În timp ce ţările cu servicii medicale foarte dezvoltate raportează, anual, 3000-5000 de cazuri de îmbolnăvire profesională, în Republica Moldova sunt luate la evidenţă 13-15 persoane cu astfel de probleme. Statistic, numărul acestora este în descreştere pe an ce trece. Reprezentanţii Centrului Naţional pentru Sănătate Publică spun că motivul e în faptul că nu este organizată calitativ evidenţa îmbolnăvirilor şi acestea nu sunt scoase la iveală. Totodată, reprezentanţii sindicatelor susţin că este vorba despre o practică vicioasă şi că nici prin intermediul instanţelor de judecată nu se poate obţine recunoaşterea patologiilor profesionale.
Şeful Secţiei sănătate ocupaţională a Centrului Naţional pentru Sănătate Publică, Veaceslav Vasiliev, a comunicat pentru „Vocea poporului” că toate cazurile de îmbolnăvire profesională înregistrate în ţara noastră în ultimii ani au fost depistate în urma unor adresări, în acest sens, din partea salariaţilor. Niciun caz de acest fel nu a fost descoperit, însă, în timpul controalelor medicale.
Pacienţii în cauză s-au adresat direct specialiştilor din secţia patologii profesionale a Spitalului Clinic Republican. Atunci câd acolo se confirmă suspiciunea respectivă, un serviciu specializat de la Centrul Naţional pentru Sănătate Publică cercetează cazul, posibilitatea ca îmbolnăvirea să se fi produs sub influenţa factorilor de risc de la locul de muncă şi dă verdictul. Veaceslav Vasiliev a concretizat că cercetarea acestor cazuri are loc gratuit şi a dat asigurări că deciziile luate în urma lor sunt obiective.
În contextul angajamentelor asumate de autorităţi faţă de forurile europene şi Organizaţia Internațională a Muncii, a fost elaborat un proiect de hotărâre pentru aprobarea conceptului serviciilor de sănătate ocupaţională. Documentul se află în stadiu de coordonare cu ministerele şi departamentele interesate, iar ulterior va fi remis Guvernului. „Chiar dacă această hotărâre va fi aprobată în timpul apropiat, aceste servicii vor deveni funcţionale abia peste trei-patru ani”, a menţionat şeful Secţiei sănătate ocupaţională a Centrului Naţional pentru Sănătate Publică.
Cazurile de îmbolnăvire profesională sunt documentate toate la solicitarea salariaţilor |
Documentul prevede crearea serviciilor care se vor ocupa de asigurarea supravegherii sănătăţii salariaţilor la locul de muncă. Acestea includ efectuarea controalelor medicale la întreprinderi, elaborarea pe baza rezultatelor cercetărilor de laborator a unor recomandări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de lucru, stabilirea stărilor premorbide ale patologiei profesionale etc.
Aceste funcţii vor fi îndeplinite de medicii igienişti din secţiile sănătate ocupaţională ale centrelor de sănătate publică, specialiştii în patologii profesionale din comisiile pentru efectuarea controalelor medicale ale angajaţilor aflaţi în condiţii de risc profesional, precum şi ergonomiştilor. De asemenea, atunci când vor fi stabilite patologii profesionale, salariaţilor afectaţi le va fi oferit tratament spitalicesc şi servicii adiţionale de reabilitare şi recuperare, inclusiv sanatorială.
După aprobarea de către Guvern a acestui document, etapa următoare va fi elaborarea unor planuri de acţiuni. Totodată, pentru anul viitor se preconizează ratificarea Convenţiei 161 a Organizaţiei Internaționale a Muncii privind serviciile de sănătate ocupaţională. Odată cu instituirea cadrului legislativ şi normativ în domeniu, va demara un proces de restructurare a întregului sistem ce ţine de efectuarea controalelor medicale. Această activitate va deveni una sistemică, ceea ce va duce la creşterea numărului de cazuri de îmbolnăvire profesională depistate şi la cunoaşterea tabloului real ce ţine de problema în cauză.
În orice ţară europeană dezvoltată, precum Finlanda, Polonia ori Suedia sunt raportate anual 3000-5000 de cazuri noi de îmbolnăvire profesională. În Finlanda, numărul acestora ajunge şi la 7000, pentru că serviciile medicale sunt foarte dezvoltate şi permit o depistare bună chiar şi a stărilor antepatologice din contul calităţii controalelor medicale, a specificat Veaceslav Vasiliev.
Conform datelor de care dispun centrele teritoriale de sănătate publică, din numărul total al locurilor de muncă supuse controlului timp de un an, 14 la sută nu corespund normativelor în vigoare în ce priveşte factorii chimici, iar până la 10 la sută – cei fizici. În Republica Moldova sunt un milion 173 de mii de angajaţi.
Documente şi evidenţe ce nu sunt recunoscute
Preşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Oleg Budza, a povestit în cadrul liniei fierbinţi, inaugurate recent de ziarul „Vocea poporului”, că primeşte frecvent în audienţă salariaţi care au boli profesionale, cu manifestări evidente şi chiar documente, ce nu sunt recunoscute de vreo instanţă.
„Este o practică vicioasă şi eu nu am ce le spune. O doamnă cu numele Cravţov mi-a spus că a trebuit să se adreseze specialiştilor din Ucraina pentru a putea demonstra că are o maladie profesională, pentru că în ţara noastră nimeni nu recunoate acest lucru. Şi acesta nu este singurul caz. Adevărul e că nici prin intermediul instanţelor de judecată nu poţi să demonstrezi că e vorba de o patologie profesională”, a menţionat preşedintele CNSM.
Salariaţilor cu manifestări patologice le va fi oferit tratament şi servicii de recuperare |
Un expert finlandez, care s-a familiarizat cu practicile ce ţin de depistarea bolilor profesionale existente în ţara noastră, a constatat că trebuie să existe specialişti în domeniu care să se ocupe cu evaluarea riscurilor de boli profesionale la întreprinderi.
„Nu putem afirma că salariaţii din Republica Moldova sunt mai sănătoşi decât cei din ţările care înregistrează an de an mii de noi cazuri de îmbolnăvire profesională. Nici nu putem spune că locurile de muncă de la întreprinderile din ţara noastră sunt lipsite de condiţii nocive sau riscuri de boli profesionale”, a constatat Oleg Budza.
Analizele efectuate au arătat că după adoptarea cadrului legislativ şi normativ în domeniu, după elaborarea nomenclatorului bolilor profesionale, statisticile vor cunoaşte un salt esenţial. Vor fi recunoscute greşelile, maladiile profesionale care acum sunt ascunse, iar oamenii nu vor mai fi lăsaţi în voia sorţii. Pentru sindicate este foarte important ca specialiştii care vor efectua controlul medical al salariaţilor să fie independenţi, să nu fie remuneraţi din contul patronilor, ci din bugetul de stat, iar structura aceasta să fie una separată şi cu finanţare de la stat, a precizat Oleg Budza.
„Să înţeleagă cititorii că sindicatele sunt pentru o schimbare radicală a atitudinii faţă de condiţiile nocive de la locul de muncă. Dacă acesta scurtează viaţa, trebuie reorganizat, reprofilat, schimbat. Nu este o glumă atunci când oamenii îşi pierd sănătatea şi devin invalizi la 40 de ani. Sunt mulţi salariaţi care au boli profesionale şi aceasta e o povară grea pentru ei şi pentru familiile lor”, a conchis preşedintele CNSM.