, partenerii sociali au cedat şi au câştigat.
În afară de compromisul rezonabil al partenerilor sociali, proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii s-a bucurat de aprobarea Ministerului Economiei, a Ministerului Finanţelor, Centrului Naţional Anticorupţie, de susţinerea Centrului pentru Drepturile Omului din Moldova, Camerei de Comerţ Americane din Moldova.
Un act oportun şi necesar
În nota informativă la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii, Ruxanda Glavan, ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, consideră drept un act oportun şi necesar adoptarea acestui proiect. Vorbind despre efectele acceptării documentului respectiv, dumneaei vorbeşte că prin aceasta se va contribui la armonizarea prevederilor Codului muncii cu prevederile altor acte normative în vigoare, la perfecţionarea legislaţiei muncii în vigoare, la flexibilizarea legislaţiei muncii existente şi aducerea acesteia în concordanţă cu cerinţele moderne ale economiei de piaţă, la respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale ambelor părţi, adică angajator şi salariat, în contextul raporturilor de muncă.
După ce s-a ajuns la un consens de principiu între partenerii sociali, după ce a obţinut aprobarea şi susţinerea unor instituţii publice centrale de profil şi a unor organizaţii nonguvernamentale, se părea că aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii de către Guvern şi înaintarea acestuia spre votare în Parlamentul ţării nu-i decât o formalitate. Însă, n-a fost să fie.
Gest surprinzător, de neînţeles al Ministerului Muncii
De bună seamă, iniţial, proiectul în cauză a fost inclus în ordinea de zi a şedinţei Guvernului din 8 mai, curent, însă examinarea lui a fost amânată pentru şedinţa ordinară a executivului, pretextându-se anumite formalităţi de coordonare a acestuia.
Următoarea şedinţă a Guvernului a avut loc pe 13 mai curent, şi, ca şi data precedentă, subiectul privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii figura în ordinea de zi a acesteia. Din păcate, lucrul acesta nu s-a întâmplat. Un responsabil de la serviciul de presă al Guvernului ne-a informat că, chiar la începutul şedinţei Executivului, Ruxanda Glavan, ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, a insistat ca fie suspendată aprobarea proiectului cu pricina fără a da anumite explicaţii.
Proiectul de lege ajunge în sertar
În ordinea de zi a şedinţei Guvernului din 20 mai curent, aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii nici nu a fost inclusă, ceea ce trezeşte o mare nedumerire. Or, este de-a dreptul paradoxal, inexplicabil comportamentul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Mai întâi, acest document este lăudat de Ruxanda Glavan, conducătoarea ministerului respectiv, care se pronunţă pentru aprobarea proiectului, ca mai apoi, în mod cu totul neaşteptat, examinarea şi aprobarea lui să fie suspendată la insistenţa acestei persoane. Ca până la urmă, în genere, acest subiect să nu fie propus de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei pentru ordinea de zi a Executivului.
De ce Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei s-a răzgândit să propună spre aprobare Guvernului proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii? Care sunt motivele reale ce au determinat conducerea acestui minister să bage în sertar un document în privinţa căruia a fost realizat un compromis muncit la nivel de parteneri sociali? De unde lipsa de respect faţă de patronate, sindicate şi cum vor putea reprezentanţii acestuia să se afle alături de parteneri în cadrul Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective?
Conducerea ministerului refuză să comenteze motivele retragerii proiectului
Am încercat să aflu răspunsuri la aceste întrebări chiar de la prima sursă, Ruxanda Glavan, ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Însă, dat fiind faptul că dumneaei, după cum m-au informat din anticamera ministrului, se afla în deplasare pentru mai multe zile, am cerut explicaţii de la viceminstrul Sergiu Sainciuc, care s-a eschivat de la o lămurire serioasă, reală a situaţiei confuze. Mai urât, acesta s-a dat în spectacol, declarând: „Totul o să fie ghini! Ministerul va propune aprobarea proiectului la una dintre şedinţele Guvernului!”
Se pune la cale adoptarea unui nou Cod al muncii fără acordul sindicatelor? |
La insistenţa mea de a explica de ce, totuşi, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei tergiversează aprobarea acestui proiect, care sunt cauzele şi când intenţionează ministerul să-l propună Guvernului spre aprobare, a urmat acelaşi refren: „Totul o să fie ghini!”.
Între timp, zvonurile privind motivele lipsei dorinţei de a aproba proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii curg gârlă. Astfel, potrivit unora, ezitarea Ministerului Muncii ar veni ca urmare a deciziei politice de a lăsa aprobarea proiectului pentru perioada de după încheierea alegerilor locale. Deşi, nu înţeleg ce are aprobarea acestui document cu electorala.
Alţii vorbesc că Ministerul Muncii nu doreşte să susţină proiectul, pentru că modificările şi completările la acesta nu ar conveni unor investitori străini, care ar pleda pentru excluderea negocierilor colective de mun-că, pentru acordarea unor drepturi exagerate angajatorilor şi de a limita drepturile salariaţilor.
Nu se exclude nici faptul că s-ar elabora un nou Cod al muncii, care ar putea să obţină putere de lege prin asumarea răspunderii de către Guvern. Aşa cum a fost adoptat anul acesta, bunăoară, bugetul de stat, iar sindicatele au fost puse în faţa faptului împlinit, fiind lipsite de dreptul legal de a participa la examinarea celor mai importante acte legislative ce vizează drepturile şi interesele salariaţilor, ale membrilor de sindicat.
Da nu e problema ministerului muncii in acest caz, aici cei de la Edicatie nu au dorit sa sustina acest proiect, Glavan chiar a insistat in repetate rinduri sa fie votat, dar sa lovit de decizia negativa de la ministerul educatiei, tin minte ca sa iscat si o discutie mai aprinsa la acest subiect intre Arapu si Maia Sandu
Codul Muncii trebuie foarte bine dezbatut cu patronatele si sindicatele. Astfel cand va fi modificat prin hotarare de Guvern sa nu apara reactii din parea societatii civile. Deci, nu cred ca trebuie de grabit.