
Foto: adevarul.ro
Profesorii ar putea fi remunerați în funcție de performanță. Proiectul noii metodologii de salarizare în învăță-mântul general este pus în discuții publice cu managerii și cadrele didactice de la licee, gimnazii și grădinițe. Astfel de discuții au avut loc în Chișinău, iar acum se desfășoară în provincie.
Interesați cum vor fi evaluați indicatorii de performanță
Cadrele didactice care au participat la întrunire se arată interesate în primul rând de indicatorii de performanță în baza cărora va fi calculat salariul, referindu-se inclusiv la numărul de elevi în clasă, gradul didactic, formarea continuă, numărul de ore predate de profesori etc. Deși în Codul muncii și în Codul educației sunt stipulate condițiile și obligativitatea dezvoltării profesionale, unii pedagogi susțin că achită din propriul buzunar participarea la cursuri.
MMPSF: Proiect important
Solicitată de ziarul „Vocea poporului”, ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF), Stela Grigoraș, ne-a spus că, pentru moment, sunt în proces de lucru două inițiative în acest sens.
„Aici nu ne referim doar la pedagogi. Vorbim despre toată lumea care este finanțată din bugetul public. Chiar dacă pedagogii sunt importanți și constituie o prioritate pentru noi, avem și alți profesioniști care trebuie să fie tratați în aceleași condiții echitabile. De aceea, deja am venit cu un proiect de concept de reformare a sistemului de salarizare, care a fost discutat în grupul lărgit, creat pe lângă MMPSF, cu implicarea sindicatelor, patronatelor și a altor parteneri sociali. În paralel, Ministerul Educației vine cu o nouă
metodologie. Este o viziune, un concept la această etapă, o nouă metodologie de salarizare a cadrelor didactice, care oferă posibilitatea de a motiva persoanele pe bază de meritocrație și a indicatorilor de performanță. Sunt două inițiative complementare, pentru că sistemul pe care îl propunem noi ca minister va fi unul fix pentru toate sectoarele, apoi fiecare sector va veni cu indicatorii de performanță care sunt specifici pentru sectorul dat. Ministerul Educației este deja cu un pas înaintea celorlalte instituții”, a relevat Stela Grigoraș.
Sindicaliștii critică inițiativa Ministerului Educației
„Actuala conducere a Ministerului Edu-cației nu totdeauna găsește timp să organizeze consultări cu sindicatul și face niște declarații pe alocuri negândite și nechibzuite. O să reluăm aceste negocieri, pentru că suntem parteneri sociali și avem convenție colectivă de muncă semnată pe următorii cinci ani. Noi trebuie să înaintăm pas cu pas pentru a îmbunătăți starea de lucruri”, ne-a spus președintele Federației Sindicale a Educației și Științei din Republica Moldova, Dumitru Ivanov.
Potrivit acestuia, conținutul formulei pe care o propune Ministerul Educației nu îl cunoaște nimeni.
„Fiecare conducător de instituție și ministerul pot să vadă performanța în felul său. Noi o să ne așezăm la masa de negocieri și o să discutăm și, dacă indicatorii stabiliți drept performanță vor fi nechibzuiți, nu vom ceda. În primul rând, noțiunea de performanță și conținutul ei, mecanismul de evaluare nu a fost stabilit de nimeni în țară. Guvernanții ar putea să meargă pe o cale mai dură și să stabilească niște performanțe pe care poate să nu le obțină nici 90% dintre angajați. Sunt de acord că performanțele trebuie să existe, să fie o calitate a educației, dar atât timp cât se plătește un astfel de salariu, nici nu poate fi vorba despre acest lucru”, a conchis Dumitru Ivanov.
Consultările publice cu privire la noua formulă de salarizare vor continua pe parcursul lunii mai.