Durata normală de 40 de ore a săptămânii de lucru, precum şi felul în care sunt aplicate prevederile Codului muncii ce ţin de remunerarea lucrătorilor în funcţie de programul de activitate pe care îl au, continuă să genereze controverse.
Astfel, pe adresa Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova sunt expediate, în permanenţă, scrisori din partea salariaţilor-membri de sindicat, prin care este solicitată opinia experţilor în diverse probleme legate de aceste aspecte.
Cu referire la o solicitare din partea unui salariat de la o instituţie preşcolară din oraşul Criuleni, juriştii CNSM remarcă faptul că, în prezent, ziua de lucru cu o durată neîntreruptă de 24 de ore constituie o încălcare a legislaţiei muncii. Or, potrivit art. 100 din Codul muncii, durata zilnică maximă a timpului de lucru nu poate depăşi 10 ore şi, doar prin convenţie colectivă, ea poate fi, pentru anumite genuri de activitate, unităţi sau profesii, de 12 ore, urmate de o perioadă de repaus de cel puţin 24 de ore.
Cât priveşte munca de noapte şi remunerarea acesteia, în corespundere cu dispoziţia art. 103 alin. (1) din Codul muncii, este reprezentată de activitatea prestată de lucrători de la 22:00 până la 6:00. Plata pentru lucrul efectuat în acest răstimp, potrivit art. 159 al aceluiaşi cod, va include un adaos în mărime de cel puţin 0,5 din salariul de bază pe unitate de timp, stabilit angajatului.
În baza celor relatate în aceeaşi petiţie, juriştii sindicali au menţionat că, în cazul descris, au fost lucrate 12 zile câte 12 ore de la 17:30 până la 6:30, precum şi cinci zile câte 24 de ore de la 7:00 până la 7:00. În mod corespunzător, au fost lucrate 264 de ore, ceea ce depăşeşte limita normală a timpului de muncă pentru o lună.
Durata normală a timpului de muncă pentru o săptămână este de 40 de ore |
Conform art. 95 alin (2) din Codul muncii, durata normală a timpului de muncă pentru o săptămână constituie 40 de ore. Totodată, art.104 alin. (1) din acelaşi cod stipulează că munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă prevăzută în articolul sus-menţionat este considerată muncă suplimentară.
Astfel, pentru munca suplimentară, art. 157 alin. (2) din Codul muncii prevede că, în cazul retribuirii muncii în acord cu aplicarea sistemului tarifar de salarizare, se plăteşte un adaos de cel puţin 50 la sută din salariul tarifar din categoria respectivă, remunerat pe unitate de timp pentru primele două ore, şi în mărime de cel puţin 100 de procente – pentru orele următoare.
Drepturi ale salariaţilor
În cazul de faţă, în afara plăţii pentru orele de zi şi de noapte, angajatorul urma să achite şi plata pentru munca prestată suplimentar, lucru care nu s-a întâmplat. În aceste condiţii, lucrătorul este în drept să ceară angajatorului său achitarea deplină a plăţii salariale, în corespundere cu prevederile legislaţiei în vigoare.
În caz de refuz, salariatul este în drept să depună o cerere în instanţa de judecată pentru soluţionarea litigiului individual de muncă, în corespundere cu art. 355-356 din Codul muncii. Totodată, problemele legate de retribuirea muncii, inclusiv plata la timp şi integrală a salariului constituie obiect al controlului de stat, efectuat de Inspectoratul de Stat al Muncii.
În aceeaşi scrisoare sunt solicitate informaţii privind dreptul muncitorilor, precum sunt bucătarii, paznicii şi spălătoresele de la instituţia preşcolară de a beneficia de plata pentru vechime în muncă. În context, juriştii constată că, potrivit p. 6 din Condiţiile unice de salarizare a personalului din unităţile bugetare, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 381 din 13.04.2006, acestor angajaţi, cu excepţia muncitorilor, le este stabilit un spor lunar pentru vechime în muncă, ce este calculat în procente faţă de salariul de funcţie.
Reducerea orelor de muncă
De menţionat că, la insistenţa reprezentanţilor CNSM, Guvernul a abrogat p. 3 din Hotărârea sa nr. 1223 din 9 noiembrie 2004, care permitea o durată de până la 24 de ore a unei zile de muncă pentru personalul de gardă. În consecinţă, a fost exclus orice temei legal pentru angajatori de a stabili durata unui schimb mai mare de 10 ore, iar în unele cazuri – de 12 ore.
Experţii de la confederaţie constată că acea prevedere admitea în mod nejustificat munca peste program sau, cu alte cuvinte, favoriza aplicarea unei durate de 24 de ore de muncă neîntreruptă pentru personalul de gardă.
Acest lucru genera, însă, numeroase cazuri de încălcare a prevederilor Convenţiei nr. 47 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, care a fost ratificată de ţara noastră, în partea ce ţine de standardul social de 40 de ore de muncă pe săptămână.
Sesizarea încălcărilor
Reprezentanţii CNSM au fost, însă, şi continuă să fie sesizaţi despre diferite devieri de la durata normală de 40 de ore a săptămânii de lucru, ceea ce contravine principiului de reducere progresivă a orelor de muncă, stabilit de Convenţia nr. 47.
Unele cazuri concrete au fost aduse la cunoştinţa experţilor de la CNSM prin intermediul petiţiilor depuse de către salariaţii membri de sindicat. În una dintre aceste scrisori, un cetăţean scrie următoarele: „Nu am fost plătiţi pentru munca suplimentară timp de 12 ani. Eram trei electricieni şi lucram câte 24 de ore neîntrerupte fiecare. În calculator erau trecute 240 de ore, dar salariul ne era calculat pentru 172-176 de ore”.
Un alt salariat scrie: „Eu lucrez la o firmă din raionul Floreşti. În sezon este foarte mult de lucru, muncim de dimineaţă până la miezul nopţii, mai mult de 12 ore pe zi. A doua zi suntem foarte obosiţi, deoarece lucrăm fără schimburi, suntem puţini, iar directorul nu doreşte să mai angajeze oameni. Conducătorul unităţii vrea să fie efectuat cât mai mult lucru cu doar câţiva oameni. Mi se pare că el nici nu ne consideră oameni, cu excepţia faptului că trebuie să lucrăm până târziu sau în week-end”.
Adresări colective
Devierile de la durata normală a timpului de muncă a servit drept motiv şi pentru o adresare din partea unui grup de salariaţi de la o unitate din Glodeni către Procuratura Generală, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Inspectoratul de Stat al Muncii şi Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova.
Unele cazuri de abatere de la durata normală a timpului de muncă sunt constatate şi de reprezentanţii organizaţiilor sindicale de ramură. De exemplu, potrivit „Sindindcomservice”, la unele unităţi, pe motivul lipsei de materie primă, al volumului necesar de lucru, dificultăţilor financiare etc., angajatorii au stabilit, fără acordul sindicatelor, o durată zilnică şi săptămânală de muncă de patru şi, respectiv 20 de ore, cu un salariu înjumătăţit.
Şi reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Lucrătorilor din Instituţiile Bancare şi de Asigurări au comunicat că angajatorii încep optimizările legate de micşorarea cheltuielilor de la reducerea personalului. Atunci când rămân mai puţini salariaţi, iar volumul de lucru continuă să fie acelaşi, devine evidentă tendinţa de exploatare a oamenilor.
Legislaţie vs. circulară
De menţionat că, în pofida faptului că a fost abrogată prevederea legală ce permitea o durată de până la 24 de ore a unei zile de muncă pentru personalul de gardă, la sfârşitul lunii iulie 2014, Ministerul Sănătăţii, CNAM şi Sindicatul „Sănătatea”, au semnat o circulară. Prin intermediul acesteia, conducătorii instituţiilor medico-sanitare sunt îndemnaţi să stabilească o durată mai mare de 12 ore a turei sau gărzii.